marți, 25 mai 2010

Sucurile din comert, la fel de naturale ca detergentul de vase


Probabil ca ma plictiseam foarte tare acum cateva zile, pentru ca am ajuns sa ma uit la reclamele de la tv (prin plictisit intelegandu-se ca sunt prea obosita ca sa fac orice altceva, respectiv intr-o stare similara cu cea de dupa lobotomie - nu ca as stii cum e). Tot pe oboseala am dat vina cand am auzit ceva neverosimil intr-o reclama la Fanta (Fanta e bautura aceea portocalie si acida ai carei creatori nu mancasera in viata lor o portocala, altfel nu o nimereau atat de departe cu aromele artificiale). Reclama spunea, nici mai mult nici mai putin, "Fanta - fii natural!".
Sunt speechless, ca sa zic asa. Maine poimaine or sa se organizeze excursii la statiunea balneo-climaterica Cernobal si o sa apara un tratament revolutionar pentru astm cu gaze de esapament, dar numai de la BMW X5, ca tre' sa fie de calitate.
Ce e dragut la noua reclama Fanta e ca scrie mare (si verde) "contine suc de portocale". Dupa 68 de ani de cand se produce cea mai raspandita bautura "de portocale", s-au gandit ca ar putea chiar sa-i puna portocale in ea. Amin.
Ma gandeam de fapt sa dedic acest post ultimului trend in materie de marketing, ideea de natural (daca si Coca Cola a ajuns la el inseamna ca e intr-adevar un trend si nu vad eu dublu ce se intampla pe piata), dar il voi dedica pe urmatorul. Acum sa disecam putin treaba asta cu sucurile din comert.
Eu nu inteleg de ce se cheama suc de portocale, lamaie, soc, mere si mai stiu eu ce, cand nu contin decat "arome identic naturale" in cel mai bun caz. Nu ar trebui sa se cheme "suc cu aroma de portocale"? Asta nu intra la publicitate inselatoare, daca nu si la inselaciune? Ok, unii dintre noi stim ca sucurile gen Fanta, Mirinda, Adria samd sunt un cocktail de chimicale si atat, dar unde e informarea consumatorului?
Prin cocktail de chimicale se intelege (lista de mai jos e un amestec de ingrediente ale celor 3 bauturi de mai sus, dar care se regasesc pe la toate sucurile din comert): acid citric E330, arome echivalent naturale, stabilizator E410, coloranti (beta caroten pentru portocale, caramel E150, galben de chinolina E104), indulcitori: ciclamat de sodiu E952, aspartam E951, acesulfam de potasiu E950, corector de aciditate citrat de sodiu E331, antioxidant acid ascorbic E300, stabilizatori guma de ester E445 si guma arabica E414, conservant benzoat de sodiu E211.
De fapt e mai rau decat suna. Ciclamatul de sodiu e pe lista ingredientelor cancerigene, benzoatul de sodiu la fel, acesulfamul este interzis copiilor si femeilor gravide, aspartamul in doze prea mari induce stari de oboseala si dureri de cap, si oricum ultimele doua sunt folosite ca indulcitori pe langa zaharul din produs, ceea ce face ca bauturile de acest tip sa fie complet nerecomandate diabeticilor si celor care incearca sa aiba o greutate normala.
Sigur ca exista si ingrediente naturale in aceste sucuri, in afara de apa (desi nu stiu de unde or lua-o si pe asta). De exemplu, in Adria flori de soc, florile de soc sunt "extract din flori de soc <0,1%". Probabil ca si la Fanta este o cantitate similara de suc de portocale, ca si la cosmeticele naturale, ca tot am eu un of.
Tura viitoare o sa ne legam de minunata Coca Cola, ceea ce-mi aduce aminte de ultima mea indigestie (nu, nu bausem asa ceva, e o poveste mai lunga). Pana atunci, adoptati metoda apa minerala + lamaie + miere. Se cheama limonada si e cel mai ieftin, sanatos si usor de facut suc pe care il puteti gasi pe la noi. Alte idei de bauturi sanatoase si delicioase puteti gasi aici.

P.S. Tot studiind despre sucuri, am dat peste informatia cum ca bautura preferata a papei Benedict ar fi Fanta. Unde-or fi vremurile cand manastirile faceau bere si vin.. Sau mi-o scapa mie ceva?

2 comentarii:

  1. Si eu am avut un soc weekendul asta, cand am vazut reclama la Fanta - o fi de mai multa vreme reclama, dar cum eu ma uit la tv din an in Paste...
    Ei chiar nu-si dau seama ca au atins apogeul penibilului? Ma gandesc si eu, ca omul nestiutor... totusi n-ar trebui sa aiba o cantitate minima admisa de suc de portocale pentru a mentiona cuvantul "natural"? Un 50% sa zicem...
    Oare daca pun si eu intr-o sticla de 1 litru de apa, zeama de la o jumatate de portocala, obtin o bautura mai naturala si mai concentrata decat Fanta?

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa fii sigura, Clarra, ca bautura pe care ai obtine-o tu ar fi mult mai sanatoasa decat chimicalele vandute sub numele de "Sucuri".
    Si problema cea mai mare este ca producatorilor acestora li se permite orice fel de reclama, si ca mii de oameni cad in plasa asta, din ignoranta. Eu am facut industria alimentara, si nu ma mai sochez asa usor, pentru ca am aflat ca in mezelurile pentru copii nivelul de nitriti este peste limita, ca sa para roz si proaspete, ca Coca-cola distruge un ficat de pui in 10 minute (il dezintegreaza, efectiv), ca in biscuiti se pune metabisulfit de sodiu, desi e contraindicat copiilor, ca branza topita contine saruri de topire, care deregleaza metabolosmul fosforului, ducand la probleme grave...si asa mai departe. Eu ma pot feri de ele. Dar 99 % din lume nu stie aceste "secrete de fabricatie", si se ia dupa principul "daca e mai scump, inseamna ca e bun. Hai sa-i iau si copilului meu." Si distrugem sanatatea copiilor fara sa stim. Nu ar trebui impuscati astia cu "fanta cea naturala"? Si toti cei ca ei?

    RăspundețiȘtergere