joi, 30 iunie 2011

Cum se fac afacerile in Romania. Si Grecia

Sunt nervoasa. Sunt nervoasa pentru ca am facut o boacana cu o comanda acum cateva luni, iar acum clientul a scris pe blog despre dezamagirea lui. De fapt sunt nervoasa pentru ca i-am dat ocazia sa aiba dreptate sa fie dezamagit. Si ca el sunt multi altii.

Pe de alta parte, nu aveam cum sa nu-i dezamagesc. Problema in primele luni de BioBunatati nu eram decat eu pe aici, pierduta prin niste gramezi de marfa online si offline. Nu ma plang, ca doar stiam in ce ma bag. Just saying.

Dar cu ocazia asta, facandu-mi pentru a o mia oara mea culpa, am inceput sa gandesc si eu ca un client. Ca pana la urma sunt si eu un client al multilor mei furnizori, carora nu le zic niciodata nici da-te mai incolo. Si gandindu-ma eu bine cred ca ar trebui sa incep sa dau cu ei de pamant.

Sa va spun de ce. Din ciclul asa-ti trebuie daca tii neaparat sa lucrezi cu romani (si sa nu uitam grecii, care sunt un fel de romani mai lenesi):

- multi furnizori nu au un termen clar de livrare a produselor, motiv pentru care comanda iti vine cand da Dumnezeu. Sau au termene gen 2 saptamani. Poti sa ai noroc, poti sa nu.

- aproape niciun furnizor nu iti confirma stocul. Tu dai comanda, si afli ce primesti cand ai deschis coletele. Daca-ti placeau "Surprize surprize" atunci apuca-te de un business de-asta.

- primesti produse in curs de expirare, 1-2 luni la alimente sau 2-3 luni la cosmetice. Dupa care ti se spune ca ei nu inteleg care e problema, ca ei livreaza asa ceva la clienti si noi ne ce nu livram, si evident ca nu ti le inlocuiesc (am vreo 6 furnizori de-astia).

- primesti recipiente care curg, pungi care se rup usor, cutii crapate. Se mai intampla, dom'le. Soarta. Soarta a ales si sa ambaleze in cele mai ieftine recipiente ca sa castigi tu mai multi bani.

- furnizorul iti livreaza produse cu un pret, dupa care peste o saptamana reduce preturile definitiv la un nivel sub cel pe care l-ai avut tu ca retailer. Ramane ca tu sa te aliniezi la preturile lui si sa vinzi in pierdere, sau sa ramai pe pretul vechi si sa nu mai vinzi nimic. Si evident ca nu iti face niciun discount suplimentar (acelasi furnizor se incadreaza si la ultimele 2 puncte de mai sus si sincera sa fiu daca o mai tine asa o sa il trimit in padure, din pacate insa pe un segment de cosmetice este singura firma care poate furniza o gama ca a lui).

- dai o comanda, ti se confirma stocul. Te duci s-o ridici (multi dintre furnizori nu livreaza, considera-te privilegiat ca te lasa sa iei marfa de la ei) si afli ca intre timp o parte din comanda ta s-a vandut. Ca a venit o doamna si n-au putut s-o refuze.

- dai o comanda, nu ti se confirma stocul ca asta nu intra in atributiile importatorului, te duci dupa ea si afli la fata locului ce poti si ce nu poti sa iei (intre noi fie spus, chestia asta cu dus dupa marfa imi mananca 2 zile pe saptamana si a ajuns sa ma dispere, multi furnizori ori nu livreaza ori livreaza peste niste sume aberante gen 1000-2000 lei).

- primesti aparate de uz casnic de 700 de lei fara certificat de garantie si fara instructiuni de instalare in romana. Si ti se spune ca esti primul magazin care cere asa ceva si ca oricum nu e nevoie ca n-are ce sa se strice. Si ca e usor de instalat. Jura-te, eu n-as reusi.

