miercuri, 18 mai 2011

De ce e buna masina de spalat vase

Vorbeam acum cateva zile cu o clienta despre detergentul pentru masina de spalat vase, cand am ajuns amandoua la aceeasi concluzie: romanii nu prea au masini de acest gen. Eu am constatat si prin faptul ca la 10 detergenti de vase vanduti daca se vinde un detergent de masina de vase, dar si pentru ca n-am zarit asa ceva aproape la nimeni pe acasa, ea imi povestea ca atunci cand a venit cineva sa-i instaleze mobilierul de bucatarie era prima oara pentru persoana respectiva cand vedea o masina de spalat vase (desi nu sunt sigura ca acesta era contextul, oricum unul apropiat).

In Olanda e invers, n-am ajuns in nicio casa in care sa nu existe asa ceva in bucatarie. Tot acolo am experimentat locuitul intr-o casa dotata cu masina de spalat vase, si de atunci e in topul meu 3 cele mai importante aparate inventate de oameni (dupa masina de spalat rufe si epilator).

Acasa am masina de spalat vase de ceva mai mult de 1 an, ceea ce mi-a adus urmatoarele avantaje:

- mai mult timp liber. Imi povestea o prietena ca ajunge acasa de la lucru si intra imediat in bucatarie, facut mancare, spalat vase, facut ordine etc. Trecand peste faptul ca daca as avea acest stil de viata probabil ca m-as sinucide (metaforic vorbind), din aceasta insiruire se pot scoate foarte usor vasele, adica cel putin jumatate de ora castigata pe zi.

- mai putina apa consumata. De cand avem masina de vase, consumul de apa rece la bucatarie a scazut de la 2 metri cubi la mai putin de 0,5 mc (cu ambele masini de spalat acolo), iar consumul de apa calda este nesemnificativ (undeva sub 0,1 mc). Consumul de curent este de asemenea nesemnificativ.

- maini mai fericite. Daca vi se usuca excesiv mainile, o sa fiti surprinsi de imbunatatire daca nu mai spalati vasele cu mana, aceasta fiind una din principalele cauze ale pielii uscate pe maini.

- mai multa ordine in bucatarie. Nu mai am munti de vase in chiuveta, pe dulap si oriunde se mai strageau ele.

- relaxare. Sa vedeti ce bine e sa mananci si sa poti sta linistit dup-aia, fara sa te stresezi ca trebuie sa stai jumate de ora in picioare sa speli farfurii.

- si nu in ultimul rand, ca sa nu uitam de ce suntem aici, este mult mai ecologica. O masina de spalat vase reduce semnificativ amprenta de carbon a unei locuinte.

Noi avem o masina de vase de marime medie pe care o folosim la 2-3 zile, si chiar si cu detergentul bio le face luna.
Va recomand sincer sa va cumparati asa ceva, va face viata mult mai usoara.

19 comentarii:

  1. eu si prietenul meu am cedat pshihic si fizic (cateodata) si de craciun ne-am cumparat masina de spalat vase. desi suntem doar 2 oameni, murdaream o tona de vase...cel putin vara, dimineata, in loc sa stau linistita sa savurez micul dejun, stateam jumatate de ora sa spal vase. si intotdeauna spalam o data eu, o data prietenul...nu era de glumit cu "al cui e randul" :)

    si absolut toate avantajele descrise de tine sunt adevarate.
    inca nu am ajuns la detergentul bio, dar promit ca o sa il cumpar si pe acela cat mai curand.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Olivia,
    Sunt convinsa ca masina de spalat vase e super practica, mai ales ca spalatul vaselor de mana este fobia mea, nu le sufar, imi place sa gatesc, sa fac curat, dar cand trebuie sa spal vaseee.....m-ai terminat. Insa, se clatesc bine vasele? nu raman urme de detergent? Te intreb pentru ca o prietena are la firma unde lucreaza masina de spalat vase si cica nu s-ar clati corespunzator.

