marți, 8 decembrie 2009

O zi eco din viata unui om normal

Omul normal sunt eu. Sau, ma rog, relativ normal. Dar nu despre asta e vorba.

Ziua mea incepe cu Matei, care, cand se plictiseste de asteptat sa ma trezesc, incepe sa ma maraie (inca nu i-a venit ideea sa arunce cu jucariile dupa mine). Ma duc buimaca in bucatarie sa ii incalzesc laptele intr-un biberon de sticla. Biberoanele de plastic au BPA, sunt nocive si polueaza.

Dupa ce rade tot biberonul in aproximativ 2 minute, trecem la operatiunea schimbat scutec. Care este biodegradabil, pentru ca scutecele absorbante obisnuite se dezintegreaza intr-o suta de ani si in plus sunt tratate cu clor. Ar putea fi si refolosibile, as iesi mult mai ieftin si mai ecologic, dar la ce bombe face Matei pana si Captain Planet cred ca ar refuza sa-i spele scutecele.
Matei fiind prelucrat si plasat la joaca, trec la operatiunea Eu. Ma spal pe dinti, opresc apa cat dau cu peria, asta economiseste apa exact cat sa ma spal si pe fata. Si cat sa nu moara de sete vreo doi africani. Torn niste crema hidratanta bio pe fata si trec la etapa 2, micul dejun. Mai nou mananc sanatos, nu e o mare diferenta fata de obiceiurile mele culinare, decat ca de la 2 mese am trecut la 4, a cate 300 calorii fiecare. Ceea ce a dus la 7 kg pierdute in 3 luni, fara efort si fara restrictii frustrante (bine, eu nu sunt nici genul care lesina cand vede o ciocolata).

Respectiva masa e formata din niste cereale (da, tot bio) cu lapte. Laptele nu e bio, ca e Zuzu, de care sunt fan. Cafea nu mai beau ca-mi da dependenta, urasc sa depind de ceva, si asa e suficient ca trebuie sa dorm, mananc, beau apa si respir. Dac-ar mai trebui si sa beau cafea, sa fumez si sa ma duc la coafor probabil as face o depresie permanenta.

Cat mananc, citesc stiri si mailuri. Laptopul consuma mult mai putin curent decat un televizor, sau decat un desktop, si nici nu e populat de personaje enervante care polueaza numai cand deschid gura. Vreo ora raspund la mailuri, fac facturi, citesc rapoarte - dar nu printez nimic decat daca este absolut necesar. Si am observat ca in afara de facturile pe care ne pune legea cea desteapta sa le bi-printam chiar nu e necesar sa printezi nimic, daca ai nevoie sa de o informatie care e in format electronic poti foarte bine sa o copiezi cu mana (stiu ca nu mai e la moda, unii au si uitat sa scrie). Eu tin toate hartiile folosite pe o parte pe post de ciorne, cred ca asa am salvat vreo 2 copaci de la jumulire. More air for me.. as vrea eu, cata vreme stau in Bucuresti n-o sa mi se intample.

Urmeaza etapa Matei la somnic sau in parc cu bunica si Je la firma. Mai nou am bicicleta, pentru deplasare cand nu e vremea foarte proasta sau nu am de carat 10 colete la posta. Economisesti benzina, CO2 si scapi de celulita, chiar nu inteleg de ce nu e orasul plin de biciclete (poate in Romania femeile n-au celulita si barbatii n-au burta, deci miscarea e o chestie inutila cand esti perfect). Drumurile in centru se fac numai cu metroul, oricum faci cel putin o ora pana oriunde, si cand ajungi tre' sa parchezi peste alte 3 masini (chestie pe care ti-o permiti de la X5 in sus, si cum daca ai motor de 2000 e clar cat esti de ecologist, chiar nu mai conteaza ca drumul cu metroul ar produce de vreo 20 de ori mai putine noxe).

Despre cele X ore la firma nu are rost sa povestesc, sunt workoholica si nu ma mai fac bine. Si nici nu am vreun comportament ecologist deosebit, ca n-am prea multe optiuni (ok, nu printez, reciclez hartia, folosesc cat mai putine ambalaje, si acestea din hartie/carton ca sa se poata recicla, inclusiv cutiile in care vine marfa de la producator). Am carti de vizita pe hartie reciclata, mai dau peste unii fitosi care se uita stramb ca nu arata prea elegant, de ce nu le-ai facut pe carton alb lucios? uite de-aia, ca nu-mi dau singura cu firma in cap.

