marți, 23 martie 2010

Atentie la produsele autodenumite "bio"


Acum ceva ani, cam multi de altfel, am vazut un episod din Printul din Bel Air, in care Will Smith ramane blocat din cauza unui cutremur in subsolul casei, impreuna cu logodnica lui. Ocazie cu care afla ca minunatii ei ochi verzi sunt de fapt lentile de contact, parul cel lung si ondulat peruca, iar unghiile false. Ce s-a intamplat dupa ce au iesit de acolo nu mai e nevoie sa va spun.

Tot asa, in ultima vreme au aparut si vor continua sa apara produse care se autodenumesc bio. Din pacate nu avem inca o lege care sa reglementeze folosirea acestui termen (la fel si organic sau eco) in mod limitat pentru produsele care au si o certificare care sa le ateste aceasta calitate. In consecinta, singura solutie e sa fim atenti la certificare si ingrediente (pe cuvant ca produse bio cu parabeni nu s-au inventat).

Tipuri de produse "bio" la care trebuie sa fim atenti:
- produse care chiar au cuvantul bio scris pe eticheta (cum sunt cremele Naturalis de la Fildas Trading, autodenumite crema bio-nutritiva de zi si crema bio-nutritiva de noapte)
- produse care au un ingredient bio si se folosesc de el pentru a parea bio in intregime (de exemplu gama Yves Rocher cu musetel bio) - in acest caz ar fi corect sa fie specificat "acesta este un produs natural cu unul sau mai multe ingrediente organice", dar evident ca nu se oboseste nimeni sa faca asta
- produse despre care se spune sau spun cei care le vand ca sunt bio, desi nu au nici o legatura; cele mai bune exemple sunt gamele Lush, L'Occitane si Forever Living
- produse care se vand la targuri de profil "sanatos" si care sunt o mare varza cu nimic mai naturale decat Avonul (nu cred ca am prins vreun targ de profil unde majoritatea celor care vand cosmetice sa nu aiba sampoane din piata la 9 lei)
- produse din categoria certificata BDIH (cred ca mai mult de jumatate din cosmeticele "bio" care se vand in Romania sunt din aceasta categorie), despre care evident ca importatorii lor spun ca sunt bio - nu sunt bio, sunt numai naturale, dar macar sunt cu siguranta naturale, asa ca din toata aceasta enumerare sunt singurele de care nu trebuie sa va feriti. Pe de alta parte, un produs bio este mai scump decat unul natural, iar cei care vand produse certificate BDIH se folosesc de titulatura bio pentru a le comercializa la preturi mai mari decat ar trebui.

Concluzia: certificare, ingrediente, certificare, ingrediente.. Si daca e greu sa tineti minte o mie de ingrediente, macar parabeni, parafina, SLS, ca sigur n-au ce cauta in nimic macar natural, d-apai bio.

21 de comentarii:

  1. Bio, eco, natural. Eu una mai accept "pe vorbe", dar sa scrii pe eticheta bio sau eco si sa citesti parabeni la ingrediente, e deja mult prea mult!!

    Vanzatoarele alea de la Lush sunt asa de dragute si amabile si par atot-stiutoare, incat iti vine sa strigi in gura mare ca poate acum cativa ani mergea pacaleala lor, dar acum sunt foarte multi consumatori avizati.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am pățit-o cu un șampon de la Elmiplant pe care apare cu litere de o șchioapă cuvântul Bio. Adevărul e că eu am greșit pentru că l-am cumpărat în viteză și nu am citit cu atenție eticheta, dar oricum nu mi se pare ok să se folosească termenul de Bio acolo unde nu este cazul. Oare dacă fac reclamație la opc pentru reclama mincinoasă ce se va întâmpla? :-) probabil nimic

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesant articolul tau. Poate incerci sa postezi ceva si despre alimentele bio de pe piata romaneasca. Sau mai bine zis despre cele pe care scrie ca sunt bio si de fapt nu sunt. Chiar ma intereseaza subiectul. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte buna idee, asta o sa fac :)

    RăspundețiȘtergere
  5. De acum incolo o sa fiu mai precauta :D

    RăspundețiȘtergere
  6. pfff, la alimente si si mai mare jale pt ca fructele si legumele nu au eticheta :( Insa ce-i drept, BDIH e mare smecherie. Ma gandesc doar la Alverde, cat se vrea de bio cu sigla aia de BDIH . Oare si Logona si Lavera or fi la fel de... fake?