    RăspundețiȘtergere
  3. Vasele scartaie ca in reclama de la Axion :) sunt clatite foarte bine. Oricum, daca bagi detergent bio (costurile sunt la fel cu cel normal) nici nu mai stai cu stres ca daca ramane vreo urma pe vase, nu-i toxic cum e cel standard (ca si eu aveam problema asta).

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte bun articolul..o sa-l las deschis,poate vede sotul meu...Eu sincer am imopresia ca doar asta fac :spal vase!Plus ca-mi rapeste timpul petrecut cu cei trei copilasi..Inca nu l-am convins,crede ca ar fi doar un moft
    Chiar mi se pare o necesitate! multumesc mult.Mari

    RăspundețiȘtergere
  5. Am si eu o intrebare, draga Olivia...
    asta pentru ca am stat in dubiu daca sa-mi cumpar asa ceva sau nu...

    Oare, pana bagi vasele in masina, nu trebuie sa le cureti de resturile de mancare? Asa am vazut la prieteni...pai pana aduni resturile cu peria, le termini de spalat!
    Nu stiu zic si eu...mi se pare ca le iei oricum la mana...

    RăspundețiȘtergere
  6. Numai daca a ramas multa mancare, noi sincera sa fiu nu prea lasam nimic in farfurii :)
    Eu nu le clatesc inainte, si eu am vazut asta la prieteni, dar eu nu o fac si se curata bine. Ok, sa nu fie jumatate de portie in farfurie, caz in care oricum trebuie sa arunci ce a ramas, ca nici in chiuveta nu le pui asa.

    RăspundețiȘtergere
  7. Subscriu fiecarui rand si cavant. Daca scriam eu, si nu scriam mai bine! Si despre Olanda, acolo am descoperit si eu masinile de spalat vase, si despre amprenta eco, si mainile uscate.

    Iti fac o completare. Cand am ramas o data fara pastile ptr. masina si din varii motive nu am ajuns sa cumpar, am gasit solutia de compromis pe termen scurt: spalat vasele cu manusi de menaj; si spalat cantitati mici, adica cum pui o farfurie in chiuveta, n-o lasi acolo ca sa se adune gramada cu varf, ci o speli imediat, cu manusi, obligatoriu. Asta e ghidul de supravietuire fara masina de spalat vase, pe termen scurt :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna, am si eu masina de spalat vase si ma tot intreb DE CE NU MI-AM CUMPARAT-O MAI REPEDE?! (Pe-aici nici nu ziceam nimanui ca n-am pt ca sigur s-ar fi mirat ca spal vase cu manile.) Iti economiseste timp, energie, plus ca apa ce o foloseste la o tura de spalat/limpezit curata atatea vase. Eu cred ca orice femeie ar trebui sa aiba asa ceva in bucatarie, chiar daca poate pare un moft sau o cheltuiala in plus. In timp vei realiza ca s-a meritat investitia. Eu am o masina ieftina, nimic iesit din comun, a costat in jur de 180$. Spala bine, clateste vasele foarte bine, eu nu folosesc optiunea uscare pt ca mi se pare o risipa de energie, ci deschid usa masinii si le las sa se usuce. Dar ca regula, dupa ce murdarim vase, le asezam in chiuveta si nu lasam sa se usuce mancarea pe ele, le acopar/umplu cu putina apa, iar apoi cand le bag in masina, doar le clatesc foarte usor cu apa, efortul fiind miniiiim :) (nu se baga vasele in masina neclatite cat de cat pt ca masina se poate infunda, plus ca masina se va imbiba cu un miros neplacut). Masina de spalat vase mi-a salvat mult si pielea mainilor, eu avand eczema, ma iritam des dupa spalatul vaselor (chiar si manusile ma iritau). Asa ca, dragi doamne, eu va recomand sa incercati masina de spalat vase. Numai bine, Ana

