duminică, 10 iunie 2012

10 prejudecati romanesti despre mancarea sanatoasa

Acum cateva zile ma abordeaza o vecina: Vai ce slaba sunteti, cum reusiti sa ramaneti asa slaba si gravida? Mananc sanatos. Cum adica mancati sanatos, adica numai de-alea bio? (nu stie cu ce ma ocup, deci e bine ca asociaza produsele bio cu mancarea sanatoasa, ajuta si televizorul la ceva). Mananc si "de-alea bio", partial, ca oi avea eu magazin bio dar produsele proaspete bio se gasesc greu si sunt destul de scumpe (dar asta e alta discutie). I-am raspuns ca nu mananc dulciuri, paine putina, carne putina, nu fast food, nu mezeluri, nu sucuri din comert etc. Femeia, uimita de parca ii spusesem ca practic budismul, levitez si traiesc cu aer si apa: pai si atunci ce mai mancati?! Restul de 90% din alimente, alea de care romanii au uitat ca exista..

Tot de curand citeam o stire despre un studiu legat de greutatea si obiceiurile alimentare ale romanilor (o gasiti aici). Pe scurt, jumatate din romani sunt grasi (asta se vede si pe strada cu ochiul liber). Oamenii mananca seara, rar dimineata, nevariat, neregulat, nu considera ca excesul de sare sau zahar le-ar face rau, mananca gras si mancaruri grele. Motiv pentru care batem recordurile la diabet tip 2, boli cardiovasculare si digestive, si de la 40 de ani incepem sa traim cu pastile (mai nou de la 25-30, ca generatia tanara a beneficiat de mica de alimentatia capitalista fast-food + E-uri = love).

Si cand incerci sa deschizi o discutie despre mancare sigur ajungi sa auzi o parte din argumentele de mai jos.

1. Ca sa mananci sanatos iti trebuie bani. Gresit. Romanii consuma carne, mezeluri, sucuri la pet, snacks-uri ca baza a alimentatiei. Toate acestea sunt alimente scumpe, iar sumele cheltuite pentru ele ar putea fi foarte bine folosite pentru alimente mai sanatoase, fara a da vreun ban in plus.

2. Eu mananc o paine la o masa ca altfel nu ma satur. Scopul nu este sa te saturi, scopul e sa ii oferi organismului cate calorii are nevoie. Aportul de calorii variaza in functie de sex, activitatea fizica sau intelectuala depusa, dorinta de a slabi sau mentine greutatea. In plus, stomacul isi modifica dimensiunile in functie de cantitatea de mancare cu care e obisnuit, ca de-aia li se pune inel la stomac obezilor care vor sa slabeasca. Daca mananci putin stomacul se va adapta si nu o sa-ti mai ceara ditamai franzela ca sa pleci tu satul de la masa. Asta trecand peste faptul ca e nesanatos sa-ti suprasoliciti sistemul digestiv indopandu-te pana nu mai poti sa respiri, e ca si cum ai merge cu masina numai cu motorul turat la maxim - cat crezi ca va functiona bine motorul ala?

3. Doar n-o sa traiesc numai cu legume. Reactia preferata a majoritatii oamenilor cand le zici ca ar trebui sa manance mai putina carne si deloc mezeluri (din comert, ca o slaninuta de la tara merge din cand in cand, la o ceapa si o rosie). Deci daca nu e carne (multa, de porc, prajita, tocata, grasa) nu mai ramane decat sa fii vegetarian. "Ëu nu pot daca nu am acolo o bucatica de carne". Pai n-a zis nimeni sa n-ai, numai ca mananc-o la cuptor/abur/ fiarta, nu mai turna rantasuri peste ea, si mergi pe peste, vita, pui (dar nu din comert, mai bine porc decat pui din comert). Fara argumentul ca astea sunt mai scumpe, ca ma duc si eu in piata si vad ce preturi exorbitante are carnea de porc. Nu-i de mirare ca romanii dau 50% din venituri pe mancare, la 25 de lei kiogramul de porc si 30 lei kilogramul de mezel. Branza e 15 lei, rosiile 6 si pestele incepe de la 15.

