marți, 20 iulie 2010

Sistemul de invatamant Waldorf - o alternativa?

Dupa cum stiti, caut gradinita pentru Matei. Si tot cautand eu am aflat ca sunt ultimul om care nu stie de metoda Waldorf (am aflat de la o domnisoara care nu are copii, dupa care m-am lamurit ca toti interlocutorii mei auzisera de ea). La prima vedere pare o alternativa buna la sistemul educational romanesc rigid si excesiv de teoretic, asa ca m-am pus pe studiat.

Sistemul Waldorf este bazat pe invatare prin dezvoltarea aptitudinilor inascute ale copilului si prin utilizarea artelor si mestesugurilor mai mult decat a stiintelor exacte. Sistemul incurajeaza simpatia, apropierea, lucrul în echipa si colaborarea, spre deosebire de educatia prin stiinte care cultiva individualismul si concurenta. Nu au manuale, nu au note si invata materiile pe rand.
In Bucuresti sunt vreo 4 gradinite care aplica aceasta metoda, plus o scoala-liceu Waldorf. Din pacate 3 gradinite sunt de stat, ceea ce inseamna personal putin, mancare nesanatoasa si atitudini gresite.
Mai multe informatii despre acest sistem gasiti pe site-ul Federatiei Waldorf.

Tot asa am aflat si despre sistemul Fastrackids - Step-by-Step, care este o metoda alternativa de educatie a copiilor de la nastere pana in adolescenta bazata pe datele psihologiei stiintifice a dezvoltarii copilului. Prin metode de predare interactive si creative, programul abordeaza 12 teme de studiu (Comunicare, Tehnologie, Creativitate, Scopuri si obiective in viata, Literatura, Arta si Teatru, Biologie, Matematica, Stiintele Naturii, Astronomie, Stiintele Pamantului, Economie) derulate in sesiuni de 2 ore/pe saptamana timp de 2 ani.
In lectiile Fastrackids, copiii invata prin experimente, prezentari filmate la fiecare sesiune de curs, discutii, jocuri de rol, activitati practice si jocuri atractive. Copiii isi dezvolta abilitati fundamentale ca gandirea creativa, comunicarea, lucrul in echipa, capacitatea de a lua decizii, de a rezolva probleme si de a transfera cunostintele in practica.
Gradinita care aplica acest sistem este Bambi, insa aparent nu mai au locuri din aprilie (stiam de ea de la Adina, care cu exceptia meniului este multumita). Se fac insa si cursuri separat, chiar si pentru copiii inscrisi la alte gradinite, lucru pe care il voi lua in considerare pentru Matei.

Revenind la sistemul Waldorf, contactul cu el m-a facut sa ma gandesc la ce imi doresc cu adevarat pentru copilul meu. Deocamdata Matei pare a fi o copie fidela a mea, asta inseamnand inclinatie spre organizare, carti si independenta excesiva (si nu, nu delirez, se comporta si se joaca exact ca mine cand eram mica, e adevarat ca nu am amintiri clare decat de pe la 3 ani jumatate, dar in rest sunt foarte multe si detaliate). E un copil foarte cuminte si responsabil (are un simt de conservare extraordinar pentru varsta lui, pe care imi amintesc ca il aveam si eu, de-abia la maturitate m-am tacanit si ma dau cu motocicleta), dar nici nu face decat ce vrea el. Nu accepta sa-l ajuti sau sa-i arati ceva, vrea sa faca totul singur (asa am facut si eu cursuri de inot si engleza unde n-am invatat nimic, pana nu le-am invatat singura.. ce sa fac, defect de fabricatie, aparent transmisibil).

Asemanarea lui Matei cu mine ma face sa ma gandesc la spiritul meu competitiv pe care nu imi aduc aminte sa mi-l fi cultivat cineva, sunt asa de cand ma stiu si nu ma mai fac bine. Cred ca as fi in stare sa concurez si cu un copac, daca ar fi vorba de ceva ce e important pentru mine (bine ca nu sunt prea multe lucruri d-astea). Cred ca m-as fi simtit groaznic intr-un sistem care nu dadea note, pai eu cum demonstrez ca sunt cea mai buna?
Presupunand ca Matei totusi nu seamana cu mine la competitivitatea instinctiva, din doi parinti carora le-a placut foarte tare sa invete si sunt foarte independenti sansele sa iasa un copil care nu e asa sunt destul de mici. Ceea ce ma face sa ma gandesc daca un sistem gen Waldorf, desi suna foarte frumos, se poate potrivi unora ca noi, si daca i-as face vreun bine copilului aplicand metoda asta pe el.