Si cand in sfarsit o iau spre casa, daca sunt cu masina nu plec niciodata la ore de varf, nu pentru ca m-as plictisi ingrozitor (de cand am gasit noul album Rammstein nu cred c-o sa ma mai plictisesc vreo juma' de an in masina) , ci pentru ca 2 kilometri in jumatate de ora inseamna o cantitate mult mai mare de benzina consumata - si iar CO2. Care nu ne place, ca de cand am evoluat de la faza de plante nu mai stim sa-l procesam. Ma rog, unii dintre noi sunt tot un fel de plante cu fotosinteza inversa, zac cu fundul in masina si produc dioxid de carbon.

As mai putea sa povestesc despre nelasatul luminii aprinse, becuri ecologice, masina de spalat vase, plase ecologice pentru cumparaturi, folosit aerul conditionat in masina si acasa doar cand situatia tinde sa semene cu o sauna. Prefer insa sa spun ce as mai putea face si (inca) nu fac, spre marea mea rusine:
Nu colectez selectiv. In Olanda practicam sportul asta, aici nu o fac pentru ca nu am loc (nu e o scuza, spatiul meu locativ e si asa depasit de situatie). Caut solutii si sunt deschisa la sugestii si idei.
Nu scot electronicele din priza cand nu le folosesc. Mai nou scot incarcatoarele de telefoane, dar scosul fiecarui device si bagatul la loc in priza mi se pare ca imi complica viata la fel de mult ca fierul de calcat care la noi e pe post de bibelou. Am incercat o data, si am sfarsit prin a opri sigurantele ca e mai simplu. Evident ca am uitat ca si frigiderul e alimentat via sigurantele respective..

Cam asta e. Acum ma relochez la somn, dar dimineata poate imi povestiti si voi care sunt micile gesturi ecologiste din viata voastra. Pana la urma, nu trebuie sa ne limitam, stresam, exageram. Lucrurile mici fac si ele diferenta.

14 comentarii:

  1. Eu colectez selectiv, am trei cosuri de gunoi acasa:) Pe langa asta, de cele mai multe ori fac dus scurt, max 5 min. Nu folosesc electricitate inutil, imi scot chestiile din priza atunci cand nu le folosesc, si cand spun chestii, spun acumulatorul laptopului si incarcatorul de la telefon. Atat. Ma gandesc ca figiderul nu se pune:))))) Si bineinteles, traiasca mijloacele de transport in comun ca e criza si de nevoie, uite ca suntem si ecologisti.:) Pup.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna,
    Iti admir blogul de ceva timp. Incerc sa ajung la Carturesti, la targ, poate ne si cunoastem.
    Privind atitudinea eco - noi avem numai becuri ecologice, incercam sa economisim apa (la splatul pe dinti, la dus, etc.), avem masina de spalat vase (este o investitie nemaipomenita, o recomand cu caldura). Colectam de mult timp separat hartia, cartonul, plasticul, pet-urile, bateriile, sticla, becurile. Este incredibil cat de mult s-a diminuat cantitatea de gunoi pe care o producem. Daca as reusi sa colectez si resturile de fructe, legume, etc pentru compost ar fi si mai bine. Am incercat si la birou sa impun acest mod de colectare si am reusit in mare parte. Din pacate nu pot face mare lucru in privinta masinii - ne ducem si ne aducem fetita la/de la gradinita zilnic.
    Iti recomand sa incepi sa colectezi selectiv cu acele mateiale mai putin voluminoase, sau dimpotriva ce cele cu volum mare pe care oricum nu le poti arunca la gunoi. Eu am inceput cu bateriile, becurile; apoi cu hartia, cartonul - aveam o plasa de hartie pe care o umpleam cam intr-o saptamana si o aruncam. Oricum asa cum spui sunt de parere ca sunt foarte importanti si pasii mici. Madi

    RăspundețiȘtergere
  3. Si eu sunt pe drumul cel bun cu colectarea selectiva, dar pe rand. Acum separ plasticul, cartonul, hartia de restul.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna Olivia ... ce incercam noi sa facem eco/bio/sanatos: detergent de vase eco, oua eco, alte alimente eco, cafea fair trade, reciclez hartie/carton intr-o cutie la serviciu sa plantam un copac, bateriile le duc la magazine de electronice care le colecteaza, opresc apa cat timp ma spal pe dinti, nu ne-am mai luat inca o masina pt ca eu circul fara pb cu transportul in comun, scot incarcatoarele de telefoane si laptop din priza, incerc sa nu luminez toata casa deodata cand sunt acasa (tata ar fi in top la capitolul stins lumina), daca cumpar mancare in caserole de plastic le refolosesc intotdeauna, incerc sa refolosesc lucruri.

    Ce nu facem inca: becuri ecologice (le urasc din cauza luminii lor artificiale si a pretului exorbitant daca sunt de calitate), gunoi selectat (nu am loc acasa, si nu am in apropiere nicio locatie unde pot depozita aceste gunoaie), masina de spalat vase (cand om fi la casa noastra), nu facem sport (nu avem timp/nu stim sa ne facem timp/cand am avea timp nu stim sa il alocam sportului), cand plecam de acasa nu scoatem toate aparatele electronice din priza, nu folosesc detergent de haine eco (e chiar prea scump).

