duminică, 3 ianuarie 2010

Cum se ingrijeste un brad in ghiveci

Acum ca avem brad in ghiveci trebuie sa stim si ce sa facem cu el. Nu e foarte complicat, dar sunt cateva reguli care trebuie respectate:

- in primul rand, bradul trebuie udat. N-am reusit sa gasesc o informatie unica despre cantitatea de apa necesara si frecventa udarii, informatiile sunt diferite de la site la site. Cantitatea pare sa fie de 1 litru la un brad de 1-1,5 metri, iar frecventa e de la zilnica la de 2 ori pe saptamana. Parerea mea e ca ar trebui urmarit cat de umed este pamantul din jurul radacinii, iar udarea sa se faca in functie de aceasta (pamantul din ghiveci nu trebuie lasat sa se usuce). Udarea se face in jurul trunchiului, iar vasul in care este plantat bradul trebuie sa aiba gauri de scurgere si o farfurie in care sa se poata scurge apa in exces.
Eu imi ud plantele in timpul iernii o data pe saptamana (tinute in casa), iar vara de 2-3 ori pe saptamana in functie de temperatura (pe balcon). Bradul acum il ud de 2 ori pe saptamana, cate 1 litru in jurul radacinii.

- bradul trebuie tinut departe de sursele de caldura, si preferabil la o temperatura rezonabila pe perioada cat e decorat (personal nu cred ca o temperatura peste 23 grade poate face bine cuiva, nu numai copacilor in ghiveci); dupa ce il despodobiti mutati-l intr-o incapere cu temperatura mai scazuta decat in casa (garaj, balcon inchis).

- daca doriti sa il plantati, mai intai trebuie sa il (re)obisnuiti cu exteriorul, prin mutarea pe balcon sau garaj. Plantarea se face la inceputul primaverii (adica in martie). Pentru plantare alegeti un loc neexpus direct soarelui sau vantului (de exemplu, daca il plantati langa bloc, alegeti partea de nord a acestuia). Plantati-l intr-o zona unde mai sunt copaci (nu singur in mijlocul campului, bradul n-are vocatie de stejar).

- daca doriti sa il pastrati pentru anul urmator, mutati-l intr-un ghiveci mai mare, cu mult ingrasamant, tineti-l in aer liber (pentru cei care n-au curte, pe balcon) si udati-l des.

30 de comentarii:

  1. La multi ani! Felicitari pentru articol, este foarte util si este bine ca oferi un model.

    RăspundeţiȘtergere
  2. La multi ani si tie! iar esti foarte draguta, vezi ca ma obinuiesc :)

    RăspundeţiȘtergere
  3. eu am un bradut pe balcon(neanchis) . Acum sunt in jur de 0 grade afara si nu stiu cum sa il ud. Mi-e frica sa nu inghete apa in ghiveci. Are cineva un sfat ?

    RăspundeţiȘtergere
  4. Parerea mea (neavizata) e ca e mai important sa-l uzi, apa in pamant o sa inghete la o temperatura mult mai mica de 0 grade. Bradul nu prea traieste fara umiditate, in schimb e rezistent la temperaturi scazute.
    Cand o sa ninga poate ar fi o idee sa-i pui niste zapada pe pamantul din ghiveci.

    RăspundeţiȘtergere
  5. La Multi Ani!Tin sa va felicit pentru informatiile puse la dispozitie cititorilor, mi-au prins foarte bine,m-ai ales ca de curand am achizitionat un bradut viu (asa cum imi place mie sa-i spun) si vreau sa-l plantez dupa sarbatori.
    Eu il ud in fiecare zi, cam 0,5-1 l de apa si il stropesc pe tulpina, crengute si frunze, tot o data pe zi.Sper sa mai reziste, mai ales ca in camera sunt cam 20 de grade si nu sta departe de calorifer(dar nu am alt loc unde sa-l pun, dar ii tin geamul deschis).
    Credeti ca o sa reziste?

    RăspundeţiȘtergere
  6. Cred ca o sa reziste, dar ar trebui scos pe balcon spre sfarsitul iernii si plantat neaparat cel tarziu in martie.

    RăspundeţiȘtergere
  7. Imi puteti spune va rog daca este normal sa-i cada in fiecare zi aproximativ 20-30 pini.E o problema de caldura sau de adaptare.Ca ma ingrijoreaza acest lucru.Multumesc frumos.

    RăspundeţiȘtergere
  8. N-ar trebui sa cada asa multi, face asa cand nu are suficienta apa sau e prea cald.

    RăspundeţiȘtergere
  9. Apa ii pun in fiecare zi aproximativ 1 l, da cel pmai probabil, stand nu departe de calorifer(desii permanent tin geamul deschis), ii este prea cald.In camera temperatura este mai mare de 15 grade.De exemplu astazi i-au cazut doar 3-4 pini.Crezi ca il dereanjeaza ca-l stropesc cu apa pe tulpina si crengute?

    RăspundeţiȘtergere
  10. In conditiile in care pinii ii vor cadea in continuare(mai multi sau mai putini)...mai sunt sanse sa supravietuiasca pana la primavara, cand vreau sa-l plantez?Va multumesc frumos inca o data si imi cer scuze pentru insistenta.

