duminică, 6 aprilie 2014

Suntem fani Ikedoo - cursuri de constructii pentru copii, si nu numai


Sa va explic: Matei e un copil mai putin obisnuit. Nu se joaca cu masinute, nu face lego, nu il intereseaza bicicleta si nici jocul cu mingea, nici jucariile de plus, nici papusile, nu are vreo pasiune pentru desenele animate (e foarte selectiv si acolo). E pasionat de fantanile arteziene, albumele de arhitectura, Googe Earth si monumentele istorice. Se concentreaza foarte greu si pentru putin timp daca nu il intereseaza subiectul (si majoritatea nu il intereseaza) si si-a petrecut vreo 4 ani din viata pocnind aproape orice copil care i-a iesit in cale (nu, nu are nicio problema medicala, mi-au confimat-o patru psihologi si un neurolog, ca mai aveam putin si ajungeam eu la psiholog in disperare de cauza - din fericire de vreo jumatate de an a trecut de faza asta). A fost dat afara de la inot pentru ca tragea fetitele fara colac in apa, de la karate pentru ca nu asculta nicio indicatie, si l-a adus pe instructorul de inot cu care facea lectii individuale la limita unei crize de nervi (omul fiind de altfel extrem de calm de felul lui). Plus a trebuit sa ii schimb gradinita pentru ca ajunsese sa stea numai pe holuri, educatoarea nu il putea stapani deloc.

In concluzie pierdusem orice speranta ca voi gasi vreo activitate care sa il intereseze. Asa ca atunci cand am primit o invitatie la o lectie de constructii si arhitectura pentru copii, primul lucru pe care l-am comunicat oamenilor a fost ca noi venim, dar sunt oarescum sigura ca Matei va darama tot ce se va construi. Vizualizam deja cum e data afara in urlete dupa ce a daramat constructia in capul unor copii (sunt Stan Patitul). Ce mi-a dat cat de cat curaj a fost faptul ca se construia Turnul Eiffel, si acum Matei e la faza la care inventeaza povesti cu monumente din toata lumea si Eiffel e unul din preferatele lui. A fost incantat la ideea de a-l construi, deci ne-am dus.

Acolo oameni faini si amabili, i-au facut pe copii trenulet si i-au dus in sala de construit. Au iesit dupa 2 ore si rezultatul alaturat, timp in care eu am stat cu inima cat un purice ca acus-acus incepe scandalul. Bine ca ne-au mai tinut ikedooii de vorba, ne-au prezentat povestea Ikedoo, ne-au bagat intr-o mica discutie care sa ne faca sa intelegem ca experienta e sursa invataturii, mai o cafea... frumos. Dupa 2 ore (nu imi imaginam ca Matei poate fi implicat intr-o activitate mai mult de 10 minute, si asta daca se aliniaza planetele) copilul meu mi-a aratat vesel ce construisera, dupa care a mai stat inca 15 minute sa ii ajute sa stranga caramizile. Asa ca, dupa ce mi-am facut vreo zece cruci mentale, evident ca l-am inscris la cursul care incepea sambata aceasta.

Si acum, cine e Ikedoo. Ikedoo e o chestie care mie, si nu numai mie, mi se pare geniala. Oamenii fac educatie experientiala dupa un concept propriu, dezvoltat de arhitecti, psihologi si restul oamenilor din echipa. Pentru copii de 6-12 ani au cursuri de constructii si arhitectura, design si inginerie sau geometrie hands-on, iar pentru cei de 3-6 ani au de asemenea programe de invatare si dezvoltare. Fac vara tabere in care se construieste pe bune (anul trecut au facut o casuta de hobbit jumatate ingropata la care au sapat copiii singuri), fac si petreceri pentru copii (mi se pare foarte tare ca in loc de o tanti sulemenita in Alba-ca-Zapada sa se construiasa un castel).

Cursul de constructii si arhitectura la care Matei a fost deja la 2 lectii ii invata ad-litteram cum sa construiasca. Pe parcursul celor 25 de ore de curs (10 sedinte saptamanale de 2,5 ore) copiii descopera si pun in practica notiuni de baza din arhitectura (elemente de constructii, structuri), metode de design interior si exterior, cunostinte legate de instalatiile electrice, de ventilatie si de alimentare cu apa si concepte de urbanism. Si chiar asa se face, in prima lectie au invatat cum se fac caramizile si cladirile cu arcade - Matei imi tot explica cum e cu buiandrugii (eu n-am auzit in viata mea termenul asta si oricum nu pot sa-l tin minte mai mult de 5 minute), in a doua despre fundatii si au montat efectiv structura unei mini-case din lemn (plus un cort). Si in toate aceste lectii nu s-a plictisit, ba dupa a doua a stat iar la strans caramizi.

In concluzie, sunt mai mult decat incantata, si de tematica si metoda acestui curs care mi se par foarte deosebita, dar si de faptul ca oamenii astia chiar au reusit sa atraga un copil ca Matei. Ce sa zic, daca cineva reuseste sa il tina pe Matei ocupat si pasionat de ce face timp de 2 ore jumatate sunt fanul lui pe viata.

Va recomand din tot sufletul Ikedoo-ul, daca aveti copii pasionati de construit, mi se pare o idee minunata sa suplinim lipsa totala de parte practica din invatamantul romanesc. Au si cursuri demo, ca cel la care am fost noi, din cate am vazut in calendarul lor de pe site joia aceasta pe 10 aprilie au  si pentru copiii mai mici si pentru cei mai mari, de la ora 17. Locatia e langa biserica Armeneasca. Urmatorul curs de constructii si arhitectura incepe pe 23 aprilie, sunt 10 lectii a 2 ore jumatate, o data pe saptamana.

Mai multe detalii gasiti pe site-ul lor, aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu