joi, 2 iunie 2011

9 reguli de supravietuire pe piata bio

Pentru ca de 2 ani jumatate de cand inot in ape bio am acumulat ceva experienta (nu ca n-as mai face multe greseli in continuare) si pentru ca vad in jurul meu cum pierd oameni plini de intentii bune o gramada de bani in domeniul acesta, vreau sa impartasesc putin din experienta si parerile mele personale. Imi doresc foarte tare o piata bio puternica, cu jucatori profesionisti, pentru ca asta inseamna crestere din interior si canale de distributie variate pentru noi si viata mai sanatoasa pentru toti ceilalti. Asadar aceasta este o lista pentru cei care lucreaza sau isi doresc sa activeze in domeniu, o lista cu parerile mele (a nu se lua la modul absolut, oricum contraziceti-ma daca vreti).

1. Importul. Desi pare cel mai usor de facut, este o activitate care necesita bani. Vremea cand aduceai marfa de 1000 euro, o vindeai cu profit 300% si aduceai alta a trecut de vreo 10 ani. Trebuie sa mentii stocuri tampon, stocuri la magazine, si sa aduci marfa periodic, in conditiile in care piata iti permite o marja mica. Nu as sfatui pe nimeni sa se apuce de import fara 50.000 euro.

2. Produsele. Piata bio la noi e mica din punctul de vedere al cererii. Oferta, dupa parerea mea, e de cateva ori mai mare decat cererea, mai ales in cazul produselor cosmetice, dar si in cazul alimentelor, mai ales ca oferta aici nu e deloc variata. In cazul cosmeticelor estimez ca sunt cam 200 de marci pe piata si vreo suta de importatori. Cererea inghite maxim 50 de marci cosmetice si 20 de importatori, parerea mea. Asa ca daca vreti import bio eu zic sa va axati pe ceva alimente de nisa.

3. Canalele de distributie. Hipermarketurile/supermarketurile, adica cei care detin jumatate din piata de retail, nu vand bio decat marci proprii si cateva importate de altii, in general mancare. Cosmetice bio nu vinde niciunul. Magazinele bio sunt putine si dispar majoritatea foarte repede (ajungem si la asta), si oricum vand putin. Un magazin bio care are mai mult de 3-4 furnizori de cosmetice nu va vinde bine pentru niciunul din acestia. Farmaciile nu sunt interesate de bio pentru ca au conditii mult mai bune de la dermatocosmetice si chiar daca accepta sa vanda bio oricum vand prea putin. Magazinele online sunt cu miile si cred ca sunt mai putin de 10 care chiar fac treaba, echivalenta sau peste un magazin offline. Saloanele de coafura/cosmetica nu sunt interesate de bio pentru ca sunt produse scumpe, mai putin eficiente in mod vizibil din prima, si aici, ca si la farmacii, concurenta puternica este data de produsele profesionale. Medicii de familie, dermatologi sau pediatri sunt de asemenea refractari la bio, pentru ca e prea "naturist" pentru ei si oricum au comisioane de la dermatocosmetice.

4. Magazin bio. Un magazin bio nu traieste dintr-o marja de 20-25% pe care ti-o permiti la produse. Din calculele mele, ca sa sustii un magazin cu chirie, angajati, utilitati si atentii/amenzi ar trebui sa ai produse importate (sau produse) de tine in pondere de 80%. Nu stiu decat un importator care sa-si permita asa ceva, si ei au magazin de cosmetice, nu bio cu de toate. Asadar, sincer, nu va faceti magazine bio decat daca aveti spatiu propriu sau cu o chirie foarte mica si lucrati voi acolo, in familie, sau daca gasiti un spatiu intr-o zona de fite si mergeti pe adaosuri de 100% la tot ce-aveti in magazin. Altfel o sa fie o minune daca nu inchideti dupa maxim 1 an.

5. Magazin online. Comertul online e greu, nu e "fac un site, aduc marfa de 1000 de euro si mai vad eu" sau "fac un site, pun poze de la 20 de importatori, si mai vad eu". Daca pleci de la premiza asta s-ar putea sa reusesti sa pierzi si timpul si cei 1000 de euro cu care mai bine te duceai in vacanta. Sincer, parerea mea ca daca vrei sa faci treaba din online trebuie sa fii mai bun decat daca iti faci un magazin offline, unde totul tine de cifre, gama si locatie. Online-ul e o jungla. E adevarat ca investitia initiala e mult mai mica, dar, daca n-aveti experienta in marketing/direct sales/comert online/publicitate si inca vreo cateva, va spun de pe acum ca va pierdeti timpul.

6. Timp. Piata bio are marje mici, e mica, se misca greu. Daca vreti profituri rapide, o sa va plictisiti dupa 1 an si o sa renuntati. Parerea mea e ca o astfel de afacere aduce un profit rezonabil dupa minim 3 pana la 5 ani (adica un profit care sa inlocuiasca un salariu foarte bun, si nu ma gandesc la cel castigat de seful Vodafone). Timp in care veti reinvesti tot ce castigati si nu va veti recupera investitia initiala.

7. Activitatea principala a antreprenorului. Un business nu prea merge daca nu te ocupi de el full-time, macar in primii ani. Daca aveti un alt job si vreti un business in domeniul bio, sa stiti ca am vazut multe afaceri disparute din cauza neimplicarii antreprenorului. E un domeniu in care trebuie sa fii conectat la piata, altfel stagnezi si la un moment apropiat sau indepartat dispari. Nu e ca si cum ai importa cauciucuri si le-ai da la service-urile din zona ta si te-ai duce dupa program sa livrezi marfa si sa incasezi banii. Exista business-uri de comert mult mai usoare, cele bio nu sunt in aceasta categorie.

8. Pozitionare pe piata si promovare. Aduci o gama bio, sa zicem de cosmetice (ca asta e ultima manie a tuturor). Cum convingi tu clientul care are de ales intre 100 de game sa o ia pe a ta? Chiar daca ai reusit sa ai o distributie in diverse magazine, tot trebuie sa faci promovare in fata unui client care de cele mai multe ori nu e interesat nici de bio, cu atat mai mult de marca ta, aosutacinspea pe care o vede. Aici singurul sfat pe care pot sa-l dau e sa te gandesti foarte serios la partea asta.

9. Cele 3 lucruri esentiale intr-o afacere. Aceasta este o generalitate, se aplica oriunde, nu numai in afacerile bio, eu ii zic mixul incepatorului: pozitionare, distributie, cash-flow. Cum pozitionezi produsul, unde il vinzi, daca cash-flow-ul tau in varianta usor pesimista sta mereu pe plus.

Atat am avut de zis.

11 comentarii:

  1. Buna Olivia,
    Nu contest munca, nebunia, implicarea emotionala si fizica pe care o implica o astfel de afacere, dar cum se face ca numai dupa 2 ani de Olivo (nu dupa 3-5 ani cum ai scris in articol ca ar trebui sa avem ceva asteptari) ai deschis BioBunatati un proiect mult mai amplu si stufos, daca piata bio merge totusi greu? Si nu mai sunt de acord cu tine la faptul ca ai sugerat subtil as zice, ca mai bine un magazin offline decat unul online. Oricum eu te urmaresc si te admir din toate punctele de vedere, dar cred ca cu acest articol cam vrei sa sperii viitoare concurenta :). E punctul de vedere al unei persoane care cumpara produse bio si care nu are nici o afacere in domeniu.
    Numai bine

    RăspundețiȘtergere
  2. Hehe.. e chiar obiectiv scris articolul. Nu vreau sa sperii pe nimeni, sincer, nici nu am de ce, concurentii mei imi sunt de cele mai multe ori prieteni si avem o comunitate destul de stransa care se ajuta din interior sa creasca. Concurentii noi insa sunt de cele mai multe ori naivi si eu chiar vroiam sa ii ajut cu experienta mea.
    Olivo nu merge si nu va merge pana nu va avea finantarea aia de care vorbeam mai sus. Nu merge ca import, iar ca magazin online e zero. La fel sunt celelalte magazine online care se bazeaza pe 2-3 game importate, de-asta sugerez offline-ul daca faci import. BioBunatati a fost o reorientare, care ar fi implicat foarte multi bani daca nu aveam backgroundul de la Olivo si foarte bune relatii cu furnizorii. Calculele mele sunt mai mult decat realiste. N-ai idee cateesecuri am vazut in perioada asta..

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Olivia,
    Cum adica Olivo ca magazin online e zero?

    RăspundețiȘtergere
  4. Adica nu vinde :) Majoritatea magazinelor online ale importatorilor sunt in aceeasi situatie, 2-3-4 marci inseamna 2-3 comenzi pe zi, din care evident ca nu poti sustine un import si de fapt nicio cheltuiala, decat daca il ai acasa si lucrezi numai tu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Primul comentariu lasat de Gabi, m-a facut sa am un usor suras in coltul gurii...si sa va explic de ce:
    Olivia - dupa cativa ani de munca pe branci, dupa ce s-a lovit de prostia "Statului roman" (ca sa nu jignesc oamenii care lucreaza la stat), de lipsa de cuvant si de onoare a multora dintre clientii si furnizorii cu care lucreaza...s-a gandit sa impartaseasca din experienta ei....da de s-or mai lumina si altii care poate viseaza ca DOAR prin munca faci o afacere sa mearga (cu siguranta asa a gandit si ea cand a inceput)....
    Unii dintre cei care au citit articolul au considerat ca Olivia vrea sa-i sperie pe altii care ar dori sa porneasca o afacere in zona BIo, mai ales ca pentru Olivia ei ar putea reprezenta o concurenta....
    Obiectiv vorbind, eu cred ca Olivia si-a castigat deja cota ei de piata cu produsele care le vinde, dar inteleg exact cum sta treaba cu cash-flow si cu banii care trebuie bagati in marfa...si care nu vin din cer....Faptul ca a muncit (cred ca aprox. 1 an) sa puna la punct proiectul Bio Bunatati - asta pana nu a scos nici un ban din magazinul online...mie imi spune ca a muncit enorm de mult, si a facut acest proiect in timp ce in paralel se lupta sa-si promoveze brandul de cosmetice Olivo, sa-si recupereze banii de la clienti, sa-si plateasca la timp furnizorii (chiar daca marfa nu o incasase)...si asa mai departe.....
    Stiu...pare o utopie ca Olivia spune ca nu merge magazinul online, cand ea are unul si ca cererea de cosmetice bio e mult mai mica in comparatie cu oferta, cand ea importa astfel de produse.....DAR E REALITATEA.
    Olivia munceste sa-si formeze o piata...iar castigul ii ajunge probabil la limita, cat sa poata trai in viata de zi cu zi, desi uneori stai si te intrebi daca nu e mai rentabil sa stai acasa sa primesti somaj, sau sa ai un job simplu de la 8.00-16.00 si sa ai timp sa cultivi cate un hobby, nu sa lucrezi ca nebunul 12h / zi, ca abia apuci sa-ti vezi copilul seara inainte de culcare.

    Dar asta e doar parerea mea.....

    RăspundețiȘtergere
  6. Dupa atata timp, cautand ceva pe blogul tau, am vazut de-abia acum comentariul d-nei Honey Queen, care are un business,cu mierea marca Apidava, daca nu ma insel, nu? Sa nu fac vreo confuzie ca se supara din nou pe mine.
    Oricum am simtit-o usor ironica pe alocuri in comentariu si chiar nervoasa. Am inteles de asemenea si dificultatile prin care a trecut cu business-ul, spre sfarsitul comentariului.
    Dar dansa un lucru nu a intels, spre deosebire de tine Olivia, eu am avut mici nelamuriri in legatura cu afacerea in general, am pus niste intrebari simple, la care mi-ai raspuns, si normal ca altfel se vad si se simt lucrurile din partea unui antreprenor si altfel din partea unei persoane care este doar consumatoare de cosmetice bio.
    Parca nu suntem pe aceeasi lungime de unda, nu?
    Poate citeste si d-na Honey Queen si va intelege la ce m-am referit.

