luni, 25 februarie 2013

Uite bio, nu e bio

Saptamana trecuta doamna care sta la intrarea in gradinita lui Matei imi zice: "Mi-am luat si eu o crema bio de la Gerovital, ca eu numai bio folosesc, dar nu mi-a fost prea buna". Interesant, Gerovital nu are creme bio, are crema cu un ingredient bio si in rest compozitie standard de cosmetice conventionale.
Mama la fel. Are crema bio de la Yves Rocher. Gama respectiva nu are creme bio, ci crema standard cu un ingredient bio (pentru cine ma mai intreaba de ce mama n-are creme bio adevarate de la mine, ei bine, are, dar nu se poate abtine sa nu cumpere de la Yves Rocher pentru ca primeste produse gratis; care produse sunt o porcarie sau nu-i folosesc la nimic asta nu mai conteaza, marketingul sa traiasca).

Sa fim intelesi: daca faci un produs conventional si pui un ingredient bio (cu exceptia cazului in care e un ingredient de baza, ceea ce evident ca nu se intampla niciodata, de obicei acel ingredient bio reprezinta 0,01% din produs), acel ingredient nu va transforma produsul intr-unul natural. Daca tot pun un ingredient natural de genul floare de colt, ulei de argan sau musetel, aportul lui la efectul produsului va fi acelasi indiferent ca e bio sau nu. Si atunci de ce pun totusi UN (UNUL SINGUR) INGREDIENT BIO? Ca sa pacaleasca si numai ca sa pacaleasca. Un consumator neinformat vede scris mare BIO pe cutie si crede ca e un produs bio, il cumpara si il consuma cu inima impacata ca foloseste ceva natural.

E la fel de lipsit de etica cum sunt petrecerile la MacDonalds prin care ei isi formeaza clientela de mica. La fel ca stirile puse pe Facebook de diverse site-uri, cu titluri spectaculoase si fara legatura cu continutul, cu scopul unic de a face oamenii sa le acceseze site-ul cu continut de 2 lei, ca ei sa raporteze trafic mare si sa vanda publicitate scumpa. Sau cum am mai auzit eu o poveste cu un barbat care s-a trezit ca i-a facut nevasta un copil cu nasul cat Pinochio, si se intreba cu cine seamana copilul. Semana cu nevasta inainte sa-si faca operatie estetica si sa uite sa-i spuna.

Concluziile sunt trei:

- daca pe un produs e trecut cuvantul BIO, uitati-va cu atentie daca scrie "cu nustiuce bio" sau doar bio; in primul caz are numai un ingredient, deci e vrajeala de marketing, in cel de-al doilea trebuie sa aiba si o certificare atasata. Verificati organismul de certificare, un produs bio are o certificare care este trecuta si ea pe produs

- lista completa de ingrediente e mai relevanta decat cuvantul bio scris pe produs; verificati intotdeauna lista de ingrediente, chiar daca nu va pricepeti o sa va sara in ochi ingredientele care nu au ce cauta in produsele bio

- luati in considerare si produsele 100% naturale, chiar daca nu au certificare de multe ori sunt mai curate decat cele pe care scrie bio si inauntru e leopardul; si in acest caz e musai sa cititi ingredientele si sa nu va lasati amagiti de cuvantul "natural" care e folosit la fel de abuziv ca "bio". Luati numai ce e 100% natural (sau un procent pe aproape), dar cititi ingredientele, eu am nimerit multe produse asa-zis 98% naturale la care cei 2% anulau tot naturalul din ele.


4 comentarii:

  1. Cu siguranta bio si natural merg mâna in mâna, altfel degeaba e unul fara altul.Verificarea ingredientelor trebuie sa devina un reflex ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Trebuie sa stam cu "ochii in patru"... Multumesc pentru atentionare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cata dreptate ai! Partea mai putin frumoasa este ca majoritatea brandurilor care se promoveaza ca fiind naturale, organice, bio, trio samd. sunt de fapt pline de alcool,parabeni si alte porcarii, iar ingredientul bio se afla la sfarsitul cozii de ingrediente. Marea masa a populatie nu se informeaza asupra ingredientelor ci casca gura la reclame sau etichetele frumos colorate...din pacate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Intr-o clasa de la scoala de corectie, un elev a reusit sa ajung la olimpiada, faza pe sector. Directorul scolii se lauda de atunci ca el conduce "o scoala de olimpici, cu standarde foarte inalte". Cam asa si cu producatorii acestor cosmetice cu un ingredient bio. Eu sustin brandurile romanesti, dar in scamatoria aceasta a falselor cosmetice bio, Elmiplant mi se pare ca procedeaza jenant. Imi inchipui un departament de marketing Elmiplant, frustrat de bugetul mult mai mic decat al marilor greuceni, care incearca sa comunice "cosmetice bio" chiar daca e fals.

    RăspundețiȘtergere