    RăspundețiȘtergere
  9. Olivia sa stii ca nici nu putea pica mai bine acest articol, de mult tot cantaresc avantajele si dezavantajele, sotul meu tot insista sa luam iar eu tot ezitam, ca consuma mult apa, ca pentru cateva farfurii nu e cazul, ca ocupa spatiul degeaba etc.
    O singura intrebare mai am: e ok daca spalam si vasele din plastic in ea, caci dupa cate stiu temperatura la care spala vasele e destul de mare iar la vasele din plastic, parca sunt de evitat temperaturi prea ridicate sau prea scazute (din pricina bisphenolului)...tu ce parere ai?
    Maria

    RăspundețiȘtergere
  10. N-am vase de plastic :) Dar cred ca plasticul mai subtire se poate deforma. Daca ies substante din el la temperatura masinii de spalat (totusi nu e cuptor cu microunde) nu stiu.

    RăspundețiȘtergere
  11. Maria, la masina mea de spalat in instructiuni scrie sa pui vasele de plastic pe randul de sus al masinii si eu asa fac, desi am foarte putine. Aici unde locuiesc eu pe fiecare vas scrie daca e sau nu 'dishwasher safe'. Ana

    RăspundețiȘtergere
  12. Exista si varianta detergentului pt masina de spalat vase facut in casa:
    INGREDIENTE:- 3 lamai- 400 ml apa- 200 ml sare - 100 ml otet alb
    Se taie lamaile,se scot semintele, sepuntoate ingredientele intr-un mixer (robot) si se amesteca (maruntesc) cat mai bine, pana devine o solutie omogena, se pune la fiert pt 10minute si gata! Cand s-a racit se pune intr-o sticla cu dop. Se pun doua linguri in masina de spalat vase si vasele vor fi ca in reclame! Eu folosesc aceasta reteta cu succes! Facultativ, se poate adauga 1 lingurita de bicarbonat de sodiu impotriva calcarului.

    RăspundețiȘtergere
  13. Am de multi ani, eu sunt barbat, dar ma ingrozeau facturile, când spala sotia de mana.... De o saptamana am cumparat alta, cea veche s-a defectat, asta e cu ecran care iti spune timpul ramas, dar in rest... e la fel, aia veche era Indesit IDL60, asta e Beko DFN6833... Vase de plastic poti sa pui fara frica, vasele le pun la inmuiat in cuveta si le dau cu un burete, nu am probleme cu mainile de ani de zile de când ma ocup de vase... Nu raman urme cum au auzit unii, nu sunt probleme de nici un fel... SINGURA PROBLEMA E CU PAHARELE, HALBE, chestii de sticla, IARNA. MASINA SPALA CU APA LA 50-60 GRADE SI LIMPEZESTE CU APA GROAZNIC DE RECE DE LA RETEA - PAHARELE CRAPA... IN REST NUMAI DE BINE... TIMP CASTIGAT, CURATENIE MAI MARE CA ATUNCI CAND SPELI DE MANA, ECONOMIE URIASA LA APA, curent cam 1 kwh la spalare, pastile am folosit Somat, acum W5 de la Lidl, sunt mai ieftine, sare si agent limpezire de la Metro... Din economia de la apa isi scoate banii cam in 2 ani... apoi e pe castig... Ai mei ma faceau dement, mama zicea ca eu sunt obsedat de tehnologie, dar mi se pare o mare chestie sa speli doua cosuri de vase cu 10-20 litri de apa, 1 kwh curent, substante de pana in 1 ron pe ciclu... Va recomand tuturor, felicitari pentru articol, foarte bine scris, e adevarat tot ce scrie acolo... Pentru cazuri rare de cratite arse folosesc inainte o perie rotativa de sarma in masina de gaurit electrica, nu cred ca vreo gospodina sau masina le-ar putea curata de arsura aia... Dar asta e un caz extrem!

