luni, 11 ianuarie 2010

Toxoplasmoza la gravide si nu numai

Cu Matei am avut o sarcina fara probleme (ma rog, cu un mic risc de pierdere prin luna a treia, din fericire neconcretizat), iar prima doctorita care m-a monitorizat a considerat ca la varsta asta si avand in vedere evolutia buna nu e necesar sa imi faca prea multe teste. In afara de 2 ecografii si analizele de sange obisnuite, pana in luna a opta cand am schimbat doctorita nu facusem nimic. Norocul meu ca am dat peste una care face lucrurile ca la carte si care m-a trimis direct la testele pentru rubeola, toxoplasma si listeria (si cred ca mai erau cateva, dar le-am sters deja de pe hard - aka memorie). Acolo supriza, ma procopsisem cu o toxoplasma extrem de activa. Marele noroc a fost, culmea, ca nefacand analizele la 3 luni, cand ar fi trebuit, le-am facut exact dupa ce am luat-o - pentru ca era proaspata, de prin luna a saptea. Am facut tratament cu antibiotic, care tratament bloca accesul toxoplasmei la fat, Matei a scapat fara sa o ia (desi in ultimul trimestru de sarcina riscul sa se transmita la fat e cam de 60%) si totul s-a terminat cu bine. Cam in ce hal o bagasem pe maneca nu cred ca mai trebuie sa spun.

Pentru cine nu stie ce e toxoplasma (denumire completa Toxoplasma Gondii sau Hominis), e vorba de un parazit care in general locuieste in pisici, insa poate ajunge si trai bine mersi si in alte animale cu sange cald, incluzand oamenii. Caror oameni nu poate sa le provoace nici o problema, cu conditia sa nu fie la stadiul de fat sau sa aiba imunitatea compromisa (purtatori de HIV sau cei care iau medicatie imunosupresoare). In cel mai rau caz unele persoane care iau toxoplasma au o perioada simptome asemanatoare cu gripa.

Toxoplasmoza are o faza acuta, dupa care corpul dezvolta anticorpi, ceea ce duce la imposibilitatea de a mai lua inca o data parazitul sau de a-l transmite la fat.

De ce e atat de periculoasa? Pentru ca, daca mama se infecteaza in perioada sarcinii, transmiterea infectiei la fat nu ramane fara urmari, iar urmarile intra in categoria afectiuni cerebrale si oculare si oscileaza de la microcefalie, hidrocefalie, orbire, la avort spontan sau moartea fatului. Riscul trasmiterii creste o data cu evolutia sarcinii, insa efectele sunt mai mari in prima parte a sarcinii.

In concluzie, analiza pentru toxoplasma e obligatorie inainte de a ramane insarcinata (sau imediat dupa, daca sarcina n-a fost planificata), pentru a vedea daca exista anticorpi. Daca exista, viitoarea mama poate sta linistita; daca nu exista, trebuie respectate cateva reguli pentru a evita infectia, iar parerea mea e ca analiza ar trebui repetata in timpul sarcinii (eu fiind cel mai bun exemplu ca poti sa te trezesti cu asa ceva oricand).

Reguli pentru a evita infectia:
- chiar daca pisicile sunt singurele gazde permanente ale parazitului, daca pisica nu a iesit niciodata din casa si nu i s-a dat carne cruda este imposibil sa il ia de undeva; si chiar daca e purtatoare, transmiterea la stapani se face numai prin fecale, si nu cred ca foloseste nimeni masa din bucatarie ca sa-i curete nisipul pisicii. Oricum, preventiv, folositi manusi si masca atunci cand ii schimbati nisipul si faceti operatiunea asta intr-un loc dedicat, nu in bucatarie sau in alte locuri unde poate intra in contact cu mancarea (ideal este sa faca altcineva acest lucru inainte si in timpul sarcinii). Eu nu-s deloc un fan al pisicilor, dar ideea fixa ca trebuie sa renunti la pisica daca ramai gravida nu are o baza stiintifica, cu conditia sa respecti niste reguli de igiena.
- in timpul sarcinii, dar si inainte, mancati carne bine preparata si spalati foarte bine fructele si legumele. Cum eu nu am treaba cu pisicile, singura sursa a infectiei la mine a fost cel mai probabil o salata insuficient spalata (da, nu am rabdare sa spal salata frunza cu frunza, numai o balacesc intr-un lighean cu apa - off topic, mie si lui Andrei ne trebuie o nevasta)
- daca faceti gradinarit, folositi manusi si spalati-va bine pe maini cand ati terminat (la fel si dupa schimbarea nisipului pisicii sau dupa ce ati gatit carne cruda)

Daca are cineva probleme de genul acesta sau vrea informatii suplimentare trimiteti-mi mail. Desi personal sper sa nu pateasca nimeni asa ceva.

2 comentarii:

  1. zici ca m-ai citit cu articolul asta :D

    RăspundețiȘtergere
  2. imi pare rau pt ceea ce ai patit, dar e bine cand se termina cu bine. :)
    As mai adauga o regula de baza (zic eu):
    - in bucatarie trebuie avut funduri separate pentru carne si legume. Prin carnea nefiarta se poate lua parazitul. Carnea o fierbem, dar totusi poate ramane de fundul folosit si asa poate ajunge si in salata.

    RăspundețiȘtergere