- primesti o oferta de la un distribuitor. Produse faine, de calitate, ii trimiti lista cu cam ce ai vrea de la el (asa, vreo 150 de produse). Iti spune ca la inceput ai face bine sa te limitezi la 25, ca ei n-au cum sa tina asa stoc. Ori nu inteleg eu ce-i aia distributie, ori s-au apucat ei de businessul gresit.

- contactezi un importator, iti spune ca-ti da toate gamele importate cu un anumit discount, tu muncesti o saptamana la incarcarea produselor pe site, dupa care se razgandeste si-ti mai da cam 10% din ele. Cu un discount mai mic, evident.

- importi niste marci de produse, dupa mai mult de 2 ani de cand te lupti cu ele pe aici incep sa apara al omiecincisutelea si omiecincisuteleaunu magazine online de cosmetice bio care dau si ei un mail la producator "vrem si noi cosmeticele astea". Si ala le da, ca doar nu strica 500-1000 de euro in plus. Cand tu esti distribuitorul lui oficial. De-aia sunteti in faliment, de lacomie si lipsa de creier.

- importi niste marci de produse, dai o comanda, producatorul n-are stoc. Sau iti raspunde peste o saptamana, timp in care tu ramai suspendat pe undeva, usor confuz. Dupa care iti pregateste marfa in inca vreo doua. Dupa care oricum nu poti s-o iei ca e greva la greci si nu merg transportatorii. Sau e vama blocata. Sau e una din cele o suta de vacante.

Acum o sa ma intrebati de ce nu renunt la furnizorii de mai sus. Pai as ramane fara furnizori, majoritatea sunt asa. Cei care au o pozitie de monopol/oligopol pe un segment de produse sunt si cei mai neinteresati de tratarea profesionista a clientilor, si acum doar n-o sa ma apuc sa import o gramada de game ca sa scap de ei (m-as apuca, dar 1. nu vreau sa blochez prea multi bani in importuri, si 2. nu-mi calc furnizorii pe picioare, chiar si asa haotici cum sunt unii).

O sa ma mai intrebati (retoric) de ce nu fac oamenii lucrurile cum trebuie. Eu stiu de ce nu le fac eu, in rezumat din cauza lipsei de resurse materiale aka bani pe care incerc s-o compensez prin munca. Care lipsa a insemnat lipsa de oameni, si in consecinta activitati neacoperite si de aici intarzieri sau greseli la stocuri disponibile, dar si lipsa de aprovizionare in timp util in unele cazuri. Inca facem greseli, dar din ce in ce mai putine si nu va mai dura mult pana o sa fim un magazin online profesionist, nu numai mare si unora simpatic. Oricum vreau sa le multumesc clientilor care au suportat greselile noastre si inca sunt clientii nostri, pana la urma lor le datorez faptul ca BioBunatatile exista.

Ceilalti furnizori.. probabil ca o parte din ei au aceleasi probleme, desi nu stiu sa fie niciuna din firme one man show, asa cum am inceput eu. Altii sunt pur si simplu neseriosi sau pusi pe profit cu orice pret. Altii n-au nicio urma de inclinatie pentru afaceri sau comert sau organizare in general si se comporta ca niste rate bete, fara sa se gandeasca mai departe de unde pun urmatorul picior. Oricare ar fi problema, important e ca macar sa-ti pese ca ai gresit si sa faci ce poti sa-ti repari greselile si sa nu le mai repeti. Dar se intampla rar, si pana atunci ne descurcam cum putem. Ca asa e romanul, descurcaret, nu?

