sâmbătă, 13 martie 2010

10 cosmetice importante pentru mine si ce n-ar trebui sa fie in ele


Mai deunazi prin metrou, uitandu-ma la o don'soara care rasfoia un catalog Avon, ma gandeam eu la ce cosmetice folosesc cel mai mai mult oamenii, si de aici m-a dus gandul la care sunt ingredientele pe care le absorbim cel mai des din cauza ca se gasesc frecvent in acestea. Si mi-a trecut prin cap sa fac un top personal, pe care am putea sa-l facem oricare dintre noi, si sa vad la ce stau mai prost (ca pana acum nu foarte mult timp si eu faceam baie in parabeni). Deci, 10 cosmetice absolut necesare pentru mine (prin cosmetice intelegand produse de igiena, ingrijire, machiaj plus parfumuri - pe-astea nu stiu unde sa le clasific, cel mult la machiaj olfactiv, desi dupa o tigara oricum devine inutil ca te-ai dat cu parfum).

Topul e facut aleatoriu, nu in ordinea importantei.
1. Spuma/gelul de curatare a fetei. Pe vremuri foloseam Johnson&Johnson, dar cam oricare produs de curatare a fetei are parabeni si parfum. Eventual si acid salicilic (interzis in Canada si Japonia ca ingredient cosmetic) sau BHT.
2. Pasta de dinti. Aici inghitim ceva fluor (fluorura de sodiu), cu care e o discutie intreaga si deloc vesela, din categoria otrava de sobolani. Partea interesanta e ca producatorii de pasta de dinti inca isi marketeaza produsele folosind chestia cu fluorul in sens pozitiv, ma intreb cat o sa mai tina pana o sa se lamureasca lumea. Parabenii sunt si ei la locul lor, si sincera sa fiu mi se pare mai sinistru sa mi-i bag in gura decat sa mi-i pun pe piele.
3. Sapunul. Stiu teoria cu "aoleu, are soda caustica", dar fara ea nu se face saponificarea. Sapunul de Alep, din cate stiu eu, este singurul care este obtinut prin altfel de reactie decat cea cu hidroxid de sodiu. Asa ca nu acesta este problema, ci parfumul si alte ingrediente frumos mirositoare alergene, parabenii si, stati sa trag aer in piept, cinnamal, eugenol, geraniol (toate cu scop de mirosit frumos si efect alergen, pe principiul ce iti place e ori ilegal, ori imoral, ori ingrasa, ori provoaca alergii), pudra de aluminiu, oxybenzone (alergen), BHT, formaldehide. Insa in general sapunul solid are mai putine ingrediente periculoase si in cantitati mai mici decat alte produse cosmetice. Ca fapt divers, cautand eu dupa ingrediente de sapun, am descoperit 2 sapunuri de la Body Shop in top 10 cele mai riscante sapunuri.
4. Demachiantul. Un alt produs care nu ar fi cine stie ce riscant daca nu i-ar pune tone de parabeni si parfum, un alt ingredient care se mai gaseste in demachiante, dar si in foarte multe creme de fata, fiind triethanolamina (agent de emulsifiere si parfumare).
5. Deodorantul. Spre marea mea suparare, dupa cateva incercari bio nereusite, incluzand piatra de alaun, m-am intors la stickul Dove. Inca sunt in cautari de deodorant bio sau macar fara aluminiu si parabeni care sa si reziste, dar se pare ca tocmai aluminiul e cel care ma impiedica sa miros ca un grajdar. Dar daca n-aveti probleme ca ale mele fugiti de deodorantele clasice ca stim noi cine de tamaie.
6. Crema de fata de zi. Parabeni, parfum, inca un pic de parabeni, sa nu uitam de parafina, triclosan, aluminium starch octenylsucciante (un agent de control al vascozitatii produsului, neurotoxic si cu grad mare de contaminare cu plumb sau arsenic).
7. Untul de shea. In mod clar, nu mai pot sa traiesc fara el, pe post de crema de noapte (cand imi aduc aminte), crema de maini, de calcaie, de corp, de Matei, de orice. Nu are echivalent in cosmeticele obisnuite, deci nici un ingredient nociv aici.
8. Rimelul. Inca se mai fabrica multe rimeluri cu mercur, in majoritatea cazurilor acesta nefiind trecut pe eticheta, pentru ca de obicei apare ca impuritate si nu ca ingredient. Nelipsit este si parfumul, desi eu personal nu-i vad rostul in rimel, decat daca ai niste gene atat de lungi ca-ti ajung pana la nas.
9. Fondul de ten. Pe care il urasc, atata timp pierdut sa te vopsesti pe fata, dar uneori e necesar. Produsele de machiaj pentru ten au in general o puzderie de parabeni, BHT, octinoxate (filtru UV cu efecte asupra sistemului endocrin).
10. Samponul. Iar parabeni, iar parfum, iar oxybenzone, iar acid salicilic, iar eugenol. Si, bineinteles, eternul SLS/SLES.

