luni, 10 octombrie 2011

Top 10 produse bio esentiale

Produse bio esentiale pentru mine, bineinteles, dar alese pe niste criterii care s-ar putea sa va intereseze.

Incepem cu ce ne atrage mai mult, cosmeticele. Exista variante bio pentru absolut orice produs cosmetic de pe piata, si nici macar eu nu mi le iau pe toate (astazi de exemplu mi-am cumparat o pasta de dinti Sensodyne pentru ca am ramas fara optiuni naturale pentru gingiile mele de vampir). Sunt dispusa sa inghit niste fluor (am ales totusi pasta fara SLES si parabeni) ca sa nu mai arat de parca tocmai am devorat o vaca vie de fiecare data cand ma spal pe dinti.

Asadar, cosmeticele bio care fac diferenta sunt:

- samponul bio. Nu exista niciun termen de comparatie intre sampoanele bio si cele conventionale. Pentru inceput, primele nu degreseaza agresiv parul; au ingrediente naturale nutritive; nu ataca scalpul. O data ce ai trecut la sampoane bio nu mai e cale de intoarcere, daca nu vrei sa-ti faca parul o revolutie. Avantaj pe termen lung: parul se ingrasa mai greu (sau se usuca mai putin, daca ai parul uscat) si creste mai mult. Eu sunt cea mai buna dovada.

- crema de fata bio. Cremele conventionale nu hranesc pielea pentru ca nu au cu ce. Cum tu nu traiesti cu plastic, nici pielea nu poate sa o faca. Sigur ca pe termen scurt pot avea efecte spectaculoase, dar atat. Asta in cazul in care nu te irita, inrosesc sau usuca, avand in vedere parafina, lanolina, parabenii, parfumul si ce se mai pune in ele.

- parfumul. Parfumurile obisnuite sunt un minunat mix de substante de sinteza la care evident ca s-a lucrat mult ca altfel n-ar avea asa preturi aberante. Parfumul e foarte alergen (a se citi ca daca tu te simti bine cand te dai cu parfum pielea ta nu e de aceeasi parere, e ca si cum ai stropi-o cu spray-ul de mobila) si se descompune la soare. Nu va dati niciodata cu parfum inainte de expunerea la soare daca nu vrei sa adaugati inca un factor cancerigen pe langa radiatiile UV. Asadar, parfumurile naturale/bio din uleiuri naturale si uleiuri esentiale sunt singura optiune. Mirosi frumos si hidratezi/tratezi pielea in acelasi timp, asta e o treaba.

Sa trecem la alimente. Nici macar eu nu-mi permit (inca) sa mananc numai bio, in primul rand pentru ca produsele de baza sunt greu de gasit sau au preturi foarte mari (dar vom rezolva partial aceasta problema cu cosul BioBunatati). Motiv pentru care incerc sa folosesc produse bio acolo unde echivalentul conventional este mult prea scary:

- oua bio: eu ma ingrozesc cand vad halele alea de gaini inghesuite si indopate puse sa produca oua pe banda rulanta, oua care au tot atatea proprietati nutritive ca o piatra de rau si in plus ceva hormoni de stres. O gaina crescuta ecologic are minim 4 mp de iarba la dispozitie, mananca cereale bio si nu ia antibiotice. sau, daca e de la tara, mananca rame si alearga prin toata curtea. in ambele cazuri oul contine ce trebuie si este o sursa importanta de nutrienti.

- legume bio: legumele inghit de la azot si pesticide pana la substante pentru accelerarea coacerii si multe alte minuni de care probabil nu auzim niciodata. Si sunt din seminte modificate genetic, multe din ele. Toate aceste lucruri ajung la noi in farfurie, in cantitati mai mari decat la alte produse. Nu vrem, deci vrem legume bio sau macar crescute la tara de cineva in care avem incredere.

- ulei bio: am auzit de curand o poveste horror de cum se face uleiul rafinat sau dublu rafinat - cu soda caustica. Nu ca m-as fi asteptat sa mai fie ceva natural in uleiul de pe piata presat la cald si amestecat cu multe substante care n-ar avea ce sa caute acolo. Uleiul este o alta sursa importanta de vitamine si grasimi sanatoase, ca nu se cheama degeaba aliment de baza. E pacat sa mancam in locul vitaminelor niste substanta de compozitie incerta.

- ciocolata si dulciurile: sa nu radeti ca am plasat-o pe lista alimentelor bio importante, si asa e singurul dulce care imi place, plus ca si Matei are o pasiune pentru ea. Ciocolata cu adevarat sanatoasa este aceea din unt de cacao, minim 70%, preferabil 85% cacao, cu zahar brut si fara arome. Ciocolata clasica are zahar alb prost (reformulare: este din zahar alb prost, acesta e principalul ingredient), arome, emulsificatori (E-urile cele de toate zilele). De fapt toate dulciurile din comert sunt de fapt zahar+E-uri+arome. Mai bine va faceti o prajitura acasa.

- paine: pe mine ma ingrozeste lista de ingrediente a unei paini normale - faina alba (desi ea e teoretic paine neagra), amelioratori, antiaglomeranti (E-uri si iar E-uri), ca pe colorantii pusi sa se faca neagra nu scrie nimeni pe eticheta (Atentie, fraierilor, paine colorata!). Asadar exista varianta bio gata facuta sau varianta masina de paine cu faina bio si seminte pentru cine vrea chestii mai deosebite.