4. Bunicul a mancat numai carne si mancare grasa si a trait pana la 85 de ani (bunicul de 85 de ani e argumentul principal la orice obicei prost, chit ca e vorba de grasimi, fumat, baut sau stat in soare de dimineata pana seara). Mai intai, oamenii de la tara nu mancau si nu mananca numai carne, pentru simplul motiv ca asta le-ar epuiza stocurile de animale. De fapt romanii din vechime mancau multe cereale, vegetale, lactate, iar carnea era pe ultimul loc. Grasimile se consumau iarna, vara la coasa mancai mamaliga cu branza si ceapa, nu carne prajita in untura ca nici nu mai poti munci dupa o masa de-asta.
Pe langa asta, bunicul a trait in aer curat, iar mancarea consumata grasa, slaba, cum o fi ea, macar era naturala. N-avea conservanti, coloranti si arome care n-au ce cauta in organismul uman ca nu-i aduc niciun beneficiu, ba dimpotriva.
Si, nu in ultimul rand, si tu poti trai pana la 85 de ani, numai ca jumatate din perioada asta te vei indopa cu pastile si vei suferi de o gramada de boli.

5. La mine mostenirea genetica e de vina, toti in familie au suferit de ficat/inima/stomac, nu e din cauza alimentatiei. E adevarat ca exista predispozitii spre anumite boli, dar stilul de viata face diferenta intre a fi bolnav sau nu. Nu poti sa te indopi cu grasimi, sosuri si 3 cafele pe zi, dupa care sa dai vina pe bunica pentru problemele pe care le ai cu vezica biliara care, saraca, e de fapt suprasolicitata.

6. Nu am timp de micul dejun/nu am chef sa mananc dimineata. Pai daca fix atunci cand organismul are nevoie de aport mai mare de energie si consuma mai mult tu ai ceva mai bun de facut decat sa-i dai ce-i trebuie, de unde sa ai energie, sa fii slab si sa ai un sistem digestiv sanatos? Micul dejun e o problema e obisnuinta, daca mananci in fiecare dimineata cate ceva (nu mai spun ca asta e de fapt masa principala a zilei intr-un regim sanatos) pana la urma corpul va incepe sa-ti ceara in fiecare zi. Mancare, nu tigara. Si sa nu-mi spuna mie cineva ca n-are timp, ca daca eu cu un copil care trebuie pregatit si dus la gradinita am timp de un mare mic dejun inseamna ca se poate. Te trezesti cu 20 de minute mai devreme, iti faci dus de seara si te machiezi mai putin. In felul acesta vei avea energie toata ziua si nu o sa mai simti nevoia sa te indopi seara cand ajungi acasa (sigur, daca ai mai mancat cate ceva intre timp).

7. Cand ajung acasa mi-e cel mai foame si mananc cel mai mult. Logic, de vreme ce nu ai mancat toata ziua. Dar, surpriza: jumatate din kilogramele in plus se datoreaza mesei de seara. Sigur ca e tehnic imposibil sa nu mananci nimic dupa ce ai alergat toata ziua, dar masa de seara trebuie sa fie mai degraba nutritiva decat hipocalorica. Seara se mananca salate, iaurt degresat cu fructe proaspete, o bucata de carne fara cartofi sau paine.

8.Oricat as manca de sanatos, nu reusesc sa scap de kilogramele in plus. Asta e o replica pe care am tot auzit-o in special de la femei in ultimii ani, si de fiecare data daca sapi mai mult gasesti niste obiceiuri care justifica kilogramele in plus. Cel mai des intalnit e "nu pot sa renunt la dulciuri" (aici nici nu am ce comenta), dar si "nu mananc decat seara" sau "dimineata nu imi vine sa mananc, beau doar o cafea".

9. Eu mananc mancare gatita in fiecare zi, deci mananc sanatos. Romanii asociaza mancarea gatita (eventual "traditional") cu viata sanatoasa, desi modul in care se gateste este de cele mai multe ori extrem de nesanatos. Mancarea gatita are ceapa calita, rantasuri, sosuri grele, foarte multe feluri se fac la tigaie, continutul de carne e foarte mare, se adauga grasimi pana nu se mai vede mancarea de ulei. Pe langa asta, mancarea cruda (neprocesata termic) nu isi pierde din nutrienti si aduce un aport mare de vitamine, minerale, fibre, proteine vegetale si altele (despre mancarea raw ca si completare a unei alimentatii sanatoase am scris aici). E recomandat ca macar fructele si legumele, dar si grasimile vegetale sa fie consumate in stare cruda, nu preponderent in mancaruri gatite.

