miercuri, 9 mai 2012

Lactatele de capra La Colline si o speranta pentru bunul simt romanesc

De vreo cateva luni am descoperit produsele La Colline la Mega Image si apoi la Cora si am devenit instantaneu fanul lor. Mie-mi plac foarte tare lactatele de capra (ca sa nu mai vorbim ca sunt mai sanatoase decat cele de vaca), insa in Romania nu sunt populare si de aceea e greu sa le gasesti.

Laptele de capra e mai usor de digerat, da mai rar alergii, poate fi consumat de cei care au intoleranta la laptele de vaca, si contine cele mai multe minerale constitutive si oliogoelemente.
Iaurtul, laptele batut sau kefirul care se gasesc la noi sunt de obicei degresate partial, avand un numar foarte mic de calorii, din acest motiv fiind recomandate mai ales pentru dietele supraponderalilor. Ratia zilnica de iaurt de capra este de 250-500 ml, si asigura o buna parte din necesarul de minerale, regland secretia pancreasului, digestia si nivelul grasimilor din sange.
Laptele de capra la noi in tara provine in majoritate de la capre crescute liber, din cate stiu eu caprele sunt oricum niste animale prea active ca sa le poti tine intr-o cladire si indopa cu furaje dubioase, ceea ce il face si mult mai curat decat cel de vaca.
Despre laptele de capra si multele probleme de sanatate la care poate ajuta, dar si utilizarea lui in cosmetica o sa scriu un articol separat. Acum vreau sa va povestesc experienta mea cu La Colline, care e ilustrativa pentru diferenta intre marile magazine si micii producatori.

In aprilie cumpar eu niste lapte de capra de la Cora, in termenul de valabilitate, ajung cu el acasa, era deja branza. Le scriu celor de la Cora, a trecut o luna si nu m-a bagat nimeni in seama. Acum 2 zile cumpar iar lapte de capra de la Cora, il deschid azi, era acrit. Le-am scris din nou, cu convingerea ca nu imi vor raspunde oricum (e fascinant ca pe site nu au niciun formular de sesizari sau macar o adresa de mail dedicata, daca vrei sa faci o reclamatie trebuie sa te duci din nou la ei, ca poate mai cumperi ceva, vorba ceea).

Pe de alta parte, pentru ca produsele sunt bune si nu vreau sa renunt la ele, m-am gandit sa sesizez si producatorul despre conditiile de depozitare ale laptelui in Cora, ca eram convinsa ca de acolo e problema (numai cand vad paletii de lapte zacand in mijlocul coridorului si totul devine clar). Care producator mi-a raspuns in 20 de minute (douazecideminute, mai sa-mi fac cruce) si m-a anuntat ca vrea sa-mi trimita 2 sticle de lapte proaspat. Moment in care mi-am dat seama ca uite, dom'le, ce inseamna corporatia care face bani pe spinarea ta vanzandu-ti orice oricum si dup-aia te si scuipa, si ce inseamna producatorul local care are o afacere de familie, are produse bune si nu vrea sa se faca de ras. Eu inca visez la un lant de magazine cu produse romanesti bune si sanatoase si accesibile care sa ne permita sa boicotam hipermarketurile, insa pana nu vom fi suficienti oameni interesati sa avem o viata sanatoasa o astfel de retea n-are nicio sansa.

Intre timp am aflat ca in Cora (si probabil in toate hipermarketurile) temperatura la raft a produselor din zona rece este de 8-9 grade in loc de 2-6 grade, iar laptele de capra e foarte perisabil, motiv pentru care multe magazine nici nu il accepta.

Revenind la La Colline, eu ma indop constant cu iaurtul de baut si kefirul lor, care se gasesc si in Mega Image (mai mult iaurtul). Mai au niste specialitati de branza excelente, facute dupa retete frantuzesti. Fabrica e in Cluj, le voi face o vizita cu proxima ocazie, au si un magazin de prezentare la poarta fabricii. Pana una alta, va recomand cu caldura produsele lor, si cu si mai multa caldura sa fugiti de hipermarketuri (nu includ aici Mega Image-ul care mi se pare ca sta bine si la gama si la calitate). Huoo!