    RăspundețiȘtergere
  7. SI mie mi s-a intamplat cu Elmiplant cu lotiune demachianta si gelul de curatare dar pot spune ca, l-am cumparat in cunostinta d ecauza ca la pretul acela nu putea fi BIO.Cosmeticele BDIH macar au o certificare si sunt naturale,in schimb am vazut samponul Krauter de la Life Care care este prezentat ca si Bio dar nu are nici o certificare dar scrie mare BIO pe el.

    RăspundețiȘtergere
  8. Cred ca ai sintetizat tot ce trebuia, si eu aveam in schita un astfel de articol-avetisment. Mai ales pentru ca multe persoane inca ma intreaba ce parere am despre cosmeticele "bio" 'L'Occitane...
    Legat de BDIH, este institutia care certifica natural si marcile Logona, Lavera, Weleda etc., din cate cunosc eu. Este adevarat ca este un standard strict, insa nu e bio. Sunt pareri - si se poate trage concluzia asta si citind prin comparatie cateva etichete - ca este mai strict decat Ecocert, care pe mine personal nu prea ma satisface.

    RăspundețiȘtergere
  9. Olivia, am si eu o intrebare: am tot vazut pe net sapunuri handmade (in ziua de azi toata lumea face asa ceva)foarte intens colorate - albastru, bleu, mov, verde, si cu parfum de mere, piersici si alte minuni. Cat de "curate" crezi ca sunt? Ca din cate stiu eu nu prea exista ulei eteric de piersicuta si mar, doar niste binecuvantati esteri de prin laboratorul de chimie pot avea astfel de mirosuri. Si culorile astea intense cu ce produse "naturale" se obtin?

    RăspundețiȘtergere
  10. Clarra, aici ma pot exprima, fara sa imi fie adresata intrebarea (iertare, Olivia): nu exista produse naturale 100%, adica fara aditivi, stabilizatori si alte bazaconii chimice care sa aiba culoarea roz, turcoaz sau verde. Noi adaugam menta pulbere sau frunze, iar sapunul este maroniu la exterior. Este absolut firesc si logic ca ingredientele sa se oxideze. Plus ca, best of my knowledge, cum se spune, nu exista coloranti naturali care sa ofere culoarea albastru, de exemplu. Noi am obtinut cu suc de rosii un roz extrem de palid, iar cu boia un maro-roscat, mai mult maro.

    Ulei esential de piersica sau de mar exista, numai ca ma indoiesc ca mai exista nebuni ca noi, care sa importe uleiuri din diferite tari si sa vanda sapunuri "naturale" la 8-10 lei. Daca ma intrebi pe mine, cel mai probabil sunt uleiuri sintetice, nu esentiale.

    RăspundețiȘtergere
  11. Silvia, n-am apucat sa scriu, dar exact asta vroiam sa zic, ca tu ai fi cea mai in masura sa raspunzi la intrebarea asta, avand in vedere ca tu chiar produci sapunuri naturale. Multam :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Uleiurile esentiale se obtin din flori, plante aromatice, rasini, radacini, citrice, copaci, mirodenii, seminte, arbusti. Si nu, nu exista ulei esential de mar si piersicuta:) Stiti ce contin acele uleiuri? "Artificial Flavoring, Propylene Glycol" :) Si parerea mea este ca nu trebuie sa cadem in extrema cealalta cu "naturalul" ca asa nu mai folosim nimic. Paaarerea mea.. Hac. :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Silvia, iti multumesc pentru explicatii. Eu ma refeream la culorile vibrante care se regasesc de exemplu in sapunurile Aniselle, despre care a scris Gabi de la blogul manie.ro. Din putinele mele cunostinte de chimie mi-am dat seama ca ingredientele se oxideaza, tocmai din acest motiv mi se par cam suspecte culorile astea.