Pe de alta parte, in sistemul nostru clasic de invatamant predomina regulile facute prost si aplicate si mai prost. Eu sunt cel mai mare fan al organizarii, insa organizarea nu inseamna mii de reguli, ci cateva linii directoare si niste lideri buni care sa le aplice (cel putin asa m-au invatat olandezii, care au un sistem educational remarcabil). Ce-mi doresc eu de fapt pentru Matei este un sistem organizat in care fiecare copil sa fie indrumat in functie de inclinatiile lui, de la gradinita pana la facultate, si in care copilul sa fie respectat si interesul lui pus pe primul loc. De fapt lipsa de respect cu care esti tratat de profesori si abordarea autoritara nejustificata care creeaza o prapastie si fabrica noi generatii de sefi-subordonati care nu vor evolua niciodata din epoca feudala a fost cea care m-a scos din minti toata scoala si m-a facut sa fiu junghiul din coasta multor profesori-diriginti-pedagogi fara vocatie.

Concluzia? o sa continui sa caut o gradinita cu mancare civilizata si spatiu suficient, in defavoarea oricaror alte criterii. O sa-mi invat copilul atunci cand ajunge la scoala ca exista doua categorii de oameni: cei care fac regulile si cei care le urmeaza, si ca un om inteligent nu accepta reguli fara logica si utilitate, ca daca cineva nu te respecta nu conteaza cine e, nu trebuie sa accepti. O sa incerc sa-l ajut sa-si dea seama ce vrea si ce ii place, sa aiba incredere in el si, mai ales, o sa-l respect. Pentru ca imi dau seama ca nu am nici o sansa sa ii ofer o educatie la o scoala adevarata in tara asta, fiindca nu exista asa ceva, asa ca si el va trebui sa se lupte cu sistemul ca sa se poata dezvolta cum trebuie. Pana la facultate, cand sper ca va vrea sa se duca sa invete afara, la o universitate care nu are singura calitate ca se numeste asa.

Waldorf-ul nu cred ca e o solutie. In Romania nu e o idee buna sa fii artist si necompetitiv. Iar daca vrei sa fii un om bun si sa ii tratezi pe ceilalti ca pe egalii tai, trebuie mai intai sa ai forta sa le tii piept celor care nu gandesc asa si au ca hobby calcatul oamenilor in picioare. Pe principiul "tu esti egalul meu si te respect, dar daca tu nu gandesti asa macar pot sa-ti dau un cap in gura". Dixi.

26 de comentarii:

  1. Baietelul meu a facut grupa mica (in M. ciuc) unde se preda dupa o astfel de metoda. Este total diferit fata de sistemul clasic de invatamant prescolar. Am participat la cateva ore (in comun cu copilasii) si m-a impresionat.
    Dar, acest sistem nu cred ca are practicabilitate in Romanica noastra. Vorba ta: "tu esti egalul meu si te respect, dar daca tu nu gandesti asa macar pot sa-ti dau un cap in gura".
    O seara placuta!
    Ema, Brasov

    RăspundețiȘtergere
  2. De acord cu tine. Vezi de ce sunt eu o "scorpie" in primul rand si un om bun dupa? :))))

    RăspundețiȘtergere
  3. din punct de vedere al devoltarii copilului, waldorf e ideal, insa din nefericire trebuie sa tii cont de faptul ca scoala o va face pe sistemul obisnuit...iar la noi scoala indobitoceste si te invata doar sa memorezi. De cate ori nu mi s-a urlat in facultate de catre profesori "crezi ca noi suntem prosti ca stim cuvant cu cuvant definitii"? Ma ingrozesc la gandul ca voi avea si eu copii si voi fi nevoita sa-i inscriu in scolile noastre...