    RăspundeţiȘtergere
  11. Daca de la 30 de ace a ajuns la 3 inseamna ca e ok. Rezista pana la primavara, dar la inceputul lui martie trebuie plantat - si pana il plantati ar trebui scos pe balcon ca sa faca mai usor trecerea de la interior la exterior.
    Nu stiu daca stropitul cu apa e rau sau bun, teoretic ar trebui sa fie ok ca pana la urma bradul creste in zone umede.

    RăspundeţiȘtergere
  12. La Multi Ani si un An Nou mai verde si plin de bucurii!
    Olivia iti scriu sa-ti spun ca am scos bradutul afara, i-am pus zapada in ghiveci si vreau sa te intreb daca este ok ca l-am scos acum, nu am balcon inchis si nici garaj?
    Astazi am gasit ace de gheata prin bradut, dar nu i-au mai cazut nici un pin.

    Ce sfaturi poti sa-mi dai sa am gija de el pana il plantez in martie?

    Multumesc frumos!

    RăspundeţiȘtergere
  13. La multi ani si tie!
    Eu n-am scos bradul anul trecut pana in martie, deci sincera sa fiu nu stiu ce sfaturi sa-ti dau. Eu zic sa-i pui zapada cand e temperatura sub 0 grade, si daca mai creste temperatura poti sa-l uzi. Nu stiu ce se intampla daca il uzi cand sunt sub 0 grade, desi in pamant apa ingheata mai greu. Depinde si de cat de mare e ghiveciul.. de data asta chiar nu stiu ce sa spun.

    RăspundeţiȘtergere
  14. Bună ziua,

    În luna decembrie a anului trecut, am cumpărat un brad în ghiveci de pe floria.ro, în ideea ca îl voi păstra pentru tot restul vieții. Toate bune și frumoase pana când a venit primăvara și l-am scos pe balcon (orientat către apus, unde razele soarelui își fac de cap începînd cu ora 3 după-amiaza pana spre apus). Din acea clipa, brăduțul nostru a început sa se usuce treptat, în ciuda faptului ca-i udam coroana cam de doua ori pe săptămîna și ghiveciul o data la doua zile. În urma cu doua săptămâni ne-am decis să-l introducem în casa, pe hol, unde nu se poate simți prea tare dogoreala verii, iar razele soarelui abia pătrund timid.
    Nici asta nu i-a plăcut, se pare, pentru că, spre deosebire de momentul în care l-am adus de pe balcon (unde avea doar o mica parte îngălbenită), toate acele sale au început să devina tari și uscate (însă nu și îngălbenite).
    Ce m-ați putea sfătui să fac în acest caz? Îmi place tare mult și nu vreau sa-l pierd dintr-o prostie. Până să mă apuc să scriu acest mesaj, am citit pe diverse site-uri şi forumuri tot felul de păreri, în care unii spuneau ca bradul din ghiveci ar trebui udat des, iar alții că acesta preferă solul arid. Sfatul comun prezent pe toate aceste site-uri este acela de a-i stropi coroana de cel puțin două ori pe zi.

    Va mulțumesc din suflet,
    Cristi

    RăspundeţiȘtergere
  15. Asa am patit si eu cu primul brad, numai ca al meu s-a uscat de tot, de atunci plantez toti brazii la inceputul lui martie, e riscant sa-i tin acasa.. Daca vreti sa-l pastrati trebuie mutat intr-un ghiveci mai mare, cele in care se vand nu sunt suficiente pentru un brad pe termen lung, iar vara udat zilnic. Bradul vrea umiditate, ca daca ar vrea sol arid ar creste in desert, nu la munte :)

    RăspundeţiȘtergere
  16. Eu as dori sa stiu, in cazul in care vreau sa il pastrez, cand sa il mut in alt ghiveci? Tot in primavara? Eu nu am balcon, am o terasa, insa se incinge foarte tare vara si cred ca ii e mai bine in casa. Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  17. Cred ca cel tarziu in februarie, eu am amanat la un brad mutatul/plantatul pana pe la jumatatea lui martie si s-a uscat. O sa vezi ca daca il tii in casa in februarie deja face muguri. Sa nu uiti sa-l uzi zilnic si sa-l tii departe de surse de caldura.

    RăspundeţiȘtergere
  18. si eu am achizitionat un bradit in ghiveci in decmbrie
    . nu stiu de ce cade depe el.

    RăspundeţiȘtergere
  19. Eu mi-am luat bradul in ghiveci chiar inainte de Craciun si in cele doua saptamani cat l-am tinut impodobit deja i-au dat primii doi muguri, dupa aceea mi-a fost frica sa-l mai dau afara pe balcon sau pe culoar (stau la camin). De cand l-am luat2 - 3 crengute au ramas "chele", dar au inceput sa inmugureasca si acelea, mai greu ce-i adevarat. Acum de la jumatate in sus e PLIN de muguri si "crengute" noi, cea mai mare crenguta noua are deja cam 5 cm. Inteleg de ce trebuie sa-l dau afara, sa se aclimatizeze cu temperatura mai mica in vederea plantarii, spaima mea este ca o sa se usuce.
    Am inteles ca trebuie sa-l plantez in martie,intrebarea mea este, pot sa-l plantez chiar daca zapada nu s-a topit? (vreau sa-l plantez la tara).
    Chiar am nevoie de niste sfaturi, nu vreau sa-mi pierd "copilul".

