joi, 26 februarie 2009

Ceainaria mea preferata



De obicei nu dezvolt dependenta de localuri, asta din cauza ca mi-e foarte greu sa gasesc unul mulat pe gustul meu. Acum cativa ani ma duceam in fiecare weekend in Stuf, pana au inceput sa puna house si mi-au distrus cheful de tzopait. Inca mai caut un loc asemanator, dar pana atunci am gasit un alt loc perfect. Se numeste ceainaria Green Tea si este pe undeva pe langa Hala Traian, pe o straduta.

Am ajuns acolo la recomandarea unei prietene care vinde vintage, si de atunci (sunt vreo cateva luni) nu ma mai intalnesc cu nimeni decat acolo. Locul e ideal pentru: intalniri de afaceri (suficient de elegant si deosebit ca sa dai bine, suficient de neprotocolar ca sa fie toata lumea relaxata), barfa cu prietenele, relaxare de unul singur (au o gramada de carti faine), si in general cam pentru orice activitate care se poate combina cu un ceai.

Iubesc ceainaria asta pentru ca:
- nu se fumeaza DELOC, adica nu ai sanse ca din locul amenajat pentru fumatori (care e de obicei cam 3 sferturi din local) sa vina un miros ingrozitor spre locul tau de asa-zis nefumator
- au muulte ceaiuri, inclusiv organice (asta mi s-a parut minunat), pe care le servesc asa cum trebuie, si-ti spun si cat trebuie tinut in functie de sortiment
- au multe alte bunatati care merg bine cu ceaiul: dulceata de nuci verzi, cirese amare etc. (din pacate insa stocurile se termina cu viteza luminii), checuri si prajiturele, sandwichuri inclusiv vegetarian si altele si altele
- se poate juca rummy sau carti (iti dau ei obiectul muncii)
- personalul e foarte amabil (inca n-am vazut nici o "mutra acra de chelner plictisit care uraste toti clientii pentru ca trebuie sa munceasca, si ce daca lasi bacsis")
- ceainaria arata pe dinafara ca o casuta de turta dulce, iar inauntru au salon japonez, salon indian, mansarda care e preferata mea (coltisorul din poza) si un parter deschis, care mie personal mi se pare punctul slab al decorului pentru ca seamana mai degraba cu o berarie germana + o camera amenajata ca magazinas de chestiute gen ceai si accesorii + baia care arata cam cum mi-as dori-o eu pe a mea de acasa (adica nu tipica toaleta cu pereti despartitori si mobilier rece)
Dar cum evident eu nu sunt singura indragostita de locul asta, seara si in weekend imi fac rezervare intotdeauna pentru ca de obicei e plin ochi.
Site-ul lor e www.greentea.ro.

marți, 24 februarie 2009

Sunt un poluator profesionist


.. spre rusinea mea, am descoperit ca sunt o mare poluatoare (ce funny suna, desi nu e). Eu, care sting luminile, inchid apa, folosesc hartia pana nu mai ramane nici un loc de scris pe ea, merg cu metroul, ma duc la piata pe jos (ma rog, cu caruciorul lui Matei, cu Matei inclus in el), impart masina cu altii, samd samd... produc 24,5 de tone de CO2 pe an, fata de media (britanica, totusi) de 4,25 tone. Eu personal, cu casa, aparatura electrica, masina si motocicleta. Deja imi vine sa imi pun un sac in cap, cu tzarana in el.