    RăspundețiȘtergere
  4. din cate stiu exista gradinita Montessori in Bucuresti :) poate se adreseaza cerintelor tale. spor. Andreea

    RăspundețiȘtergere
  5. Si eu traiesc cu spaima ca trebuie sa o cresc pe Daria in societatea aceasta, si in sistemul de invatamant actual. Pana in momentul de fata, singura metoda pe care am descoperit-o (in teorie, cel putin) este sa suplinesc eu, pe cat posibil, educatia care ii va fi data. Adica, desi ii caut cea mai buna gradinita/scoala (din toate punctele de vedere discutate mai sus), sunt constienta ca nu va fi de ajuns. Ca va trebui sa fac eforturi mult mai mari decat parintii mei, sa stiu mereu ce invata, ce ii invata, si sa fiu acolo sa o indrum, sa ii explic, sa ii formez un comportament de om care nu se lasa condus de reguli sau calcat in picioare. Sa o invat sa invete de placere, nu sa toceasca pentru o nota...sa o invat sa fie respectuoasa, dar nu supusa...sa o invat sa se apere daca este lovita cu cuvinte (sper ca fizic nu va fi lovita niciodata...dar ma gandesc la o varianta sa o invat sa se apere si in cazuri din alea...). Sunt constienta ca eu sunt singura persoana din lume (+ tati, bineinteles) care ii poate mari sansele la o viata decenta si traita cu fruntea sus, si ca pot face acest lucru nu prin a o creste fitoasa si plina de bani, ci prin a-i forma o coloana vertebrala si o gandire ca o lama de cutit. Ca eu sunt singura care trebuie sa ii explice pe intelesul ei de ce nu ii dau chipsuri si Coca-Cola, desi copiii din fata blocului mananca mereu, si sper sa reusesc sa ii explic atat de bine incat sa inteleaga cu adevarat, nu sa vada totul ca pe o constrangere, "ca asa zice mami". Ca eu trebuie sa o invat valoarea cuvantului si a cartilor...nu invatatorii...
    In concluzie (ca turui ca o moara stricata) ma simt singura pe lume in ceea ce priveste educatia ei. Si presimt ca lupta pe care o voi da va fi monstruoasa si colosala. Dar ca va merita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma surprinde ca toata lumea se plange mereu de tara asta,de scoli,de oamenii care predau acolo...Dar,intreb si eu...Ati incercat vreodata sa schimbati ceva?Sa faceti ceva pentru ca copilasii nostri sa nu mai invete in scolile acestea nebune si murdare...si la propriu si la figurat...?Ati incercat vreodata sa vorbiti cu profesorii si sa-i intrebati de ce se comporta asa cum o fac?De ce nu se schimba nimic?Pentru ca schimbarea trebuie sa inceapa in fiecare dintre noi...si nu suntem nici marunti si nici neimportanti...!!!Suntem multi si incepand cu schimbarea din noi ,totul ar trbui sa se schimbe...Si asa poate copiilor nostri le va fi mai bine decat ne-a fost noua!!!

      Ștergere
  6. Buna!Ma numesc Dana Dinca. Nu am copii dar poate experienta mea este de folos intr-o oarecare masura. Sunt din Buzau, acolo, dar si in alte orase ale tarii waldorf nu este vazuta ca o scoala ideala, ci ca o alternativa pentru cei mai lenti. Am avut colegi in scoala generala etc. care veneu de la astfel de scoli si erau un pic mai ciudati, mai lenti in gandire decat ceilalti. Asta nu inseamna ca sistemul lor da gres peste tot, dar erau foarte elevi formati astfel.
    Prienul meu este profesor de chitara si discutam despre diferentele pe care le observa la cei veniti din scoli step-by-step. El spune ca nu retin aproape nimic, ca trebuie sa le arate de fiecare data "mura'n gura" ce trebuie sa faca, nu exista progrese pe termen lung, in sensul ca nu sunt capabili sa exerseze singuri acasa.
    Nu este nimic batut in cuie, dar am simtit nevoia sa amintesc aceste lucruri.
    Poate pana la urma copiii sunt capabili sa dezvolte singuri mai bine diverse aptitudini, abilitati sociale, creative etc.