    RăspundeţiȘtergere
  20. Cred c-ai putea sa-l mai tii in casa pana se mai imblanzeste vremea, dar sa-l scoti daca o sa creasca temperatura peste 0 grade. Eu anul trecut l-a tinut in casa prea mult si la o luna dupa ce i-au dat mugurii a inceput sa se usuce. Nu uita sa-l uzi zilnic!

    RăspundeţiȘtergere
  21. Eu am un pui de molid, l-am scos pe balcon (inchis, termopan) chiar la o saptamana dupa sarbatori. Avea vreo 5-6 muguri. I-am invelit bine-bine ghiveciul in carpe si apoi punga pe deasupra. La vreo saptamana duap au venit ingheturile mari si nu l-am bagat iar in casa - era prea cald si iar variatie de temperatura... am zis ca aia e... i-am pus doar zapada, nu l-am mai udat. In toata perioada asta desi sigur ca i-a lipsit apa si era frigul ala de inghetau pietrele, a inmugurit in continuare. Acum a venit ,,caldura" - am inceput iar sa-l ud. Se scutura inca (s-a scuturat aproape continuu) dar este PLIN de muguri, este explodat, cum sa zic si in fiecare zi ii mai apar inca 10 muguri, desi a trecut prin inghetul ala cumplit... Peste vreo cateva saptamani o sa-l duc la tara sa-l plantez, vreau sa ma asigur doar ca nu se intoarce inghetul (in balcon n-au fost mai putin de -5 grade noaptea, iar ziua -1, 0, 1 fata de afara...).
    Sper sa reusesc sa-l ,,supravietuiesc".

    RăspundeţiȘtergere
  22. Am si eu un bradut mic`mic de 2-3 luni , il tin undeva langa un geam unde este destul de racoare si a avut apa tot timpul , dar vad ca unele frunzulitze s`au facut maro , din ce cauza ? Nu vreau sa moara , imi place maxim ! :(:(

    RăspundeţiȘtergere
  23. BUNA,UN BRAD DE 1m CUMPARAT DE CRACIUN.IN LUNA IANUARIE MI-A INMUGURIT,LAM UDAT ZILNIC,ERA FRUMOS,ACUM 2 SAPTAMANI A INCEPUT SA SE USUCE ,DAR INAINTE DE ASTA A PRINS CEVA PE EL, CA O PANZA DE PAIANZAN,CHIAR SI MUGURII AU INCEPUT SA SE USUCE,LAM SCOS IN BALCON DAR ESTE CAM CALD ,SA FIE ASTA MOTIVUL?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai e sfarsitul lui mai, trebuia scos in balcon de la inceputul lui martie sau preferabil plantat afara tot atunci. Ma mir ca a rezistat atata in ghiveci in casa.

      Ștergere
    2. Bradutul meu e din luna februarie pe balcon... Din cate vad ii merge foarte bine deoarece are muguri si crengute noi ... Avand in vedere ca e luna martie, se poate planta daca a inceput deja sa creasca?

      Ștergere
  24. Buna ziua. Am si eu un bradut in ghiveci pe care l'am scos in balcon din luna februarie. Din cate vad ii merge foarte bine deoarece e plin de muguri si crengute noi. Avand in vedere ca e luna martie, se poate planta daca a inceput deja sa creasca? Nu risc cumva sa'i opresc cresterea sau sa moara? :(

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din cate am auzit de la mai multe persoane daca e plantat dupa ce a inmugurit s-ar putea sa nu reziste. Pe de alta parte si daca il tineti in ghiveci s-ar putea sa nu reziste, eu asa am patit cu doi braduti. Daca aveti unde mai bine il plantati urgent.

      Ștergere
  25. Am un brad NORDMANNIANA pe care l-am cumparat in decembrie. Are cam 1m inaltime si este foarte des. L-am tinut impodobit in perioada 22.12.2014 - 08.01.2014, ulterior scotandu-l afara, pana la viscolul de pe 23.01.2014, cand l-am bagat la adapost intr-un solar din folie, cu ghiveciul ingropat in mranita. Pe 10.02, dupa viscol, l-am scos iar afara si de atunci l-am udat periodic, in afara de zilele ploioase. Are numai cca10% ace uscate, in rest fiind verde inchis, dar inca nu a inmugurit, desi suntem in 10.04. Am rupt un muguras si am observat ca sub invelisul uscat si tare, prezinta un miez cat o gamalie de bat de chibrit, verde crud si moale. Credeti ca mai inmugureste? O fi un soi mai tardiv? Tin foarte mult la el!!!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Brazii pe la noi inmuguresc de-abia acum, din cate am observat.

      Ștergere