Cum am ajuns la cifra asta? pai ma dadeam pe net acum cateva zile si am gasit un articol dragut pe Ecoghid, preluat din Jurnalul National, scris de un tip (Alexandru Nastase, editorul Paginii Verzi) care tocmai traise o trauma similara cu a mea, dar la scara mai mica (el produce numai 11 tone de CO2). Omu' intrase (ca si mine) pe site-ul http://actonco2.direct.gov.uk/index.html, care este una din componentele programului guvernamental britanic de reducere a emisiilor "casnice" din Regatul Unit. Testul are mai multe sectiuni. Esti intrebat in ce fel de imobil locuiesti (casa, bloc), cate camere ai si ce sistem de incalzire folosesti. Apoi, trebuie sa "declari" cate becuri ai în casa si cate dintre ele sunt ecologice, ce aparate detii, cat de vechi sunt si cat functioneaza in fiecare zi. Pentru a putea socoti cat poluezi, britanicii mai intreaba cata apa folosesti, daca ai sau nu repartitoare la calorifere si ce mijloace de transport utilizezi si cat mergi pe jos. Testul poate fi facut in mai putin de 10 minute, iar la sfarsit, dupa ce primesti rezultatele, vezi cum stai fata de media din Marea Britanie si ce masuri ar trebui sa iei urgent daca vrei sa reduci emisiile.

In ceea ce ma priveste pe mine, situatia e clara: casa si aparatura produc cca 1 tona de CO2, sa zicem ca aici stau rezonabil. Deplasarea, calatoritul si alte chestii care au legatura cu miscarea prin spatiu produc 23, 45 tone! My God. Partea proasta e ca sunt dependenta de calatorit, ce ma fac? ca pana in Grecia e cam greu s-o iei pe jos. Sa vedem ce-mi recomanda oamenii astia, ca ar trebui sa se priceapa la ce fac:
- sa evit mersul cu avionul, care este o sursa foarte mare de CO2. Am inteles, sa traiti, data viitoare sa vedeti ce o iau eu lipa lipa cu motorul pana in Olanda, ca daca iau trenul, cum zic astia, ajung acolo cam cand se termina vacanta. In felul asta economisesc o treime din CO2-ul produs de zborul meu (personal) cu avionul. Tot e bine.
- sa umflu rotile masinii ca sa consume mai putin combustibil (logic, dar blonda de mine nu s-ar fi gandit la asta), sa fac revizii periodice, sa nu folosesc aerul conditionat decat daca este absolut necesar (aerul conditionat creste consumul masinii cu 5 pana la 25%), dar la viteze mai mari (peste 80 km/h) e totusi mai bine sa las aerul sa mearga decat sa tin geamurile deschise, pentru ca acestea incetinesc masina (iar logic, iarasi blonda)
- sa "car sharing", adica sa nu umblu ca nesimtita pana la piata de una singura in masina, mai iau o prietena, mama, soacra, vecinu'... si ma intorc pe jos ca nu cred ca ii suport mai mult de 5 minute
- evident, sa merg cat mai mult pe jos, cu bicicleta si cu transportul public. Asta tot incerc sa fac, dar cum de cei 15000 km/an cu masina+motorul sunt vinovate in mare parte excursiile in si in afara tarii, aici chiar nu gasesc nici o solutie. Oricum oamenii m-au felicitat ca am o masina cu motor mic (sub 1.4 litri), asta inseamna consum pe masura. Si eu care eram fan masini de teren.. dar au aparut si hibride de astea, nu ca mi-as permite vreuna in urmatorii zece ani..
- ce am mai retinut: izolarea blocului (se lucreaza la asta), temperaturi in camere de 19-20 de grade (brrr, imi pare rau, sunt ecologista nu masochista), masina de spalat vase (mai eficienta decat spalatul manual, nu m-as fi gandit.. a treia oara blonda - asta era pe lista, daca as avea unde sa o inghesui in bucataria de 7 mp), termopane (salveaza jumatate de tona de CO2 pe an, de-astea am pus deja), laptop nu desktop (si aici sunt ok), imprimanta inkjet nu laser (sa ma pici daca imi trecea prin cap), inchis toata aparatura cand nu o folosesti (in sensul de turn off nu stand by). N-ar fi mai simplu sa faca aparatura fara optiune de stand by? desi parca vad ca atunci le-ar lasa oamenii pe On incontinuu, ca de, lenea e mare...