    RăspundețiȘtergere
  7. la gradinita de stat e mancare nesanatoasa???de unde pana unde?la mine in oras,multe gradinite private iau mancare de la cele de stat!!!!dar deh daca dam bani gramada avem impresia ca suntem mai buni...
    despre educatoare nu mai zic...o gramada abia iesite din scoala care habar n-au sa se poarte cu copii,si vorbesc avand prietene care-si duc acum copii la psiholog!!!or fi conditii mai bune,dar sa fim seriosi,noi in ce gradinite am crescut??
    cel mai important este personalul gradinitei dupa parerea mea...educatoarele influenteaza copii in bine sau rau,nu jucariile si mobilierul modern din gradinita
    ah si tocmai azi discutam cu prietena mea care isi duce fetita la o gradinita stil waldorf,si fetita ii spune tot felul de chestii de genu" doamna lovit picioare"....ce sa mai crezi??

    RăspundețiȘtergere
  8. Depinde ce intelegi prin mancare sanatoasa. Eu am crescut in gradinita de stat, inca mi se face rau cand imi aduc aminte ce mancam acolo (si eram un copil nemofturos). Mancare nesanatoasa inseamna cereale Nestle, iaurt Danone, tocanite cu prajeli, dulciuri cumparate, sa nu-mi spui ca in gradinitele de stat nu dau asa ceva si le dau fructe si piept de pui la gratar cu cereale bio.
    Iar educatoarele sunt supraincarcate cu copii, nu cred ca poti face fata la 15-20 de copii de una singura oricata bunavointa ai avea.

    RăspundețiȘtergere
  9. nu stiu..,cred ca e gresit sa generalizam..dupa cum ti-am zis stiu gradinite private care iau mancarea zilnic de la gradinita de stat unde imi duc baietelul...iar fructe primesc in fiecare zi!!ori la gustarea de la 10,ori cand merg dupa el le da inainte de placare ori banana,ori mar,ori piersica/iarna primeau si portocale cand era vremea lor,o singura zi pe saptamana pimesc o napolitana-ceea ce nu cred ca e asa grav.educatoare sunt 2 plus 5ingrijitoare,vad pe copil cat de mult progreseaza si invata asa ca n-am motivesa cred ca nu se ocupa,din contra...sora mea a fost educatoare la o gradinita privata,ea era tare dedicat,in schimb ce-am vazut la colegele ei...dezamgitor...cred ca trebuie vazut,si analizat bine inainte,caci pot fi foarte bine gradinite de stat bune,sau invers...
    depinde si de copil,vecina mea de ex si=-a dus fata la 4 gradinite private si n-au fost multumiti,acum au ramas la stat unde mergem si noi...
    crezi ca la gradinita privata le da DOAR mancare bio???

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna,
    Cind facem un copil ne-am asumat raspunderea pentru cresterea si educatia lui. Nu dam copilul la gradinita ca sa ni-l educe altii. Il dam ca sa se obisnuiasca in colectivitate, sa invete citeva cintecele si poezii. Educatia in sine trebuie sa vina de la noi,parinii copilului.
    Si eu am avut fetita la gradinita de stat ca numai din alea erau pe vremea comunista. In drumul spre casa o intrebam pe fiica mea ce au facut la clasa, daca a dormit si ce le-a dat sa manince ca sa verific daca meniul era acelasi cu ceea ce citeam dimineata pe tablita de la intrarea in gradinita.Zilnic, inclusiv simbata si duminica eu si sotul ne ocupam de educatia ei.Cintam impreuna, spuneam poezii, faceam mereu cite o prajiturica dindu-i si ei cite un bot de coca sa-l framinte sau biscuiti sa-i rupa bucatele atunci cind era vorba de salam de biscuiti. Am dus-o si la cofetarie ca sa vada cum e si nu mica mi-a fost mirarea cind mi-a spus ca "prajiturile pe care le facem noi doua acasa sunt mai bune decit astea de la cofetarie". La televizor o lasam doar la desene animate si emisiunile pentru copii. Aveam un proiector manual unde ii puneam povesti pe film si-i citeam. Simbata sau duminica mergeam in parcuri, la gradina zoo si la teatrul de papusi. Am lasat-o si in fata blocului la joaca cu copiii.In permanenta am fost in preajma ei, i-am dat toate indrumarile necesare ca sa o ajutam sa-si dezvolte personalitatea.Imi pare rau ca nu i-a placut sa faca nici un sport asa ca n-am obligat-o.
    Scoala si facultatea au fost floare la ureche.
    Sa va traiasca copiii !

