vineri, 15 ianuarie 2010

Finlanda interzice complet fumatul

Intr-o tara in care numai 20% din populatie fumeaza (fata de 50% la noi), speranta de viata e de 79 ani (fata de 73 la noi), iar femeile sunt elementul dominant al familiei (si presedintele lor e femeie) - nu sunt pentru dominatia niciunuia dintre sexe, dar e bine ca se mai intampla si invers - revenind, in Finlanda au decis sa interzica fumatul. Nu se vor mai vinde tigari la vedere, in public nu se mai fumeaza din '95, in restaurante din 2007, iar in propria masina nu ai voie sa fumezi daca e si un copil inauntru (asta mi se pare chiar o chestie de bun simt).

Bineinteles ca reprezentantii industriei tutunului au argumentat ca fumatul e "o problema de responsabilitate individuala", la care guvernul finlandez a replicat "am avut negocieri cu ei, dar, ca sa fim sinceri, scopul nostru este impotriva businessului lor".

Macar am aflat unde ma mut daca aici nu se va ajunge in curand la interzicerea fumatului in locurile publice, incluzand barurile, restaurantele, scarile de la metrou si alte locuri unde trebuie sa inghit fumul alorlati, care se uita asa nevinovati ca ce am cu ei de parca ar fuma ambrozie si ar raspandi mosc.

Inca ceva, cautand date despre procentul fumatorilor din Romania, am dat peste o cifra foarte interesanta: in medie, un fumator ar putea trai 21 de ani in plus daca nu ar fuma. 21. Douazecisiunu. Ca sa zic asa, fratilor, n-o sa plang dupa voi.

9 comentarii:

  1. Nu că aş fi contra antitutunului :))) dar puţină matematică zice că dacă la 20% fumători - 73 ani media de viata, si la 50% fumatori, 70% media de viaţă, nu bate cu 21 de ani în plus :-S.

    RăspundețiȘtergere
  2. Haha.. stii ca nu asa se face calculul. Oamenii mor si din alte cauze. Una e fumatul pasiv :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Chiar te inteleg si te admir ca te iti susti cu putere punctul de vedere. Dar nu sunt de acord sa se interzica in toate resturantele si in toate locurile publice. Si eu as vrea sa se interzica traficul pe anumite artere, de tot. Sa ma plimb. Si as mai vrea ca persoanele sub 21 de ani sa nu aiba permis sau sa nu aiba voie sa conduca masini puternice. Eu am promis ca mergem in locuri unde nu se fumeaza, dar mai lasa-mi optiunea de a merge cu prieteni fumatori si in locuri unde pot sa aprind o tigara. :)))

    RăspundețiȘtergere
  4. Din pacate daca exista locuri unde se poate fuma si minim un fumator in grup (poate sa fie unul din 10), ala o sa faca la fel ca un pepsi sa se stea acolo ca el nu poate sta fara sa fumeze. Eu am inceput sa-mi evit prietenele, nise fiinte minunate de altfel, pentru ca dupa jumatate de ora ma sufoc.
    Iar in cluburi nu cred ca se poate rezolva altfel.
    A, si as preferea sa stam de barfa si la 85 de ani.. desi, la cat fumezi tu, s-ar putea sa ne si iasa :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Finlanda devine un paradis, mă oftic că m-am născut în cloaca asta. Cu alcoolul au cam rezolvat, acum şi tutunul. Bravo lor!

    RăspundețiȘtergere
  6. Fumatul era un act de meditatie si intelepciune.Accesul maselor la tutun a creat
    o industrie infecta, si de aici mizeria de tutun ce iese pe piatza. Nu dau vina doar pe tutun,ci pe relatia fumator tutun. Faptul ca, 20 % cu 73 e prea general. Eu am o astfel de relatie cu tutunul.La inceput a fost minunat,la fel cum osa fie aerul pe care il voi fuma dupa ce ma las.

    PS @george (mata)hari....Intrebare: Nu crezi ca exista finlandezi care se gandesc ca alta tara e mai buna...ex. USA. De oameni care considera tara asta "cloaca" sunt satul

    RăspundețiȘtergere
  7. Hai mai nu fi asa rea! :P
    Te inteleg perfect cu fumatul in restaurante. Desi sunt fumatoare ma deranjeaza extrem sa fumeze cineva cand mananc.
    Parerea mea e ca ar trebui sa faca baruri, restaurante etc. specific pt fumatori si pt nefumatori, adica in cladiri separate (nu cum e la Pizza Hut din Romana :))
    Pana la urma e dreptul meu sa ma intoxic si al tau sa nu te intoxici. :) Si chestia e ca daca ai prieteni nefumatori, fumezi mai putin sau chiar deloc, valabila fiind si reciproca asa ca pana la urma grupurile de prieteni nu au de suferit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite daca ar gandi toti fumatorii asa pe cuvant ca n-as mai simti nevoia sa scot flacari pe nas :)) Din pacate aproape toti prietenii mei nu au nicio urma de tendinta sa fumeze mai putin in prezenta mea, incusiv cei mai buni care ar face orice pentru mine in afara de asta. Mai conteaza si daca esti fumator de 5 tigari pe zi sau de 2 pachete, la 2 pachete esti deja drogat si nu mai poti gandi limpede daca se pune ceva intre tine si drog.

      Ștergere
  8. Eu am indemnat de mai multe ori pe altii sa se lase de fumat si desi eu n-am avut succes, tot nu sunt de acord cu initiativele alea finlandeze. E dreptul fiecaruia sa fumeze daca asta pofteste. Daca intr-un restaurant sau alt local se fumeaza, solutia pentru mine e simpla: nu intru in el si gata. Chiar nu vreau sa se bage statul in asemenea chestiuni. Sunt de ceva vreme de parere ca fiecare om trebuie sa decida pentru el ce e bun si ce e rau. De asta nici nu sunt de acord cu medicamentele date doar pe reteta sau interzicerea anumitor droguri.

    RăspundețiȘtergere