marți, 5 martie 2013

Dar cum sa le faci pe toate?

Cititorii blogului acesta (carora le multumesc ca exista) stiu mare parte din bucataria din spatele proiectelor Olivo, BioBunatati, Cutia Verde (care a intrat in pauza temporara) si noului Izvorul Casei. Acesta e de fapt si unul din scopurile pentru care scriu aici, pentru ca le datorez existenta minunatei mele mici afaceri sanatoase clientilor si celor care ma ajuta sa o promovez, si atunci ei merita sa stie totul despre ea si (nu chiar totul, dar pe aproape) despre mine.

Nu mai scriu atat de des pe blog pentru ca din pacate nu mai am timp. Astazi m-am apucat sa scriu pentru ca sunt prea epuizata ca sa ma pot concentra la altceva si pentru ca vreau sa si povestesc cum mai e cu doi copii si o firma in mijlocul crizei celefaradesfarsit.

Mai intai vreau sa va spun ca nu e foarte greu sa ai un copil si o firma. Sau doi copii si atat. Intre doua lucruri nu e atat de greu sa te imparti si sa te organizezi. Nu este nimic mai minunat decat sa ai copii, unul, doi, trei, cat te tine (pentru mine cred ca doi e cifra potrivita, mi-e si mai bine acum, sufleteste vorbind, cu doi decat imi era cu unul). Nu e nimic mai fain decat sa fii independent, sa nu ai sefi, sa-ti faci programul cum vrei, asadar sa ai afacerea proprie. Dar, mai intai, sunt vremuri de criza si trebuie sa muncesti de doua ori mai mult pentru acelasi venit. Apoi, oricum ca antreprenor muncesti de doua ori mai mult decat ca angajat. Apoi, nu ai cum sa-ti iei concediu de maternitate, nici daca ai o mica afacere care iti aduce un venit poate mai mic decat un salariu si la care tu esti singurul angajat, nici daca ai un IMM cu 2-3 oameni, nici daca ai o firma deja mare (in ultimul caz probabil ca firma are deja suficiente resurse umane ca sa nu aiba nevoie de tine in operatiunile zilnice, insa nu ai cum sta departe ca antreprenor ani de zile, cum poti sta ca angajat).

Si asa ajungi la o dilema: ziua are 24 de ore si eu am treaba pentru 36. Sau 48. Ce fac? Abandonez afacerea sau abandonez copiii? Ma intorc la firma pentru 8-10 ore pe zi si las copiii in grija altora sau incerc sa stau cat mai aproape de ei si sa lucrez in pauzele de mamiceala? Inchid firma si ma dedic copiilor?

Eu incerc varianta doi, pentru care, ziceam eu, am suficienta experienta adunata in ultimii aproape 5 ani, cand am jonglat fara probleme intre Matei si firma. Dar si cu Miruna in ecuatie lucrul se dovedeste epuizant si imposibil, mai ales ca ea face deja 7 luni in care nu m-a lasat sa dorm mai mult de cateva ore pe noapte, iar Matei este intr-o faza de dependenta emotionala de mine pe care deocamdata nu am cum s-o depasesc.

Nu ma lasa sufletul nici sa ii las cu cineva strain si sa imi vad de treaba, pentru ca au, in mod evident, nevoie de mama lor, macar jumatate de zi. Nu ma lasa sufletul nici sa abandonez afacerea la care muncesc de aproape 5 ani, care are potential de dezvoltare si de care depinde, pana la urma, viitorul meu. Si, uite asa, alerg intr-o cursa fara sfarsit, in care de-abia imi mai tarai picioarele, in care aproape imi vine sa plang cand se trezeste Matei la 6.50 dimineata, dupa ce Miruna a adormit la 1 si m-a mai trezit de 3-4 ori intre timp sa manance. In care de la ora 9 suna telefonul, to-do-list-urile sunt lungi cat o zi de post si nu reusesc sa bifez nici un sfert din ele, in care scriu mailuri in timp ce alaptez, fac comenzi la furnizori si cash flow-uri intre o carte in engleza si o poveste, mananc cand apuc si uneori ma mai spal si pe cap.

Asa ca, dragii mei, sfatul meu sincer este ca inainte sa va faceti o afacere sau sa faceti copii sau inca un copil sa evaluati bine prioritatile, resursele pe care le aveti si la ce sunteti dispusi sa renuntati. Eu n-am facut-o si acum ma zbat ca un peste scos din apa si lasat pe mal.

Bineinteles, asta nu inseamna ca nu o scot eu cumva la capat :)

7 comentarii:

  1. De descurcat sigur te descurci pentru ca esti o femeie puternica. Cei care iti citesc blogul stiu deja lucrul asta.
    Dar nu prea spui nimic despre contributia tatalui in toata povestea asta (firma, crescut copii..)

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai rezista un pic. Cel mai probabil ca in vreo cateva luni Miruna o sa doarma mai mult si Matei o sa-si revina. E greu acum dar in curand va fi mai usor. :D Intre timp...cand dormi, dormi (fara telefon deschis langa tine), cand mananci - mananca ceva sa te tina, incearca sa "externalizezi" din sarcini, ia niste magneziu si tine capul sus in continuare. Daca cineva poate, tu esti aia! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Telefonul sta mai mult pe silent pe un raft, cine mai are timp de el. E buna ideea cu magneziul, multumesc.

      Ștergere
    2. Pe mine mă ţine pe linia de plutire ciocolata neagră. :) Nu e neaparat sănătoasă, dar are şi asta Mg. :d

      Eu am doar un copil, nu ştiu ce sfat să-ţi dau. Hai că vine primăvara şi cresc rezervele de energie.

      *Diana, al nostru la 1 an şi aproape 3 luni doarme mai prost noaptea decât când avea 6-7 luni. Adică cu mai multe treziri şi foieli...

      Ștergere
  3. O mica vacanta ar putea face minuni pentru psihicul vostru, nu doar al tau. ;-)

    RăspundețiȘtergere
  4. Cunoscandu-te profesional de pe vremea cand cand Matei era mai mic si afacerea mai mica, vazand unde ai ajuns azi cu biobunatati, cutia verde, olivo, izvorul si cel mai important si cu Miruna -ptr mine tu esti un exemplu si clar vei reusi, eventual si cu o bautura ptr relaxarea sufletului, fara sa o agite extra pe domnisoara Miruna, gen ceai antistress (fructe de maces, flori de hibiscus, flori de tei, fructe de fenicul, flori de soc, coji de portocale.)Carmen Elena.

    RăspundețiȘtergere