    RăspundețiȘtergere
  11. Păi iată idee de afacere. Sunt mulți părinți care ar fi interesați de educație alternativă, având în vedere că ce se întâmplă în orice sistem de stat-nu doar "la noi"- nu e educație (mai puțin în Scandinavia, ăia sunt revoluționari față de restul Europei, în cam orice ține de aspecte socio-economice și hrănirea culturală a populației).

    Acum eu cred că în primul rând trebuie să te ocupi mai ales tu de copiii tăi (zic în general), să petreci cât mai mult timp cu ei, altfel ajungi să te miri de ce ajuns adolescenți mănâncă porcării în timp ce stau la computer toată ziua. Eu am aflat anul ăsta de Montessori, există și o carte pe tema asta, dar mai repede citești pe wikipedia. Când oi avea și eu copil, asta am de gând să fac, pe lângă faptul că va fi crescut vegan (o^^o)

    RăspundețiȘtergere
  12. exista si o gradinita care pune accent exact pe ceea ce iti doresti vezi detalii la http://www.gradinita-gifted.ro/

    RăspundețiȘtergere
  13. Si eu sunt de parere ca nu trebuie sa asteptam nici de la gradinita si nici de la scoala sa ne educe copiii, asta este de fapt si de drept datoria noastra, a parintilor.
    Nu stiu cum este sistemul Waldorf in Romania, pot sa va povestesc insa cum este in Germania. Copiii mei au inceput de abia de anul acesta scoala Waldorf, baietelul meu dupa 4 ani de scoala de stat, care l-a tras f. tare inapoi (nu vreau sa spun ca nu a invatat nimic, dar dpdv. emotional si social de ex. a facut o evolutie catastrofala), dar problematica m-a preocupat de foarte mult timp, distanta mare pana in orasul in care se afla aceasta scoala, m-a retinut pana acum sa-i trimit la Waldorf.
    Diferenta se vede direct, de la bun inceput, de la aspectul exterior al parintilor si pana la pregatirea lor profesionala, de la la conceptia si mentalitatea lor, pana la viziunea lor asupra vietii. Sedintele cu parintii sunt la un cu totul alt nivel fata de scolile de stat, parintii sunt interesati si preocupati de educatia copiilor, vor sa colaboreze cu profesorii, se implica profund in procesul de invatamant.
    Desi trebuie sa recunosc ca si aici au inceput sa se simta incet-incet influentele societatii de consum, este totusi singura scoala unde se pune accent pe o alimentatie sanatoasa, unde copiii nu sunt priviti crucis daca nu sunt vaccinati si unde se accepta o tratare a scarlatinei de ex. FARA antibiotic, unde nu conteaza marca hainelor pe care le ai, unde se ofera la cantina si meniuri vegetariene, preparate in cea mai mare parte din produse bio, unde constructia este biologica (numai cu vopsele si materiale care nu dauneaza sanatatii si mediului), unde parintii sunt rugati sa nu-si lase copiii la televizor si la calculator ore in sir, unde....
    Depasesc total spatiul unui simplu comentar, asa ca ma opresc aici, m-as bucura daca ai mai avea intrebari, ti-as raspunde cu mare placere (hranaviero@googlemail.com).

    RăspundețiȘtergere
  14. Multumesc mult pentru comentarii, doamnelor, chiar imi sunt de folos.
    Intr-adevar noi suntem responsabili de educatia copiilor, insa si la gradinita stau destule ore pe zi si implicit invata lucruri, bune sau proaste. Eu pun cel mai mare accent pe mancarea de la gradinita, dar si pe ce fel de copii vin acolo, obiceiurile proaste cel mai usor se iau de la alti copii.
    La noi Waldorf nu pare deloc ca in Germania, cei care au avut/au copilul in sistem sicu care am vorbt nu sunt deloc multumiti, spun ca nu invata nimic (poate si pentru ca, obisnuiti fiind cu sistemul romanesc, avem alta unitate de masura). La fel, nu am auzit lucruri bune despre unica gradinita privata Waldorf din Bucuresti.
    Eu deocamdata am hotarat sa aman putin gradinita (matei are numai 2 ani si 3 luni) ca sa am timp sa "aprofundez" optiunile.
    Va multumesc mult inca o data tuturor, orice comentariu e binevenit si de mare folos, pentru ca e o decizie importanta.