Oricum cea mai mare problema ramane, asa cum stiam, CO2-ul produs de masini. Solutii? avem macar unele mai mici: drumurile scurte se fac pe jos/cu bicicleta/ cu metroul (nu zic transportul in comun pentru ca cel putin in Bucuresti e horror movie in timpul zilei - seara si in weekend e ok), drumurile lungi se fac cu trenul sau in regim car sharing, preferabil cu o masina de capacitate cilindrica mica, iar cu avionul numai daca avem de tzopait peste ocean si nu stim sa inotam. Toate astea inseamna cateva tone de CO2 in minus pentru fiecare persoana. Asta ca sa nu ne mai plangem ca n-avem noi cum sa reducem poluarea de unii singuri.

Rugaminte: daca aveti curiozitatea sa faceti testul, va rog sa puneti aici la comentarii rezultatele, sa ne facem o idee despre productia de CO2 de pe la noi. Atentie, testul se face individual sau pentru toata gospodaria.

joi, 19 februarie 2009

Concurs bio pentru bloggeri(tze)


Olivo.ro lanseaza un concurs pentru bloggeritze si nu numai (domnii sunt si ei invitati sa participe), cu tema "cosmeticele organice". Concursul are 3 categorii si o categorie bonus:

1. cel mai elocvent articol bio, care se va acorda postului care prezinta cel mai bine cosmeticele organice si de ce e bine sa le utilizam. Premiul consta intr-un set de cosmetice organice cu ulei de masline (unt de corp, sampon, sapun exfoliant). Pentru participarea la aceasta categorie nu este obligatoriu sa plasati link catre Olivo.ro.

2. cel mai bun referrer, care se va acorda blogului care va prezenta Olivo.ro si va aduce cei mai multi vizitatori pe site. Aici sunt 4 premii, premiul cel mare (un set complet de ingrijire organica, format din crema de zi, demachiant, sampon, masca de par, gel de dus, lotiune de corp, crema de maini, sapun exfoliant, sapun lichid) si 3 premii pentru blogurile situate pe urmatoarele locuri (set cu sampon, lotiune de corp, sapun).

3. cea mai buna prezentare a Olivo.ro: aici toata lumea castiga, toate prezentarile Olivo.ro sunt premiate cu o reducere de 25% la toate comenzile facute pana la 30.04.2009. Reducerea nu se aplica produselor aflate deja la oferta. Si, bineinteles, un set de cosmetice organice cu ulei de masline (unt de corp, sampon, sapun exfoliant) pentru cea mai buna prezentare.

4. si un premiu special pentru blogurile de mamici, cea mai buna prezentare a Olivo de pe un blog de mamica e premiat cu un set de ingrijire organica pentru copii si bebelusi (sampon si sapun).

Premiile se pot cumula, de exemplu un articol bio care prezinta si Olivo.ro si pune si link poate castiga 3 premii. Numarul de premii nu este limitat la cele enumerate, daca sunt mai multe articole foarte bune probabil vor fi premiate mai mult de unul.
Pentru a participa la concurs trebuie sa trimiteti un email la office@olivo.ro cu linkul catre postarea voastra.
Perioada de organizare a concursului este 19.02 - 19.03.2009.

Mai multe detalii gasiti la ei pe site.

miercuri, 18 februarie 2009

De ce costa mai mult produsele organice

La noi, foarte putina lume stie ce inseamna bio. Din fericire, dupa ce afla, majoritatea sunt interesati sa consume bio. Din nefericire, dupa ce afla cat costa, majoritatea renunta. Aici avem o problema serioasa, pentru ca pretul produselor bio este aproape prohibitiv. Trecerea pe produse bio duce uneori la triplarea bugetului pentru produsele respective. De ce?