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna.As vrea sa imi deschid o afacere cu cosmetice bio,practic realizate de mine acasa cu toate ingredientele naturale Mayam.Articolul tau m-a descurajat putin.Apoi as vrea sa stiu daca eu am nevoie de certificat de calitate pt produsele astea bio ca sa le pot vinde

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai nevoie de srl/pfa, spatiu atutorizat de productie cu toate avizele si analize de laborator pentru fiecare produs in parte (costul e cam 300 lei/produs) ca sa le poti notifica la ministerul sanatatii. Sau le poti face si vinde la negru pe breslo cum fac 95% din producatori :)
      Cand te apuci de o afacere e foarte important sa definesti scopul: vrei sa faci cateva produse acasa si sa le vinzi ca sa iti suplimentezi veniturile sau vrei o afacere care sa creasca si sa fie de viitor. In varianta doi iti trebuie ceva bani (din cate am observat eu la micii producatori se incepe cu cca 30-50.000 euro). In varianta unu e mai usor. Din cate am vazut eu pe breslo se vinde bine.. pana s-o prinde statul roman ce evaziune e acolo..

      Ștergere
  8. Parerea mea este ca in Romania atitudinea tipica este "nu-ti face afacere ca a mea, ca nu merge". de ce? simplu! daca tu esti mai bun, mai creativ, mai pasionat, mai etc... si-mi iei painea de la gura? INVIDIA ne roade pe noi, romanii. Cu toate ca economia mi se pare o aberatie, intr-o piata sanatoasa dpdv economic trebuie sa existe competitivitate. cum sa existe la noi asa ceva cand toti se plang ca nu le merg afacerile ca sa fie singuri pe piata. Vrei sa ti faci o afacere? inceteaza sa te mai informezi de pe site-urile din Romania. Vezi ce si cum iti trebuie si porneste. Experienta se face facand afaceri nu din citit comenturi sau articole asa zis obiective si reale dar cu scopul de a te descuraja. sunt 1000 de magazine online de produse bio? foarte bine, vino tu cu unul nou si cu un concept nou sau ceva unic, gaseste metode sa ti atragi clienti, educa clientii si sigur vei reusi. trebuie sa fii pasionat de ceea ce faci si sa crezi in puterile si produsele/ serviciile tale. asta e tot. bafta si nu mai puneti botul la tot felul articole in care autorii doar isi plang de mila.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Amuzant. Articolul meu e obiectiv si plin de sfaturi care le pot fi utile celor care vor sa intre pe piata. Comentariul tau e subiectiv si atat. Multa bafta.

      Ștergere
  9. Treaba cu afacerea e chiar asa, adica nu conteaza ca intri intr-o piata suprasaturata, important e sa stii sa-ti atragi clientii, e adevarat totusi ca intr-o piata deja aglomerata nu poti practica decat preturile pietei, care daca e suprasaturata, va avea pretul destul de mici deja, e clar ca cei care deja exista pe piata, au facut tot posibilul sa scada pretul la minim ca sa vanda, daca eu intru proaspat pe o piata saturata, imi va fi greu sa practic aceleas preturi, nefiind atat de familiarizat cu furnizorii si achizitionand o cantitate mica de marfa la inceput. Deci eu cred ca daca ai putina pricepere poti functiona si intr-o piata saturata, dar nu va fi un mega business, dar cel mai sigur e sa vii cu ceva nou, cu o afacere sau un produs de nisa, daca vei fi doar tu pe piata e clar ca vei da lovitura. Trebuie gandita foarte bine treaba inainte.

    RăspundețiȘtergere