    RăspundețiȘtergere
  14. Consider masina de spalat vase o foarte mare inventie! Acum ma aflu in prag de achizitie a primei mele masini de spalat vase. De 3 ani sunt divortat. Deci... sunt barbat si de cind m-am mutat singur, am vazut ce inseamna sa speli vasele cu mina, pe linga a face curat in casa, mincare, si alte treburi casnice. Pina cind am zis... gata! De astazi imi iau o masina de spalat vasele, ca nu se mai poate! Miine le voi scrie un e-mail celor de la magazinul online de la care o achizitionez, pentru a le preciza caracteristicile car ema intereseaza la masina, si limita maxima (de pret) in care doresc sa ma incadrez. Dupa ce in prealabil m-am informat, am ajuns la concluzia ca daca tot imi cumpar, nu vreau un produs pe care sa il schimb dupa 1 an, ci unul care sa fie conform cu nevoile mele actuale. Adica... sa aiba filtru si sita cu autocuratare, ptr a nu sta sa curat la ele continuu... sa aiba reglaj automat pentru dozajul sarii si a agentului de clatire si in plus sa recunoasca automat detergentul folosit si in functie de acesta sa elibereze sau nu cantitatea necesara de agent de clatire. De asemenea, vreau sa aiba dispozitiv anti-inundatie, program expres de 30 de min pentru pahare si cesti de cafea, uscare eficienta - ca sa pun vasele direct in dulap (perfect uscate), senzor de murdarie care sa adapteze spalarea automat in functie de necesitate (masoara murdaria din apa) si eventual igienizare (clateste la o temperatura foarte ridicata). Acestea sunt doar unele dintre caracteristicile pe care le doresc la masina mea de spalat vase, pe linga un spatiu compartimentat cu cap in sertareale de vase (12 seturi) care trebuie neaparat sa aiba un loc si pentru cutitele mari de taiat legume, feliat, etc... nu doar pentru cele mici pentru friptura

    Din punctul meu de vedere, investitia intr-o masina de spalat vase merita! Asa ca ar trebui sa avem grija atunci cind o achizitionam, in sensul de a ne informa bine inainte de a cumpara un a numit model, pentru a acesta sa corespunda tuturor nevoilor si exigentelor noastre, nu sa o luam pe prima si cea mai ieftina care ne iese in cale, conform mentalitatii de om sarac de care dau dovada destul de multi romani... Este suficient daca punem pe hirtie care sunt avantajele si dezavantajele cazului in care avem sau nu avem o masina de spalat vase. Restul... tragem linie si calculam aritmetic. ;) La mine, avantajele sunt enorme, iar investitia se scoate destul de repede. Puneti la socoteala si timpul pierdut la spalatul vaselor (inclusiv oboseala), pe care il cistigati pentru voi sau pentru a face alte activitati generatoare de alte beneficii. :D

    RăspundețiȘtergere
  15. Sincer numai primul punct: mai mult timp liber e indeajuns oentru a cumpara o masina de spalat vase. Cei care au 2 copii mici imi pot spune cat timp stau la spalarea manuala zilnic?
    Timpul tau e ceea mai mare avere! Mai bine joaca-te cu copii tai, sau uitate la un film, timp in care masina de spalat vase va face lucrurile in locul tau!

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna ziua. Am si eu o masina de spalat vase, achizitionata de vreo 2 saptamani, dar am o mare problema, pe langa toate avantajele enumerate in articol: ma deranjeaza mirosul ramas dupa spalare. Am folosit pastile all in 1 de la finish si somat. Am incercat si folosirea solutiei de clatire, am incercat si odorizant cu aroma de lamaie. E o masina fantastica in rest. Isi merita banii. Imi recomanda si mie cineva un detergent bio sau un sfat prin care sa elimin mirosul acela de chimicale? Sau am eu o problema? Multumesc frumos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am folosit si eu pastile Finish la un moment dat cand am ramas fara detergent bio si nu am simtit niciun miros, nu imi dau seama de la ce e.
      Eu folosesc solutia de spalat la masina de la Earth Friendly Products, am incercat si pastilele de la Almacabio si Sodasan dar solutia e cea mai eficienta (e sub forma de lichid vascos, se pune tot in locul pentru pastila, nu curge in afara pentru ca e foarte dens). Sunt toate aici http://biobunatati.ro/category.php?id_category=160

      Ștergere