Pretul produselor bio are 3 motive:

- costul de productie care este foarte mare, tot din 2 motive: ingredientele sunt cultivate organic, adica fara fertilizatori chimici, pesticide, hormoni de crestere, ceea ce duce la o productie scazuta comparativ cu culturile neorganice (de exemplu eu am o livada de pruni; daca ii stropesc obtin o recolta de 2 sau chiar 3 ori mai mare decat daca las pomii sa se descurce singuri, iar in unii ani recolta e aproape zero); si motivul doi, extragerea ingredientelor si realizarea produselor se face cu metode traditionale (adica manual sau aproape), de unde rezulta iar o cantitate mult mai mica si cu un cost mult mai mare. Deci producatorii nu prea au ce sa faca, iar produsele pleaca de la ei cu un pret cam de 2 ori mai mare decat cel al unui produs obisnuit.

- faptul ca nu avem producatori in Romania (foarte putini, si numai de alimente), asa ca preturile sunt dependente de cursul euro (care numai favorabil nu e) si de costul transportului extern (e mai scump sa aduci lapte din Germania decat de la Brasov, plus ca si asta e in euro).

- adaosurile comerciantilor: parerea mea e ca aici se mai poate lucra, pentru ca cei care le comercializeaza de obicei se lacomesc la adaosuri care sunt de cel putin 2-300%. Nu vorbesc numai de supermarketuri (stim cu totii ce adaosuri enorme au, cel putin in Romania), ci si de magazinele online, unde ar trebui sa se mearga pe politica adaosurilor si preturilor mici. Mie preturile magazinelor online de produse bio de la noi mi se par in majoritatea cazurilor exagerate. Cred ca din cauza ca sunt inca foarte putine se merge pe ideea "vindem produse care nu se gasesc pe toate drumurile, deci putem sa vindem scump". Gresit, piata taxeaza strategiile de genul acesta.

Acum e adevarat si ca produsele bio sunt mult mai bune decat celelalte, asa ca ar fi normal sa se plateasca mai mult pe ele. Omului i se pare normal sa dea o caruta de bani pe ceva de marca (desi tot chimical), dar vrea produse organice ieftine. Acum vreo luna o prietena mi-a dat o replica faina (ne uitam pe o oferta de cosmetice organice), zice: "Mama, ce scump e demachiantul asta, de banii astia imi iau Lancome!". Deci si la mentalitate trebuie umblat, cultura bio e inca in pampersi la noi, si daca ceva nu e la moda nici nu prea are succes.

miercuri, 11 februarie 2009

Criza e ecologista

Nu stiu daca ati observat, dar de pe la inceputul anului se circula rezonabil in Bucuresti, si din cate am auzit si in celelalte orase. Firmele au redus costurile prin anularea beneficiilor sub forma de masini de serviciu si benzina pentru angajati, oamenii fac economii si atunci 3-4 litri de benzina pe zi se simt la buzunar.
Nu credeam sa mai vad vreodata 4-5 masini la semafor in miezul zilei. Criza a rezolvat o problema care parea nerezolvabila. Deci se poate sa lasam masinile acasa si sa gasim alte solutii. Parca aerul e deja mai curat, nu vi se pare?

Ce mai face bun criza: face economie. La lumina (mai putin consum de curent), la bauturi (mai putine PET-uri), la cumparaturi (mai putin pungi de plastic - chiar si cu plata, tot se cumparau), la apa (parca nu-ti mai vine sa o lasi sa curga fara motiv, numai ca sa ai ce sa platesti), la electronicele si electrocasnicele care sunt atat de greu de reciclat, la orice bun de consum in general.

Personal intru in categoria afectata direct (si foarte tare) de criza. La fel de personal imi doresc sa tina suficient de mult cat sa schimbe cateva obiceiuri de termite pe care le capatasera romanii in ultimii ani. Poate mai recuperam macar umbra de la copaci..

marți, 10 februarie 2009

Cosmeticele naturale.. in imaginatia noastra

Cand vine vorba de cosmetice bio toata lumea o tine una si buna: Lush, Manufaktura, L'Occitane, Body Shop. Fratilor, marcile acestea se auto-denumesc naturale, si am stabilit deja ca natural nu e egal organic. Natural nu e egal nimic de fapt, e doar un termen de marketing. Ca si cum i-ai spune Pamelei Anderson "frumusete naturala".