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna,

    Noi ne organizam in felul urmator:
    - alimente eco - in proportie de 60-80% cele pentru junior si pentru noi(cereale, lapte, iaurt, oua, branza, faina, zahar,malai, paste, ceai din cand in cand fructe si legume bio)
    - detergent de vase manual si pentru masina de spalat vase
    - cosmetice bio - sapun, creme, deodorant, gel de dus, sampon; scutece de unica folosinta bio
    - folosim pungi din materiale textile la cumparaturi
    - selectam gunoiul - 3 cosuri - plastic, hartie si restul, plus o punga pentru sticla. Bateriile le reciclam de vreo 2 ani, le ducem in cutiile magazinelor de profil.
    - folosim transportul in comun zilnic. Masina se misca din fata casei doar uneori in weekend.
    - oprim caldura in timpul zilei in dormitoare, lucru care a generat inclusiv o factura mai mica la intretinere

    Cam asta e ce facem. Sunt mai multe lucruri pe care nu le facem (inca):
    - nu folosim becuri ecologice
    - cumparam reviste, carti desi am putea sa folosim un e-reader (care costa cat 20 de carti cumparate, desi inca nu se gaseste la noi)
    - la serviciu nu reciclam din pacate aproape nimic, s-a renuntat pana si la reciclarea hartiei :(

    RăspundețiȘtergere
  6. buna!
    eu cam de 1 an si ceva sunt pe drumul acesta . in ce sesn?
    -la masina de vase - deterg. bio
    -mincarea este 70 % bio (de la tara)
    -cosmeticalele pt familie sunt bio
    -solutiile de ingrijirea casei sunt in mare parte facute de mine, si o parte sunt bio luate de la baumax
    -detergentii masina rufe sunt nucile indiene si cel facut de mine cu carbonat de sodiu
    -nu cumpar mincare preparata la caserole niciodata
    -biberobul pt copil este din sticla la 9 ron, (mai ieftin ca cel din plastic)
    -la scutece am renuntat de la 1 an si 9 luni
    -becurile sunt toate econoomice
    -scot din priza tot mai putin frigiderul
    -folosesc sticle din sticla - mi le tin special,
    -la apa i am invatat pe copii sa fie cat pot de economici -le am explicat cum este cu contorul de apa

    LA CE NU POT renunta:
    -detartrantul pt wc
    -din cand in cand mai spal cu cif pt albirea chiuvetei
    mai am cateva dar nu imi aduc aminte...
    dar incerc sa ne tinem pe aceasta cale... macar pebtru educarea copiilor!!!( baiatul cel mare chiar a fost laudat pt spiritul sau eco)

    RăspundețiȘtergere
  7. Am si eu o intrebare...voi colectati gunoiul separat, dar dupa aia unde il duceti? Ca la noi(Constanta) nu exista centre de colectare selctiva a gunoiului. Sau sunt niste pubele, dar putine si nu in toate cartierele.

    RăspundețiȘtergere
  8. Foarte interesant si util post! Mie chiar mi se pare complicat sa fii eco :(( Normal ca sting lumina, opresc apa, prefer dusul si incerc sa nu consum hartia, dar...cam atat! Am incercat sa mananc bio si mi se pare f complicat pt ca trebuie sa ajung la ...in praznic ca sa pot cumpara. Plus ca unele sunt extrem de scumpe. Stiu ca mai scump e si mai bun/sanatos si chiar incerc sa cumpar, dar de cele mai multe ori sunt dezamagita de gust (lipsa obisnuintei, banuiesc!)...
    Nu reciclez gunoi, desi mi-ar placea sa am containere separate in care sa pun gunoiul. Momentan folosim ghena blocului, de unde reciclare?!??...
    Nu folosesc biberoane de sticla. Mi se par grele si periculoase. Sigur ca BPA-ul e si mai periculos, dar...Ma rog, n-am scuze!
    Nu-mi place sa strang in casa/balcon sticle din sticla/plastic/pungi pe care sa le refolosesc. Mi se pare ca se creeaza haos si da impresia de dezordine; nici n-am timp sa le aranjez/sterg/spal mereu.
    Cu bicicleta nu merg. Am mers cu transportul in comnu 10 ani si mi-a ajuns. E infernal si nu mai vreau! Mi-am luat masina si o folosesc.
    As vrea sa fac sport, dar nu am cand. Plec la 8 am si revin la 7.30 pm. In weekend sunt cu copilul. Nu, nu-l pot lasa cu altcineva, din pacate.:((
    Mda. Stiu ca suna nasol. Chiar pare ca sunt o iresponsabila si o nesimtita, da nu e asa. Nu arunc pe jos, nu fumez langa copii sau nefumatori (nu prea fumez deloc, doar daca ma apuca amocul). Cedez locul in fata gravidelor sau batranilor sau vreunui sofer mai grabit. Nu rup flori, copaci. Nu las gunoi in urma mea in padure. Chiar nu cred ca sunt o persoana rea. Insa atitudinea eco mi se pare dificil de abordat in Romania. Mi-ar placea sa vad putina sustinere de la autoritati si probabil ca m-as urni si eu. Nu e o scuza, e doar o situatie personala. O sa incerc mai mult, totusi. Promit :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Revin, ca mi-am amintit de un gest ecologist pe care ma chinui de cativa ani sa-l fac si nu am cu cine sa ma inteleg - as vrea un brad artificial de Craciun. Sotul nu vrea. As vrea macar un brad in ghiveci, pe care ulterior sa-l pot duce la vreun centru special sa fie replantat. Nici aici n-am cu cine sa discut :( Sunt calificata de exagerata si se uita lumea ciudat la mine. Si pe cuvant ca nici sotul meu nu e o persoana rea :)...E greu de luptat cu mentalitatile si obsinuinta, iar eu probabil n-am suficienta energie si motivatie.