Daca tragem linie, recunoastem cateva ingrediente care apar cam peste tot: parabenii (cu liderul metilparaben) si parfumul. Celelalte, in numar nu foarte mare, se regasesc si ele in multe dintre produsele pe care le folosim cu regularitate, ceea ce inseamna ca intram in contact cu cantitati destul de ridicate din fiecare. Este de asemenea foarte importanta cantitatea dintr-un ingredient continuta de un produs. Ideea este ca, la fel ca la medicamente, unde o aspirina s-ar putea sa-ti faca bine, dar incearca sa iei 20 sa vezi ce se intampla, efectul nociv asupra organismului este dat de cantitatea de ingrediente neprietenoase care ajung in contact cu el. Iar dupa enumerarea de mai sus este destul de evident ca, chiar daca nu invatam o suta de ingrediente si nu pigulim fiecare sodium nu-stiu-cum care ne suna ne-natural, macar sa fugim de parabeni si de parfum cat putem, pentru ca nu numai ca sunt peste tot, dar sunt si printre cele mai periculoase ingrediente. Si chiar daca nu sunteti genul care face alergii, cum nu sunt nici eu, parabenii aia pot provoca chestii mult mai simpatice de genul dereglarea sistemului endocrin, a functionarii organelor interne, sau chiar cancer.

12 comentarii:

  1. In concluzie - mai bine renuntam si la sapun si la pasta de dinti si la sampon si la deodorant si ... ne retragem cu totii in munti ! Oricat de sanatos ar parea, ceva in ipoteza asta nu se potriveste. Alternativa - sa incercam sa cumparam produse care nu contin toate aceste substante nocive; Rezultatul - acestea ori au o calitate ce lasa de dorit si nu au niciun efect (vezi si exemplul tau cu deodorantul), ori sunt mai bune calitativ dar atat de scumpe incat este practic imposibil sa le incluzi pe lista produselor de prima necesitate pe care sa le utilizezi zilnic. Solutii ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, solutii :). Ar fi interesant un articol viitor in care sa ne spui care sunt alternativele. In mare, la demachiant, crema de fata, gel de dus, sapun, am cam gasit. Pentru restul inca mai caut.

    RăspundețiȘtergere
  3. Solutie pentru deodorant: am si eu "probleme ca ale tale" si nici un deodorant natural nu a functionat (daca ma gandesc bine, nici macar cele ne-naturale nu functionau, doar adaugau un strat de parfum peste problema, yuk!).
    Si eram cam disperata pana cand am gasit reteta asta: http://angrychicken.typepad.com/angry_chicken/2008/07/homemade-deodor.html
    Este excelent, absolut nici un miros neplacut, de la dusul de dimineata pana la cel de seara (in conditii de plecat dimineata la birou + alergat prin oras + sala de sport).
    Intr-adevar, nu este anti-perspirant, nu blocheaza transpiratia si trebuie asteptat putin dupa aplicare pana intra in piele, dar ca deodorant este extrem de eficient.

    A scris si Sideris un articol pe subiectul asta si a mai dat cateva retete (pentru deo lichid).

    RăspundețiȘtergere
  4. Sapunuri se gasesc si naturale - sunt mai scumpe, este adevarat, dar va spun din experienta ca se compenseaza prin faptul ca se consuma mai greu decat cele cosmetice - de exemplu un sapunel de 20 g de la Soap Mill m-a tinut cam o luna, in conditiile in care l-am utilizat zilnic atat pentru fata cat si pentru maini. Un sapun de 100g costa cam 18 ron daca nu ma insel. Stiu, e un pret maricel, dar se amortizeaza in timp.

    Pasta de dinti fara fluor am inteles ca se gaseste si pe la DM, deci ar trebui sa aiba un pret destul de normal, tinand cont ca acest magazin are produse accesibile ca pret.

    Sampon am incercat unul certificat eco-cert, deci mai inofensiv. Ce-i drept costa 30 ron, dar daca ne gandim putin costa cat unul de la salon, profesional.

    De deodorant n-am auzit nimic bun...din pacate cred ca trebuie sa ramanem la cele din comert...

    Voi ce produse alternative mai cunoasteti?