Mai intai sa vorbim despre cum ajung unele marci de cosmetice sa se pozitioneze la categoria naturale. Ca sa te creada clientul "naturel", trebuie sa ai urmatoarele:
- ambalaj frumos, gen borcanele bunicii, sticlute de pomada etc; nu foarte stralucitor, dar cu un aspect traditional prelucrat
- aspectul si textura produsului diferite, ceva mai "raw" decat celelalte cosmetice
- unul, doua sau mai multe ingrediente naturale (adica fructe, plante, argile etc), nu conteaza in ce cantitate sau cu ce provenienta
- pret cat mai mare (se stie ca produsele bio sunt scumpe pentru ca e scump sa le produci, deci daca e scump trebuie sa fie natural)
- mult marketing (adica sa dai mult din gura cum ca produsul tau e natural pentru ca are sirop de artar si unt de dude in compozitie)

Ca sa recapitulam, ca sa fie organic un produs trebuie sa aiba:
- o lipsa totala de ingrediente chimice considerate periculoase, principalele fiind parabenii (conservanti), SLS, SLES, propylene glycol, ftalati si mai ales parfum sintetic (nu din esente naturale)
- ingrediente cultivate organic
- certificare organica

Si acum cele 4 marci naturale:

- L'Occitane: 33 de produse au methylparaben, grad de risc 8 (foarte periculos); 62 de produse au parfum sintetic, acelasi grad de risc; in general au o caruta de ingrediente clasificate la foarte periculos/periculos prin toata gama.
Produse cu grad de risc 0: balsamul de corp Mom and baby si untul de shea 100%. In cazul untului de shea este explicabil, acesta este unul din putinele produse care nu au nevoie de certificare organica daca este in varianta 100% - e obtinut prin presarea fructului si nu are nimic adaugat (uneori poate o esenta naturala), deci nu poate fi decat natural.
Din 74 de produse cate analizeaza site-ul www.cosmeticsdatabase.com, numai 28 au grad de risc mic si mediu. Restul de 46 au sarit gardul in curtea celor foarte periculoase, ajungand pana la gradul maxim in cazul Green Tea Leaf Light Gel si Verbena Harvest Ice Hand Cream Gel. Asa recorduri am mai vazut numai la Avon. Natural de Cernobal poate..
Later edit: in top 20 cele mai nocive companii de cosmetice, realizat pe baza ingredientelor cu grad mare de risc, L'Occitane ocupa un merituos loc 4.

- The Body Shop: reteaua aceasta de magazine s-a lansat pe ideea de produse naturale, netestate pe animale, pe vremea cand asta nu era interzis prin lege. Personal mie imi sunt simpatici, dar din pacate au aceeasi inclinatie spre parabeni, parfumuri si alte chestii dragute ca si cei de la L'Occitane, in procente similare. Vad ca au o gama pe baza de aloe care e ok; produse cu grad de risc mare, insa, cu gramada: balsamul aftershave, servetelele demachiante, produsele White Musk, toate grad de risc 9. Suficient de natural cat sa-ti mai creasca o ureche (ca sa parafrazez o prietena).

- Lush: nu i-am gasit pe cosmeticsdatabase, dar am descoperit ca oricum au parabeni. Chiar ei declara ceva de genul: "suntem naturali, unele produse au parabeni, dar ce conteaza" (citat exact: "Lush only uses methyl- and propyl- parabens, which have been used in food preservation for decades"). Alooo!!! pai astia sunt printre cele mai periculoase ingrediente, altii nu gaseati? ca tot de cateva decenii a explodat si cancerul, si nu e o coincidenta.
Si mercurul s-a folosit in produsele cosmetice cateva secole, asta nu inseamna ca ar trebui sa-l folosim in continuare.
Din cele 4 marci de care vorbim aici Lush e cea care bate cel mai mult apa in piua pe natural. Trebuie sa justifice cumva preturile alea..