10. Nu pot sa mananc fara paine. Din observatiile mele, suntem unul din foarte putinele popoare din Europa care mananca paine cu orice: paine cu ciorba, paine cu cartofi, paine cu paste, paine cu carne, pana si paine cu mamaliga am vazut in unele cazuri. Painea e un aliment util organismului, insa consumat cu moderatie (o felie de paine are 80 de calorii, asadar mai mult de 2-3 felii pe zi inseamna un aport caloric prea mare) si nu in combinatie cu alte alimente care contin tot glucide (paste, cereale, mamaliga). Ideal este sa se consume painea la micul-dejun, preferabil paine integrala/neagra/graham deoarece are mai multe fibre.

14 comentarii:

  1. Foarte utila aceasta postare. Ma regasesc la 'nu pot sa renunt la dulce' :D,

    RăspundețiȘtergere
  2. si paine cu pepene se mananca, eu ma crucesc.. dar mare dreptate ai

    RăspundețiȘtergere
  3. Pacat ca multi dintre noi se gandesc la cantitate, nu la calitate atunci cand mananca.... Mai bine mancam mai putine alimente organice (chiar daca sunt putin mai scumpe) decat mult si nesanatos...

    RăspundețiȘtergere
  4. foarte de acord , si eu de 3 ani mananc cat pot de sanatos...cu punctul 7 stau mai prost !

    RăspundețiȘtergere
  5. imi vine sa plang cand vad cat de prosti si neinformati sunt oamenii!!:( iau articolul tau si i dau share pe unde apuc(cum fac de altfel si cu alte informatii date de tine)...macar cativa de ar citi, caci multi sunt sigura ca se uita la titlu si trec mai departe. le trimit prietenelor mele, mamici,etc! ne pasa de semenii nostri si de aceea simt nevoia de cate ori citesc ceva despre alimente sanatoase, nutritie optima si pericolele care ne pandesc in supermarket sa le spunsi altora!multumesc Olivia!

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu ma straduiesc de mult timp sa mananc sanatos. Nu e usor sa schimbi stilul de alimentatie. Cel putin mie nu mi-e deloc usor, mai ales intr-o casa unde se gate;te zilnic si zilnic am in fata mancare al carui gust imi place, dar stiu ca nu-i tocmai sanatoasa.
    Am perioade cand fac fata si gasesc alternative, iar atunci mi-e bine.
    Dar vin si perioade in care nu ma pot abtine si o dau rau in bara.
    Macar, in tot acest timp, am reusit sa reduc considerabil painea si dulciurile. Tot e ceva, avand in vedere ca inainte ajungeam sa mananc si o paine pe zi. Acum trec si cateva zile fara paine iar dulciurile, de obicei le fac eu, deci ma mai consolez ca macar nu au aditivi.
    Mai am, insa, cale lunga pana sa ajung sa mananc sanatos :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Ai facut ce-ai facut si tot n-ai zis ce mananci

    RăspundețiȘtergere
  8. Corect, anonim. Sunt curios si eu care-i meniul tau intr-o luna de zile :D ?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa scriu o postare separata despre asta, ar fi cam lunga lista pentru un comentariu.

      Ștergere
  9. Felicitari pentru tot, am intrat din intamplare aici si ma minunez sa vad ca se poate si la noi... e nevoie de multa educatie(oamenii nu cunosc multe despre alimentatie in general) si de multa vointa, a manca sanatos nu e "un accident", TREBUIE sa fie un stil de viata, nu exista jumatati de masura.

    Nu stiu unde sa intreb, asa ca o fac aici, stii vreun loc unde se poate comanda suc de rodii, eventual pur(fara zahar adaugat) si daca se poate organic/biologic? Merci!