8 comentarii:

  1. la sinceritatea asta pot spune numai: bravo!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Stiu si eu acel furnizor care scade preturile de la o zi la alta and hate it...Cand citesc ce ai scris aici pot spune ca eu sunt super corecta cu clientii:le dau stocul pe care il pot livra,il pastrez chiar daca am comenzi in paralel, termenul de livrare in general e de 2-3 zile, livrare direct la ei, nu trimit produse expirate.Iar furnizorii sunt la fel super rapizi dar marea majoritate nu sunt din RO.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Olivia,

    Frumos... Dai dovada de angajament, implicare si mai ales transparenta. Bravo! Mai rar pt un business in Romania.
    Acum ca specialist PR iti recomand sa ii raspunzi clientului impricinat si sa iti prezinti scuzele de rigoare. Chiar intr-un comment pe blogul lui ar fi cel mai decent.
    Poate ca l-ai pierdut definitiv ca si client, insa cei cateva zeci care ii citesc blogul, fie si in treacat, vor vedea ca esti constienta de greseala ta si mai mult decat atat, ai o atitudine matura si profesionista.

    PS! Iti doresc numai bine si multa bafta cu business-ul pe care il ai.

    Numai bine,

    Iulia

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc :) I-am cerut scuze de acum cateva luni, nu eram sigura daca nu e nepotrivit sa comentez pe blogul lui acum. Dar o sa fac asa :)

    RăspundețiȘtergere
  5. precizari
    1. nu, nu v-ati cerut scuze acum cateva luni, v-am trimis eu un mail in care va intrebam daca vi se pare ok si abia atunci a existat o reactie
    2. la mine pe blog mai e o persoana care spune acelasi lucru, ca a avut probleme cu comanda
    3. sunt absolut de acord ca pot sa apara probleme in aprovizionare. sunt absolut de acord ca la inceput e mai greu. am cumparat de la multe magazine online, unele mult mai la inceput. unde daca nu exista un produs, iti recomanda altul. nu iti trimit un mail dupa o luna de zile gen a venit produsul, il mai vreti?
    4. in exact aceeasi perioada, va promovati magazinul spunand tocmai cat de important e sa ai stocuri, sa te implicit, sa , sa, sa. iar pe mine m-a deranjat discrepanta uriasa intre declaratii si realitate.
    asta e tot. oricum, de comandat, nu mai comand la dvs. vroiam doar sa vad cum functioneaza, sunt consumator de produse bio, mi-ar fi placut si mi-as fi dorit ca lucrurile sa mearga ok. am asteptat magazinul asta cu speranta, din pacater n-a fost sa fie, mai sunt si altele

    RăspundețiȘtergere
  6. oare n-am postat? spuneam asa, daca imi aduc bine aminte
    1. ca v-ati cerut scuze, apropo de comentariul iuliei, dupa ce eu v-am atras atentia ca nu e in regula
    2. ca la mine cineva s-a mai plans cineva de cum functioneaza lucrurile
    3. ca inteleg si ca e greu la inceput si ca pot sa apara probleme. ce nu pot sa inteleg, e dezinteresul. da, fac des comenzi online si s-a mai intimplat sa nu fie produse pe stoc. dar mi s-a oferit alternativa. nu avem asta, vreti asta? nu avem, dar o sa vina peste o saptamana. nu, dvs mi-ati comunicat ca vine peste o saptamana, pe urma liniste o luna si pe urma primesc un mail ca a intrat pe stoc. si ca daca il mai vreau
    4. ma mai deranjeaza lipsa totala de legatura intre ce spuneti si ce faceti. pentru ca fix in aceeasi perioada am citit un interviu al dvs in care spuneati cat de importanta e implicarea, cat de important e sa ai stocuri, etc
    si inchei, spunandu-va ca pt mine a fost o dezamagire. sunt consumator de produse bio si consumator de online, ideea magazinului mi s-a parut buna, dar din pacate asta e. mai sunt si alte magazine pe lumea asta virtuala

    RăspundețiȘtergere
  7. Or mai fi si alte magazine, insa ca articolele aduse de Olivia n-am gasit pe nicaieri in Romania. In opinia mea, merita asteptarea... Tot ce am luat de la Olivo a fost exceptional - o spune cu mana pe inima o persoana foarte pretentioasa.

    RăspundețiȘtergere
  8. n-are legatura cu intarzierea, ci cu seriozitatea. si cu modul in care tratezi un client

    RăspundețiȘtergere