- Manufaktura: astia chiar imi plac. Produsele sunt faine, preturile nu exagereaza desi nici ieftine nu-s, ingredientele sunt interesante (nu poate sa nu-ti placa ceva pe baza de bere si vin, macar ca idee). Nu se lauda ca sunt bio, desi asa sunt perceputi (gresit). Nu am nici un produs la indemana ca sa verific eticheta, dar am discutat cu o reprezentanta a firmei la o expozitie si mi-a confirmat ca nu sunt produse bio. Din cate tin minte si ei aveau un cocktail de parabeni. E greu sa inlocuiesti un conservant atat de ieftin cu ceva ne-toxic si de calitate.. unde mai e profitul?
Later edit: am verificat cateva etichete intr-o farmacie: produsele Manufaktura contin SLES, parfum si parafina. Cred ca preferam parabenii..

Concluzia: intre cosmeticele "naturale" si cele obisnuite diferenta e de cele mai multe ori de marketing. Uneori si de procent al ingredientelor naturale in compozitie, dar credeti ca o lingurita de musetel in plus face diferenta?

sâmbătă, 7 februarie 2009

Nectar natural (nu bio, doar natural)

In seara asta am avut surpriza sa dau la Auchan Titan peste un magazinas Orhei-Vit. Astia sunt niste basarabeni care fac diverse chestii bune bune, nectar, dulceata, muraturi etc. Eu sunt fan nectarul lor de cativa ani, nu il gasisem decat la Penny dar numai nectarul de caise, aici insa au toata gama si e yummi. Tocmai am lichidat cutia de nectar de visine si cirese dintr-o lovitura. Singura problema cu nectarul este ca are multe calorii.

Au si produse pentru copii, piure, nectar si suc, ei spun ca le fac din fructe si legume cultivate pe terenurile lor, fara pesticide si departe de zonele industriale. Nu sunt certificate, dar exista sanse ca oamenii sa vorbeasca serios. Am citit informatiile acestea pe site-ul lor, in limba engleza, pentru ca cele in romana erau scrise cu litere chirilice. Asta m-a suparat rau, dar nu are legatura cu calitatea produselor.

Continut nectar: 65% piure de fructe, sirop de zahar, acid citric.
Calorii: 64/100 gr (mda, am inghitit 640 de calorii dintr-o data, nu-i nimic, si asa azi am mancat un castron de iaurt si 5 ciuperci). Clar nu se recomanda daca tineti cura de slabire, dar vi le recomand daca sunteti bauturi de sucuri (decat Coca Cola care e otrava la pet, mai bine asa ceva). Comparativ, Coca Cola are 42 calorii/100 gr, Fanta 46 calorii, Pepsi Twist 41, Pfanner in jur de 50, Prigat 44, Cappy 47, Santal 45. Calculele vi le faceti singuri.

Magazinasul e langa serviciul clienti Auchan.

miercuri, 4 februarie 2009

Dependenti de parfum

Am ajuns la concluzia ca in capul nostru este facuta o legatura foarte puternica intre cosmetice si parfum. Ne asteptam ca primul efect al utilizarii cosmeticelor sa fie faptul ca mirosim placut. E o conexiune impusa de societate, ca si aceea cum ca baietii poarta bleu si fetitele roz, chiar daca lor s-ar putea sa le placa alte culori.

Care este primul lucru pe care il faceti cand primiti un produs cosmetic? il mirositi, nu? Daca miroase frumos e bine, daca nu, nu e bun.