15 comentarii:

  1. In Cluj se gasesc produse La Colline in cam toate magazinele bio/naturiste pe care le stiu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu sunt fan La Colline si am mai descoperit unele, se numesc Rupi. Le-am gasit intr-o cofetarie de cartier si la un magazin bio, dar uite aici o lista completa a magazinelor unde gasesti produsele lor: http://www.rupi.ro/contact/retea-magazine.html

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum ca ma gandesc mai bine poate n-ar fi o idee rea sa le aduc si a BioBunatati, asa macar sigur le am proaspete :D

    RăspundețiȘtergere
  4. Produsele se mai gasesc si in alte supermarketuri,cei de la Mega Imagine au preturi mai mari la toate produsele,eu cumpar si de la ei cand nu ajung la alt supermarket mai convenabil,la Carrefour mai gasesti produsele lor,acum depinde ce supermarket este mai aproape de tine.
    Mai exista cum spunea cineva mai sus produse din lapte de capra de la Rupi,se gasesc in magazinele bio/produse naturale,mai exista inca o fira cu produse din lapte de capra dar nu este romaneasca,dar mai bine sa promovam si produse romanesti:).
    ps.tocmai mi-am luat doua cutii din lapte de capra,nu este produs romanesc dar le-am gasit la un pret bun si expira tocmai in iulie,apoi am intrat in blog,am vazut ca scrii despre produsele din lapte de capra.

    RăspundețiȘtergere
  5. o sa le incerc , fac piata destul de des la Mega !

    RăspundețiȘtergere
  6. Mmmmm... bun, bun. Si mie imi place branzica lor la nebunie :). Mi-ati facut pofta :D

    RăspundețiȘtergere
  7. Le-am descoperit si eu de ceva timp la Cora si le cumpar mereu de atunci.Imi doream o confirmare ca sunt totusi din ingrediente naturale, ca in ultimul timp nici nu mai stii ce mananci..Abia astept sa ne spui ceva detalii de la fabrica, daca ii vizitezi..Lavinia

    RăspundețiȘtergere
  8. Daca ai sti ce schimba cei de la Mega Image etichetele expirate cu altele noi, ti s-ar lua si de ei.Spun asta in cunostiinta de cauza si se intampla la toate locatiile lor, plus in ce conditii mizere depoziteaza alimentele....

    RăspundețiȘtergere
  9. eu am luat de la Mega Image si era acru :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Da, este foarte perisabil laptele. Si eu cumpar de la Auchan si mi s-a mai intamplat sa se strice. Eram sigura ca este din cauza conditiilor de depozitare. Oricum, mai mult de 2 - 3 zile nu rezista in frigider nici acasa. Dar sunt fericita ca macar exista.

    RăspundețiȘtergere
  11. Si eu Sunt Fan La COllLine,dar am citit ca laptele nu e bun pentru oamenii in varsta deoarece ei nu mai pot sa digere ca si copii din acest motiv ramanae in organism nedigerat ajungandu se la cancer si chiar alte boli...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asta e una din ideile de baza ale veganilor, insa pe mine nu m-au convins deloc argumentele, e o opinie neimpartasita de majoritatea lumii stiintifice.

      Ștergere
  12. eu personal cosider ca laptele e sanatos si benefic numai cel proaspat si 100 la suta natural,dar nu stiu acum daca e adevarata teoria cu nedigeratul...

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna treaba articolul asta, m-a convins sa caut si eu produsele La Colline. Sunt fan Rupi de peste un an de zile, cumpar intr-o nebunie branza de capra natur Rupi si untul de capra (vad mereu ca au valabilitate doar de 2-3 saptamani), abia astept sa incerc si produsele La Colline.

    RăspundețiȘtergere