    RăspundețiȘtergere
  15. Eu gasesc ca nu este bine sa fie dati copiii la gradinita la varste asa de fragede si nici sa stea toata ziua acolo, pe mainile unor persoane straine, platite de cele mai multe ori prost si suprasolicitate, care trebuie sa se mai ocupe in paralel de inca cel putin 10 copii (in cazurile fericite). Sa fie oare vorba despre cei "7 ani de acasa" numai simple vorbe in vant???
    Iti spun sincer, eu daca as fi avut cu ceva ani in urma mintea de acum, nu mi-as fi dat copiii (i-am dat la 4 ani) la gradinita deloc....Si vorba "mintea cea de pe urma" e in cazul meu tare adevarata....

    RăspundețiȘtergere
  16. Pai daca as avea 3 copii acasa probabil ca m-as gandi si la varianta tinut acasa, dar socializarea e importanta si Matei e genul care vrea un anturaj cat mai mare. Oricum nu-l dau decat la program pana la 2, in rest sta cu mine si cu bunica. Eu imi amintesc ca mi-a placut tare mult la gradinita, dar numai la cea de la Campulung cu program scurt si oameni civilizati, ca dupa cea de la Bucuresti cu program lung, mancare proasta si copii isterici inca am traume :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Te inteleg perfect si eu imi amintesc inca, dupa aproape 40 de ani, cum plangeam groaznic IN FIECARE dimineata si cat de urat si rece a fost timpul petrecut la gradinita (si de mancarea infecta imi amintesc bine, eu care nu mancam grasime sub nici o forma, eram acolo obligata sa manac tot din farfurie!!)...Si ma gandesc si la mama, care nu avea posibilitatea nici sa stea cu mine, nici sa ma lase la o bunica cumsecade, cu ce inima se ducea saraca la birou, avand inca in urechi hohotele mele de plans.... Consider ca am avut mare noroc, sa am posibilitatea sa fiu langa copiii mei, sa-i vad cum cresc, eu personal ma simt foarte realizata, mi-am descoperit asa vocatia de mama din pasiune!

    RăspundețiȘtergere
  18. fetita mea e in al doilea an de gradi Waldorf (una din cele de stat), si va ramane pana la sfarsit.
    sunt 3 educatoare la 25 de copii, iar mancarea poate ca nu e bio, dar tinde sa fie.
    in primul rand, dimineata parintii aduc pachetel, in fiecare zi altceva. de exemplu, luni - orez expandat cu cascaval, marti se face salata de fructe - deci fiecare aduce un fruct pe care il vor taia toti impreuna, uneori se face paine, ori cu stafide ori cu mac si sare...

    la zilele de nastere (am prins doua pana acum) e extrem de emotionant si de frumos, iar serbarile arata exact spiritul waldorf.
    nu as pleca din acest sistem, sincer. mai ales ca vad cum se comporta fetita mea, care nu e nici sociopata, nici salbatica, nici(decum) inceata, ci baietoasa, activa, si sensibila.
    asa ca sistemul waldorf, dupa parerea mea, se potriveste oricarui tip de copil. totul e sa fie participare activa si din partea cadrului didactic si din partea parintilor.
    in caz contrar, bineinteles ca apar frustrari si stereotipuri.

    nu vreau sa conving pe nimeni sa-si dea copilul la scoala/ gradi waldorf, sunt deja foarte multi si asa (glumesc!) dar am vrut doar sa contrazic un pic ideea de gradi de stat = mancare proasta, educatori nepregatiti si copii lasati de izbeliste.

    o zi frumoasa tuturor!
    Sanziana

    RăspundețiȘtergere
  19. Multumesc, Sanziana, poti sa ne spui si despre ce gradinita e vorba?