    RăspundețiȘtergere
  10. buna,frumos articol,felicitari
    am mai mult de 6 luni de cand am renuntat definitiv sa mai beau sucuri,rezultatul este ca fara prea mult efort dupa multe chinuri si diete am reusit sa slabesc 3 kg.

    RăspundețiȘtergere
  11. este prima data cand fac un comentariu la un articol citit,dar cred ca as putea sa impartasesc cate ceva din experienta mea de viata si alimentatie sanatoasa.
    Am avut pribleme de sanatate si am hotarat sa renunt la fumat dupa foarte multi ani in care nu puteam concepe ca ar fi posibil asa ceva...am deja doi ani de camd nu mai fumez si cam tot atata timp de cand mi s-a extirpat tiroida.
    Dar,in urma acestor schimbari,m-am ingrasat peste 10kg.
    O perioada m-am mintit singura ca nu-mi pasa cum arat,am deja o varsta,sa fiu eu sanatoasa,restul nu mai conteaza si alte 'mentalitati' gresite cu care ne justificam in fata celor din jur si in fata oglinzii...
    Ca multe alte persoane din tara,am avut ocazia sa plec in strainatate sa am grija de o batrana,dat fiind faptul ca acasa nu aveam cum sa traiesc fara servici-este un lucru cunoscut de multe persoane,mai ales cele trecute de 45 de ani-
    Abia acum realizez ca se poate slabi sanatos si fara sa gatesti mult,se poate fara a manca o paine pe zi,se poate fara dulciuri,fara sarmale si alte mancaruri grele...
    Dar,adevarul este ca toate aceste produse costa mult iar in tara preturile sunt numai pentru unele buzunare.
    Meniul casei se compune din 2 felii de paine integrala pe zi dimineata,branza de vaci,suc de portocala natural,pranzul este format din peste cu legume fierte,supa crema de legume,fructe iar cina din anghinare,andive,salate de telina si morcovi,salate de ton,cateodata omleta cu ciuperci sau branza cu salata...totul cu multa salata,eventual salata multa chiar inainte de masa-ca in bucataria mediteraniana-,creveti,fructe de mare.
    Carne se consuma destul de rar,de pui sau vita,foarte rar porc,la gratar,cu garnitura de legume.
    Ciocolata neagra,cu cel putin 70 la suta cacao,orez brun,paste,toate astea in cantitati reduse dar completeaza in mod benefic meniul...
    Rezultatul acestei 'diete'este pierderea in greutate(7 kg in 5 luni),cu minim de efort fizic(doar 15 minute de bicicleta pe zi si treburile cotidiene din orice casa)...am uitat de apa plata,2 litri pe zi,nimic acidulat,nimic altceva din comert.
    Nu pot da sfaturi de nici un fel,dar pot sa spun ca din proprie experienta am ajuns la concluzia ca se poate...se poate,dar cu 'putin'efort financiar,cu vointa si-cine poate-cu miscare in aer liber pe cat posibil.
    Multa sanatate!

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna! Felicitari pentru blog! Este foarte interesant si util!
    La multa sanatate! :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Jumatate din decesele in Romania sunt cauzate de boli cardio-vasculare. Jumatate din romani spun ca ei isi ofera ncesaraul de vitamine - din farmacie. Se mint singuri.

    Multii spun ca mancarea sanatoasa e scumpa. E mai scumpa, dar nu scumpa. Necesita doar mai mult efort- si pt unii timpul costa ingrozitor. Cu un pic de efort si urmarire a alimentelor de sezon, mancarea sanatoasa poate deveni f. ieftina!!! Nu e greu sa framant singura o piine, sa fac stocuri pe iarna, si sa gatesc arhaic,traditional. Si aici imi aduc aminte de solutiile bunicii: porc numai iarna, vara 1 gaina pe saptamana la familie cu 3 oameni maturi si 2 copii, cu efort fizic sustinut, zilnic mamaliga cu branzeturi, ciorba de legume zilnic, legume si fructe proaspat culese zilnic, iarna muraturi si conserve.

    Consum mai putin cantitativ. Asta e solutia pt slabit. Dar astfel sunt mai atenta la calitate.

    RăspundețiȘtergere