Au mai ramas 2 produse de enumerat, si acestea sunt detergentii de vase si rufe. Sigur ca e de preferat ca toti detergentii clasici care sunt extrem de toxici sa fie inlocuiti cu detergenti ecologici, dar esentiali sunt acestia, pentru ca pana la urma ce punem pe noi si ce inghitim e cel mai important. Asadar:

- detergentul de rufe ecologic: e biodegradabil, deci nu distrugi niste metri cubi de apa ca ai pus Ariel in ea. Nu e alergen, ceea ce e esential pentru multa lume care nu stie de ce o mananca pielea sau de ce are copilul eczeme. Este bland cu tesaturile si culorile, pentru ca functioneaza pe acelasi principiu ca si cosmeticele bio, nu curata agresiv.

- detergentul de vase: daca raman urme pe farfurii poti sa stai linistit ca nu mai inghiti Axion. Curata foarte bine, dar nu-ti usuca mainile ca cel obisnuit, asta in cazul in care ai probleme cu mainile si nu intelegi de ce.

Aceasta a fost lista mea, puteam sa scriu un top 100 produse bio esentiale, dar mai bine va las pe voi s-o completati. Care sunt produsele voastre bio de baza?

11 comentarii:

  1. Hello! :)
    De mult vroiam sa te intreb daca ai vreun feedback bun pentru un sampon bio pt par cret/uscat.
    Si, separat de asta, dintre sampoanele pt par gras care iti plac, este vreunul care sa ajute si cu matreata?
    Multumesc! :*

    RăspundețiȘtergere
  2. Pentru par uscat si cu probleme (cret, vopsit etc) cel mai bun feedback il am la samponul Olivellenic cu masline si aloe (temporar neaflat pe stoc, dar remediem situatia :)
    Din sampoanele de par gras nu stiu care e si antimatreata ca eu n-am avut niciodata, dar cred ca cel cu argila ar trebui sa faca bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. As mai adauga ca samponul Olivellenic da si volum, asa ca pentru cine are parul mai rar e bun

      Ștergere
  3. Buna,
    Am sa dau eu un feedback la sampon pentru matreata. Cel de la Cattier cu salcie este cel mai bun sampon bio pe care l-am folosit pana acum ( si pot spune ca incerc sa gasesc un sampon pentru matreata, chiar si conventional, de mai bine de 1 an) . Deci, eu il folosesc din mai anul acesta, cand m-am incumetat sa il cumpar ( fiind satula de dat bani pe sampoane si nici unul fara efect )si sunt la a 3-a sticla ( inca neanceputa ) de cand il folosesc ( si mai mentionez ca pana acum 1 luna am avut un par lung, pana la mijloc,pe care l-am tus pana la umeri si il mai am si des ).
    Legat de intrebarea ta, cu privire la produse bio esentiale, pot spune ca ceea ce ai enumerat tu sunt intr-adevar foarte importante, dar eu as mai adauga ceva si anume apa, care este fffff importanta. Nu stiu daca exista surse bio, dar pot spune, ca din ce am cercetat si aflat de pe net apa Bucovina este cea mai buna apa de baut, dupa apa distilata de la farmacie sau cea filtrata prin osmoza.

    Gina

    RăspundețiȘtergere
  4. Gina, multumesc mult de feedback. Intr-adevar, apa e esentiala si e important sa fie curata. Cu mentiunea ca din cate stiu eu osmoza inversa curata apa de tot ce contine, inclusiv minerale, si curata si mineralele din organism, iar efectul pe termen lung nu e deloc bun. O sa scriu saptamana asta despre filtrarea apei, metoda cea mai sanatoasa e carbunele activ.

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi place , ai talent omule!Prin asta ti-ai mai castigat un cititor, bafta si la cat mai multe articole!

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, intr-adevar filtrarea prin osmoza elimina multe din ea, dar acea apa poate fi imbunatita cu : legume tocate puse intr-un saculet si de cate ori se ia apa din recipient se completeaza cu alta ( metoda pe care o folosesc eu deoarece am acasa un aparat cu osmoza inversa ), mai exista varianta cu yerba mate ( nu stiu daca se poate folosi si acel ceai de la Sonnentor, dar eu de cand l-am luat il folosesc in fiecare zi, cate o cana dimineata in combinatie cu urzica vie ) si poate ca mai sunt si altele , dar acestea 2 mi se par cele mai simple si mai la indemana pentru a imbunati apa saracita de minerale.
    Gina

    RăspundețiȘtergere
  7. va rog sa/mi spuneti si mie care e cea mai buna crema antiimbatranire

    va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  8. Sincera sa fiu v-as recomanda crema aceasta http://biobunatati.ro/product.php?id_product=1099 si uleiul de argan ca masca aplicata seara.

    RăspundețiȘtergere
  9. Imi puteti recomanda va rog un sampon pt par vopsit? As dori sa fac comanda
    ...sa-mi spuneti cum sa procedez

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici sunt sampoane bio pentru par vopsit http://biobunatati.ro/category.php?id_category=204. Pentru comanda urmati instructiunile de aici http://biobunatati.ro/cms.php?id_cms=8.

      Ștergere