Adevarul este ca mirosurile pot avea un impact semnificativ asupra starii noastre de spirit, emotiilor si comportamentului; simtul olfactiv este simtul cu cea mai lunga memorie - ne aducem aminte un miros dupa un an in 65 din cazuri, dar o imagine dupa numai 3 luni in 50% din cazuri.
Mirosul este cel care ne poate influenta foarte mult in cumpararea unui produs la care noi asociem calitatea cu mirosul placut, si de aceea marketerii se folosesc de el la maxim pentru a vinde produsele. Mancarea, cosmeticele, barbatii, casa, toate trebuie sa ne miroasa bine. Dar cu orice cost?

Initial parfumurile si cosmeticele parfumate se fabricau pe baza de uleiuri esentiale naturale (extracte concentrate de plante aromatice), insa goana dupa profit si reducerea costurilor a dus, ca la toate lucrurile de altfel, la productia industriala pe baza de ingrediente sintetice produse la un cost cat mai mic. Ce inseamna aceasta pentru noi va spun imediat.

Parfumurile sintetice folosite la cosmetice sunt printre cele mai periculoase ingrediente ale acestora, calificate la nivelul 8 din 10 de catre Environmental Working Group (www.cosmeticsdatabase.com), adica nivel foarte periculos.
Parfumul din cosmetice este:
- cel mai cunoscut alergen dintre ingredientele cosmetice (o sa observati ca pe produsele cosmetice comercializate ca nealergene scrie "fara parfum", in rest sunt de obicei identice cu celelalte)
- cunoscut ca slabeste sistemul imunitar (sursa SCCNFP - The Scientific Committee on Cosmetic Products and Non-Food Products Intended for Consumers)
- cu efecte neurotoxice moderate (sursa USHR - Committee on Science and Technology)

Majoritatea produselor cosmetice contin parfum sintetic, inclusiv cele pentru bebelusi, cunoscut fiind faptul ca ei au o tendinta crescuta de a face alergiii (plus ca ei au un miros natural minunat ceea ce face total inutil parfumul - dar parfumul nu este pentru ei, ci pentru mamele care cumpara in functie de "ce frumos miroase!").

Produsele organice in schimb sunt parfumate cu uleiuri esentiale naturale. Acestea nu au insa un miros atat de puternic cum au cele artificiale, nefiind folosite in cantitati industriale, asa ca produsele organice au un miros mediu sau slab de diverse plante (frumos mirositoare, nu va ingrijorati!). Personal cred ca acesta este un dezavantaj pentru ele, pentru ca femeile nu vor renunta prea usor la mirosurile puternice, orice risc ar implica. Sau nu?

Articol inscris in concursul Naturalist. Voteaza-l daca iti place!

duminică, 1 februarie 2009

Istoria se repeta

Cum nu noi am inventat roata si cosmeticele nici atat, m-am gandit sa aruncam o privire nu pe istoria generala a cosmeticelor, interesanta de altfel dar cam lunga (are cel putin 5000 de ani), ci pe ingredientele nocive pe care le-au utilizat oamenii de-a lungul timpului pentru a se face mai frumosi (sau mai urati, in cazul celor din timpul Renasterii - parerea mea). O sa vedeti ca dupa 5000 de ani inca nu ne-am lamurit ca nu e bine ce facem si ne incapatanam sa folosim aceleasi produse nocive.

Exista convingerea ca produsele cosmetice folosite in antichitate sunt naturale si in consecinta numai bune de utilizat. Este adevarat ca, neavand cunoastintele necesare sa faca supele de chimicale pe care le facem noi acum, oamenii foloseau ingrediente naturale, numai ca se nimereau printre ele si elemente gen plumb si mercur, care sunt pentru organism la fel de bune ca otrava.

