miercuri, 24 noiembrie 2010

Ca la greci la nimeni

Daca traiti cu impresia ca romanii sunt un popor dezorganizat si haotic, incercati sa lucrati cu grecii. Sau mai bine nu, pentru ca oricat ati fi de obisnuiti cu stilul romanesc o sa faceti fata cu greu la cel grecesc.
Pe scurt: teoretic noi facem un import. In mod normal, se trimite comanda, se primeste proforma in maxim 2 zile, se face plata, in 3 zile marfa e aici. Acum spun teoretic, pentru ca din 3 furnizori numai unul pare sa functioneze dupa niste principii economice. Unul nu livreaza decat cand are chef, si se pare ca pana in ianuarie nu are, iar al treilea e de legendele Olimpului (sau din povestea cu muieti ti-s posmagii, mai degraba).
Cum se procedeaza: trimiti o comanda. Astepti proforma sa faci plata (nu, grecii nu dau termen de plata nici daca esti ruda cu Zeus). Dupa o saptamana, inca astepti. Dai telefon, afli ca cel care iti procesa comenzile nu mai lucreaza acolo. Nici el, si nici directorii cu care ai inceput colaborarea. Bine, dar cine imi preia comanda? nu e aici, lasati-mi telefonul, va suna el cand vine.
Evident, nu suna (noroc ca nu ma asteptam). Sun inapoi. Inapoi suna ocupat, la unica linie care de altfel are robot de rutare a apelurilor pentru ca firma are cateva sute de oameni. Dupa ce suna ocupat cateva ore, sun la sediul central. Acolo receptionera oricum nu auzise de brandurile respective produse de compania la care lucreaza, dar ma pune pe hold pana gaseste pe cineva care sa stie. Timp de 10 minute ascult o melodie (din fericire placuta). Mi se da un alt numar de telefon, de la care mi se da un alt numar de telefon. Raspunde secretara impricinatului, care ma trimite la o alta companie (???). Sun acolo, tipa de la receptie, prima care nu mi s-a parut retarda din tot acest sir de oameni, imi spune uimita ca ei sunt alta companie, nu aia care produce ce caut eu. Ii zic ca sunt perfect constienta de asta, dar respectivii m-au trimis la ei. Zice ok, lasa-mi un telefon sa sun sa vad daca pot sa ajut.
Culmea si neasteptat pentru un grec, chiar suna repede inapoi. Imi da numarul de telefon al directorului de achizitii. Care imi da numarul de telefon al directorului general (inca putin si ajungeam la Zeus). Care se distreaza cand aude povestea si imi da numarul tipei care se ocupa teoretic de asta. Care nu raspunde, ca e 5 fara 5 si oamenii aveau deja rezervare la taverna.
Maine o iau de la capat.

12 comentarii:

  1. Te admir sincer si respectuos. Eu demult o luam razna (si nu doar din cauza importurilor grecesti)...

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc, Inutz, dupa o zi ca asta imi prinde tare bine o vorba buna.. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. E criza ori ba la ei?
    Din toate astea eu vad doar niste firme care nu vor sa-si vanda produsele.
    Eu lucrez doar cu nemti si francezi si nu am nici o problema.
    Chiar ca-ti trebuie o rabdare de fier dar din pacate lenea lor pe tine te costa bani.

    RăspundețiȘtergere
  4. Se pare ca nu, sau probabil tocmai de-asta e criza.
    M-as reorienta si eu dar chiar imi pare rau de produse ca-s tare faine..

    RăspundețiȘtergere
  5. Dar de email, messenger, skype si alte metode free nu au auzit? Doar telefoane internationale?

    RăspundețiȘtergere
  6. Olivia, welcome to the jungle! Eu astept proforma din UK de cateva luni. :)) Dupa doua milioane de telefoane si mail-uri, dupa ce le-am spus ca le platesc in avans, ca sa ii mobilizez... tot degeaba!

    Eu imi permiteam sa renunt, macar! :D

    RăspundețiȘtergere
  7. Pai la email nu raspunde nimeni, pentru simplul motiv ca niciunul din destinatari nu mai exista in firma (dar mailurile nu se intorc, ca sa stii chestia asta, si nici nu ajung la altcineva). Asa am stat eu linistita asteptand proforma si stiind ca, conform procedurii obisnuite, pana vineri am marfa in tara. Oricum aparent e imposibil sa gasesc un destinatar viabil..

    RăspundețiȘtergere
  8. Now that you mentioned, sa ramanem in spiritul UK, pe directorul general il cheama cumva a la grec, nu mai stiu acum exact si mi-e lene sa caut in mail-uri... Dar un nume care se termina in polous. :)) Sa stii ca da! Uite ca la treaba asta nu m-am gandit pana acum!!!!!!!!

    Esti foarte tareeeeeee! =))

    RăspundețiȘtergere
  9. Si dupa aia ajungi in vama =)) Fiecare cu ce-l doare :))

    RăspundețiȘtergere
  10. Este valabil pt. toate populatii din zonele calde ale globului. Cu cat te apropii de Ecuator, entropia creste. Turcii, egiptenii, arabii, China de sud... si mai rau sunt, am lucrat cu fiecare.

    Este logic, exista o explicatie dpdv evolutionist: caldura nu favorizeaza in general procesele cognitive. In zona calda, resursele au fost... mai "pe tava", asadar nu s-au dezvoltat asa mult instinctele de supravetuire.

    RăspundețiȘtergere