marți, 24 ianuarie 2012

Mancarea vegana/raw sau nu stiti ce pierdeti daca nu incercati

Dupa cum bine stiti, eu nu-s vegetariana si deocamdata nici nu am de gand sa devin (desi aproape toata lumea e convinsa de contrariu, se pare ca vegetarienii sunt asociati cu preocuparea pentru viata sanatoasa, desi nu mi se pare deloc o conditie sine qua non). Mananc destul de putina carne, dar multe lactate, ocazie cu care vreau sa va spun ca apreciez oamenii care nu-mi spun ca ma sinucid incet band un pahar de lapte pe zi, pentru ca eu cred exact contrariul. Sunt adepta alimentatiei echilibrate cu de toate, dar dozate conform piramidei atasate. O zi fara o salata e o zi proasta, o zi cu o prajitura e o zi si mai proasta (dulciurile si painea nu mi-au placut niciodata). In concluzie, am o alimentatie standard dar sanatoasa, fara a exagera in vreo directie, si scopul meu este sa le arat oamenilor care mananca de toate ca isi pot imbunatati alimentatia fara sa treaca la masuri extreme care sunt foarte greu de adoptat de majoritatea oamenilor. Pe scurt, e mult mai fezabil sa convingi pe cineva sa inlocuiasca ceafa de porc cu somonul, punga de chipsuri cu o punga de migdale si budinca la plic cu budinca raw din cacao cruda decat sa renunte complet la trei sferturi din alimentele cu care e obisnuit.

Evident ca prin natura ocupatiei ultimii ani m-au pus in contact strans cu lumea vegana si raw (raw = mancare vegana neprocesata termic), si am avut ocazia sa incerc zeci de preparate de acest gen, dar si sa invat despre modul de preparare, proprietatile unor alimente care imi erau complet necunoscute si echilibrarea alimentatiei bazate exclusiv pe vegetale (atentie, vegetarienii nu mananca numai legume si fructe, ci si alune, nuci, seminte, cereale, germeni, vlastari, superalimente si altele, in ansamblu e o gama chiar foarte variata). Ocazie cu care am ajuns la urmatoarele concluzii:

- mancarea vegana si raw (le precizez separat pentru ca mancarea raw - cruda - e inclusa in grupa mai mare a celei vegane, care contine si produse preparate termic) ofera o paleta de gusturi complet diferita de cea cu care suntem obisnuiti noi cei care mancam oarescum "clasic", dar e o paleta extraordinara - aceasta insemnand nu numai ca nu e vreo mancare ciudata cu al carei gust trebuie sa faci eforturi sa te obisnuiesti, ci e mai degraba o mancare pe care as califica-o la categoria "gourmet"

- mancarea vegana/raw poate foarte bine sa completeze o alimentatie clasica, nu sa o excluda

- tipul acesta de mancare este foarte variat, sunt sute de retete si de combinatii care se pot face

- prepararea este destul de usoara, singurele cerinte fiind existenta unei aparaturi electrocasnice potrivite (blender puternic, storcator, rasnita, site de germinat, si daca luati subiectul in serios un storcator si un deshidrator ) si a unei minime planificari (in multe cazuri ingredientele trebuie pregatite dinainte, prin inmuiere, germinare, inghetare etc)

- proprietatile unei astfel de alimentatii sunt extrem de benefice pentru organism, aducand un aport mare de vitamine, minerale, fibre, proteine vegetale si altele

- pentru alimentele nesanatoase (gen dulciuri, snacks-uri, paine cumparata si altele) exista alternative vegane/raw la fel sau mult mai gustoase, asa ca puteti renunta la ce e nesanatos fara sa renuntati la placerea gustului (asta am auzit-o intr-o reclama, da' se potriveste si aici)

- daca sunteti adeptii posturilor, o sa constatai ca in perioada respectiva nu mai trebuie sa va limitati la soia, mancare de fasole si alte cateva feluri de mancare, ci puteti manca la fel de variat si de gustos ca in perioadele cand nu tineti post

Asadar, din punctul de vedere al unui omnivor care incearca sa manance pe cat posibil sanatos, tipul acesta de mancare este un must have delicios care nu poate decat sa va imbunatateasca alimentatia, si calitativ dar si din punct de vedere al gustului si varietatii.

In cazul in care doriti sa aprofundati subiectul, resursele pe care le folosesc eu si unde puteti gasi retete si informatii sunt:

Lifestyle Blog - blogul Inei Todoran, cu o multitudine de retete si informatii despre proprietatile alimentatiei vegane, atat procesate termic cat si raw - eu am avut privilegiul sa servesc multe din preparatele ei si cred ca exista foarte putine preparate vegane sau nu care pot fi atat de bune

Ligia Pop - printre primii promotori ai acestui tip de alimentatie de la noi, raw vegan chef si organizatoarea targului Raw Generation, de asemenea cu retete si informatii, inclusiv un articol util despre primii pasi in acest tip de alimentatie pe care il gasiti aici

Andreea Lazarescu - detinatoarea restaurantului vegan Rawz, unde puteti sa serviti o masa raw-delicioasa sau sa va luati la pachet aperitive, painici, dulciuri si salate, in cazul in care nu aveti timpul sau disponibilitatea sa vi le faceti singuri

Olivia Steer - retete raw cu un stil unic de povestit

BioBunatati - puteti apela la noi pentru ingrediente (superalimente, nuci si seminte, vlastari, seminte de germinat si multe altele), germinatoare si ce mai aveti nevoie, le gasiti pe toate pe site sau la showroom.

In caz ca vreti sa incercati una-doua retete la inceput si nu stiti ce sa alegeti, pot sa va recomand felurile mele preferate:
- branza de caju (in imaginea alaturata, preluata de pe blogul Inei Todoran care este si autoarea retetei)
- sarmalele crude (un deliciu)
- inghetata de banane (o reteta extrem de simpla)
- budinca de ciocolata (un alt dulce sanatos si foarte usor de facut)
- painicile din susan si rosii, la care nu am gasit reteta dar care sunt disponibile la Casa Rawz

4 comentarii:

  1. Buna. Felicitari ca te numeri printre persoanele ce incearca sa isi imbunatateasca regimul alimentar. Eu cred ca fiecare dintre noi ar trebui sa se informeze si apoi sa faca schimbarile cu care rezoneaza.
    Vroiam calea asta sa iti transmit si o rugaminte personala (poate in viitorul apropiat se va materializa): ar fi extraordinar de bine daca la biobunatati s-ar gasi pamant organic pentru cresterea vlastarilor sau a ierburilor. Keep up the good job!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Uite la asta nu m-as fi gandit, dar mi se pare o idee super. O sa caut, si daca nu o sa produc :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc Oliviuta, acest articol este o comoara! Ai deschis poarta unei lumi minunate despre care nu credeam ca exista in Romania - raw.z

    RăspundețiȘtergere
  4. multumesc pentru informatii. ma straduiesc sa patrundin tainele acestui mod de viata, dupa ce in ultimul timp am simtit ca organismul meu nu mai rezista reziduurilor pe care le consum zilnic.

    moni

    RăspundețiȘtergere