Egiptenii nu au fost numai primii care au popularizat berea (pentru care ii iubim), ci si cosmeticele. Gama pe care o utilizau era cam la fel de extinsa ca cea pe care o folosim noi astazi: aveau creme (exfoliante si chiar epilatoare!), demachiante, parfumuri, machiaj pentru fata, buze, ochi, vopsea de par si de unghii. Foarte popular era machiajul de culoare neagra al ochilor, pe baza de kohl. Kohl-ul asta, folosit de altfel si acum in multe creioane dermatografe, este de fapt plumb (ca cifra, kohl-ul contine de obicei peste 50% sulfit de plumb). Kohl-ul este interzis in Statele Unite, unde Departamentul de Stat pentru Sanatate ne recomanda sa citim lista de ingrediente ale produselor cosmetice in cautare de coloranti, iar daca nu este trecut nici unul sa nu folosim produsul.
Expunerea la plumb poate afecta serios copiii, dar si adultii, provocand anemie, probleme cu rinichii si, in cantitati mari, probleme neurologice, coma si chiar deces. Expunerea repetata la plumb, chiar si in cantitati mici, duce la probleme comportamentale si de invatare.
Kohl-ul este inca popular in tarile arabe, India, Africa, asa ca verificati neaparat produsele provenite de acolo.

O perioada in care oamenii isi puneau chestii care mai de care mai dubioase pe ei a fost Renasterea. Stiti fetele acelea albe, buze si obraji rosii si peruci pudrate? Contineau cantitati industriale de plumb, mercur si uneori arsenic. Femeile de la mijlocul mileniului 2 aveau o pasiune pentru lapte, oua si paine ca ingrediente cosmetice (multe copiate de la romani), insa acestea se foloseau ca produse de ingrijire. Pentru machiaj se foloseau produse compacte, asemenatoare cu vopselurile (se spunea ca femeile isi folosesc pielea de parca ar fi canvas), care nu lasau sa se vada nici o bucatica "reala" de piele. Obiceiul acesta era foarte folositor pentru a acoperi urmele sifilisului de care sufereau foarte multe persoane, insa in acest fel se si transmiteau bolile venerice fara probleme.
Sublimatul (clorura) de mercur era folosit pentru albirea fetei si a altor parti vizibile ale corpului, cu efecte devastatoare pentru piele, respiratie si dinti. Un scriitor englez care a prezentat aceste obiceiuri spunea si ca oamenii erau constienti de efectele nocive ale cosmeticelor pe baza de mercur, insa continuau sa le foloseasca; va suna cunoscut?
In afara de distrugerea pielii, mercurul, chiar si in cantitati mici, provoaca probleme neurologice serioase ("brain damage" cum s-ar zice).
Folosirea cosmeticelor a atins un apogeu in aristocratia franceza, unde este bine cunoscut cum parfumul a inlocuit apa si sapunul, iar membrii Curtii isi refaceau machiajul, inclusiv rosul tipator din obraji, inainte de a se duce la culcare.

Din fericire o data cu secolul 19 industria cosmetica a inceput sa se civilizeze, iar majoritatea ingredientelor foarte toxice au fost din pacate nu eliminate, ci reduse cantitativ. Mercurul se gaseste in continuare in rimeluri, iar placenta, care este foarte periculoasa din cauza ca elibereaza hormoni in organism, face furori ca baza pentru mastile de par. Plumbul intra in compozitia unor vopseluri de par, derivatele petroliere se gasesc de exemplu in unele creme de la Avon, iar nanoparticulele in fondul de ten de la Revlon. Ce fac toate aceste ingrediente considerate foarte periculoase voi scrie pe larg in postul urmator. O parte le puteti gasi si in analiza Cosmeticele pentru bebelusi.

Din pacate cosmeticele contin in continuare zeci de ingrediente nocive, iar multe companii producatoare de genul Avon, Johnson, Revlon si chiar L'Oreal refuza sa renunte la ele, in ciuda presiunilor diferitelor organizatii si institutii. Problema e ca de fapt ar trebui sa renuntam noi la ele. Ca producator, de ce sa renunti cand e cerere?

Articol inscris in concursul Naturalist. Voteaza-l daca iti place!