    RăspundețiȘtergere
  20. Buna tuturor!

    Numele meu este Catalina si lucrez intr-o scoala Waldorf pentru copii cu dizabilitati mintale de 2 ani si am inceput taining-ul de Arta a educatiei Waldorf.
    Cred ca sistemul alternativ Waldorf e o gura de aer proaspat pentru Romania, generatiile care ies din el pot schimba sistemul asta contaminat.
    Scoala Waldorf nu te transforma intr-un on visator, exclusiv artistic, molatec...ci din contra iti creeaza o baza emotionala sanatoasa care o sa te ajute sa tii piept sistemului datorita caruia cu totii suferim si din cauza caruia si ei vor avea de suferit.

    E un mare privilegiu ca scolile Waldorf sunt de stat, aici foarte multa lume plateste o groaza de bani ca sa isi dea copilul la una.

    E intr-adevar o lume minunata in care eu, cel putin, mi-as fii dorit foarte mult sa copilaresc, cand eram mica.

    Apropo de ce spunea Sanziana cu ziele de nastere...e atat de patrunzator sentimentul pe care micul teatru de papusi pe care educatoarea il tine pentru fiecare sarbatorit(a) incat e greu sa iti abtii lacrimile.

    Imi doresc sa ma intorc in Romania sa predau intr-o scoala Waldorf, cred ca e o tara cu mult potential.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Catalina,

      cat de hotarata esti sa te intorci in Romania pentru a preda la o scoala Waldorf? Exista una privata care va incepe clasa I din septembrie 2012.
      Poti sa-mi raspunzi la dorin@beacom.ro

      Multumesc

      Ștergere
  21. Buna ,
    as dori pareri ale parintilor care au copii la "Ita Wegman" Bucuresti. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe forumdesprecopii gasesti un capitol intreg extrem de interesant din punct de vedere al diversitatii opiniilor, despre scoala ita wegman.

      Ștergere
  22. @Cristina
    Pe forumdesprecopii gasesti un capitol intreg extrem deinteresant din punct de vedere al diversitatii opiniilor, despre scoala ita wegman.

    RăspundețiȘtergere
  23. Bine v-am gasit!Sunt si eu mamica,in acelasi timp educatoare de 12 ani si m-am saturat de toate cele vazute la gradinite.Vreau ceva mai bun pentru fiica mea,cum si-ar dori orice mama.Si pentru ca cred ca aceste lucruri eu le-as face mai cu responsabilitate,impreuna cu parintii mei(amandoi profesori in invatamantul primar)vom deschide portile la gradinita cu specific Waldorf cu predare in limba germana pe centura noua,in Sacele.Daca sunteti interesate,va rog sa ma contactati.Iata detaliile:Dragi parinti!In curand se deschide Trixi Daycare cu program prelungit in Sacele. Limba de predare este limba germana. Primim copii de la varsta de 2 ani pana la 6 ani intre orele 08. 00- 17. 00, de luni pana vineri. Pretul afisat este echivalent cu ocuparea unui loc pentru timp de o luna. Acest pret include materialele didactice, participarea la activitati si asistenta psihologica zilnica. Masa(mic dejun, fructe, pranz, gustare)este in sistem catering oferita de o firma cu referinte, 10 lei/ zi. Locatia este intr- o zona linistita, departe de galagia orasului, avand curte spatioasa pentru copii. Personalul nostru didactic este alcatuit din: o educatoare titulara cu vechime de 12 ani in invatamant, obtinand nenumarate diplome avizate de MECT, si in pedagogia alternativa Waldorf, Montessori si Step by Step, care sunt afisate in Trixi Daycare; 2 profesori din invatamantul primar, colaboratori cu vechime de 30 de ani in invatamantul de stat. Avem activitati optionale de canto si teatru. De ei vor fi supravegheati si educati copiii dumneavoastra. Motto- ul nostru este: " Copilul nu se pregateste pentru viata, copilul traieste viata"(Waldorf). Locuri disponibile: 10. Pentru informatii si rezervari asteptam e- mail pe adresa kolertom@yahoo. com. Multumim

    RăspundețiȘtergere