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu am gasit un deodorant BIO care este f eficient tinand cont ca am avut mereu probleme cu transpiratie.El este fcut de catre Sanoflore dar din pacate nu cred ca se gaseste in Romania.Deci mai exista si produse bune si fabricate eficient.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cu un deodorant bio bun transpiri, ceea ce e ok, daca nu ai vreo intalnire. Acum cativa ani am avut probleme detul de mari cu gingiile si mi s-a recomandat o combinatie de paste de dinti de la Plafar (argiloase, urat colorate, nu faceau spuma, la fel de scumpe ca pastele de dinti bio), asa ca m-am obisnuit de mult sa au 20 de lei pe o pasta de dinti. Iar pentru par am folosit 10 ani produse profesionale pentru ca restul sunt proaste, asa ca astea bio sunt chiar mai ieftine. Bio nu inseamna mai scump, iar concluzia Oliviei nu este sa renuntam la sapun, deodorant, etc, ci sa alegem cu grija produse sanatoase si eficiente pentru corpul nostru. Dar noi mai bine ne indopam, decat sa ne ingrijim.

    RăspundețiȘtergere
  7. Da, sunt mai scumpe produsele bio dar unele chiar tin muuuult. De exemplu, balsamul de par Olivelenic imi ajunge pentru trei luni. Inainte foloseam Pantene si il terminam intr-o luna. Am parul mediu si il spal de trei ori pe saptamana. La fel si untul de shea. Il folosesc pentru calcaie, coate si maini de vreo doua luni si am consumat mai putin de jumatate. MD

    RăspundețiȘtergere
  8. Sa va spun o poveste. Scurta. Toata lumea stie ca tigarile sunt nocive. Inclusiv fumatorii. Ca au peste 4.000 substante in componenta, una mai "draguta" decat alta. Dar este alegerea fumatorilor sa le inhaleze. Se supun constient pericolului. Problema cu cosmeticele este ca lumea nu stie care sunt efectele nocive. Fluorul. Toti il prezinta ca beneficiu. Pentru a putea lua o decizie in cunostinta de cauza, trebuie sa cunosti toate detaliile. Lasa-ma pe mine sa aleg deodorant cu chimicale, ca e singurul care ma protejeaza si imi protejeaza colegii, dar sa stiu la ce actiuni nocive ma supun. Olivia spune ca exista alternative bune sau mai putin bune naturale sau bio. Si daca putem realiza o triere, chiar daca alegem chimicale, e perfect! Una e sa ai un singur produs cu parabeni (deodorant, de exemplu) si alta e sa ai 10 produse cu parabeni. Actiunile acestora se multiplica. Nu trebuie sa fugim in munti, ci trebuie sa traim sanatos.

    RăspundețiȘtergere
  9. Si eu tot caut de niste luni bune sa limitez pe cat posibil utilizarea produselor nocive de cand am aflat ce contin...ca deodorant am incercat si eu piatra de alaun, la mine a functionat destul de bine, vara cam dupa 4 ore de caldurile acelea mari, trebuia sa ma spal si sa dau din nou...numai ca am renuntat si la el deoarece am inteles ca exista totusi o controversa privind acesti compusi ai aluminiului, chit ca aceasta piatra se spune ca e inofensiva...persoanele care sustineau discutia erau chimisti de profesie si spuneau ca nu e chiar inofensiva nici aceasta piatra de alaun, asa ca am ramas in final la bicarbonat dizolvat in apa si pus intr-un recipient cu bila...in fine, mai nou incerc nucile de sapun care chiar
    n-au ce sa contina nociv, doar cade nuca din copac si gata:)...am inteles ca se pot folosi ca: sapun lichid (fata si maini), gel de dus (corp), sampon (par), detergent de rufe, detergent de vase, solutie de spalat geamuri etc....sunt tare curioasa daca ma impac cu ele...va tin la curent:)

    Maria

    RăspundețiȘtergere
  10. Ne trec nenumarati fiori daca ar fi sa citim de fiecare data cand cumparam un produs de beauty.
    Am adoptat o deviza: "Ce nu stiu, nu ma afecteaza!"

    RăspundețiȘtergere
  11. "Ce nu stiu, nu ma afecteaza!" Halal deviza! :)))))))))) Atunci cum ai ajuns la blogul acesta? NU mai citi ca poate incepe sa te afecteze! :)))))

    RăspundețiȘtergere
  12. Am promis ca va tin la curent...am spalat cu ele, sunt foarte ok, fac tot ce face un detergent obisnuit, rufele raman curate, fara nici un miros, am adaugat in masina de spalat in locul pentru detergent o lingura de bicarbonat, asa scria in instructiuni...pana acum, la spalat rufe se prezinta ok..urmeaza sa fac si solutie de spalat vase si sampon de par..
    Maria

    RăspundețiȘtergere