    RăspundețiȘtergere
  14. foarte bine punctat, oliviutza!

    la prima mea incursiune in magazinele naturiste, dupa ce ma documentasem despre ingredientele din cosmetice am fost foarte dezamagita: nu am gasit absolut niciun produs "curat". am vazut aceleasi lucruri pe care le-ai semnalat tu, inscrisuri BIO pe creme cu parabeni si parafina...vorba aia, "afara-i vopsit gardul[eco, din lemn] si inauntru leopardul [chimizat]"! :D

    as vrea sa te intreb, despre acidul citric ce stii? l-am intalnit si in cosmetice, si in produse alimentare. am gasit pareri diametral opuse, ba ca ar fi unul dintre cei mai periculosi aditivi, cancerigen, ba ca ar fi inofensiv - spre exemplu, in ultima carte a dr. Menicicopschi scrie ca ar fi safe. any thoughts?

    multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  15. Diana, eu stiu ca exista ulei esential de mar si se gaseste pe foarte multe site-uri din strainatate.

    Eu am gasit asta: Apple aroma results from subtle blends of the 250 volatile esters, alcohols, aldehydes and essential oils present in the fruit whilst the colour of the pulp comes from traces of chemicals such as chlorophyll, carotenoids and anthocyanins.

    RăspundețiȘtergere
  16. E atat de usor sa te incurci cand cumperi diverse, si atat de greu sa retii toate ingredientele daunatoare. Eu ma straduiesc si tot nu-mi iese mereu (in primul rand pentru ca sunt pofticioasa si la produse cosmetice nu numai la mancare) :). Si ce m-am pacalit cu produsele ALverde (care imi plac de altfel, dar eram ferm convinsa ca sunt bio..si nu sunt).

    RăspundețiȘtergere
  17. @Silvia: Am vazut si eu ca exista dar nu este natural, (extras din mar). Este doar o "aroma" impropriu denumita ulei, obtinuta sintetic prin amestec de mai multe chestii. Dar unele arome/uleiuri de mar se folosesc la gatit asa ca nu cred ca trebuie sa ne cramponam chiar asa daca citim undeva ca un sapun are in compozitie ulei de mar. :)
    @kzarinne: Eu stiu ca acidul citric se gaseste in citrice, coacaze, visine asa ca nu vad de ce ar fi daunator...

    Olivia, m-am bagat si eu ca musca, nu te superi tu :*

    RăspundețiȘtergere
  18. Eu stiam ca, nu exista uleiuri esentiale din mar, piersica si alte fructe.
    Acidul citric daca este de origine vegetala(din fructele care il contin) nu este periculos dar atunci cand este folosit ca si colorant (deci chimic)atunci este nociv.

    RăspundețiȘtergere
  19. Diana, multumesc pentru raspuns! Intre timp m-am mai lamurit: http://www.ecomagazin.ro/acidul-citric-e-330-ca-aditiv-alimentar/ :)

    RăspundețiȘtergere
  20. ce parere aveti despre Herbalife..a avut cineva contact cu aceste produse ,cu efecte in bine sau in rau ...sunt curioasa pt. ca in ultima vreme se vorbeste tot mai mult despre aceasta marca...multumesc

    RăspundețiȘtergere
  21. S-a dezbatut subiectul aici http://organicinromania.blogspot.com/2009/07/herbalife-no-comment.html
    Parerea mea personala e ca ar trebui interzise.

    RăspundețiȘtergere