    RăspundețiȘtergere
  10. cam aceeasi chestie e si la mine , pina mai acum cateva luni, sotul meu ma facea numai biofraiera, pina cand intr o zi, isi facea dus cu chestii de ale mele bio si dandu se cu scrubul meu de dus (homemade e atit de bun ca imi vine mai mereu sa l gust) dupa miros m am dus in baie...si radea la mine ofticat ca l am prins . de atunci imi ridica statuie si ma lauda. S A CONVINS SINGUR!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Apropos de brazii artificiali, productia lor polueaza mult mai mult decat va imaginati. Daca bradul natural a fost crescut special pentru Craciun si se asigura inlocuirea lui...chiar nu e asa rau (aici, in Elvetia, numai din astia avem, deci nu ma simt asa vinovata).

    Sa va zic ce fac eu aici eco...si mai putin eco. Becuri ecologice peste tot, laptop (desi my better half are desktop si asta e), ma stradui sa scot incarcatoarele din priza desi nu-mi iese mereu, fac dus in vreo 7 minute cu totul, transport in comun 90% din timp (la ce transport in comun au astia, nici nu-ti vine sa mai iesi cu masina, doar la cumparaturi grele o data pe saptamana), nu prea printez chestii (pe cat posibil), reciclez plastic, hartie, carton, sticla...ummm...am o problema cu apa in schimb: blocul in care stam are o problema unica (in Elvetia si in lume, probabil) - apa rece vinecand are ea chef. Adica dau drumul la chiuveta la apa rece si vine apa nu calda, clocotita. Asa ca pentru a putea sa ma spal cu ea, sa o beau, sa spal vase, sa orice, trebuie sa astept momentul in care apa rece va veni si ea, victorioasa. Cu bautul am rezolvat-o cat de cat: strangem in cana de filtrat apa si bem de acolo. Dar la restul trebuie lasata sa curga o gramada. Din fericire nu platim la contor, oricum si vecinii fac la fel, dar e trist ca nu gasim o solutie (nici ei n-au gasit de 40 de ani:().
    Am vrut sa-mi iau o bicicleta, dar aia pe care o vroiam eu e cam scumpa si pana m-am decis eu s-a facut iarna. Biberoane si scutece nu folosim deloc (haha!). Mancare bio cam 75% ca la astia se gaseste pe toate drumurile. Legume si fructe de la piata, desi azi de ex am calcat stramb si am luat 500 g de cirese absolut neecologice din Argentina, de pofta. In rest sustinem agricultura locala. Ce sa mai zic, de spalat pe noi si casa inca n-am ajuns sa spalam cu chestii bio si inca mai visez la masina de spalat vase. In schimb aia de spalat rufe e la comun cu blocul (ma rog, e mai multe :P) si cred ca e mai eco. Uscam rufele cu uscatorul ceea ce sigur nu e ideal, dar n-am unde altundeva le pune.

    Cam asta, daca-mi mai vin idei, va informez :D

    RăspundețiȘtergere
  12. Aaaa, si cumpar numai hartie reciclata de scris, printat, alea alea :D

    RăspundețiȘtergere
  13. nici noi nu avem pubele separate pentru gunoi - desi as vrea sa reciclez nu am cum.
    Am multe reviste vechi - nu aveti idee unde as putea sa le duc sa fie reciclate pentru ca daca le arunc pur si simplu la gunoi sigur nu se vor recicla?

    RăspundețiȘtergere
  14. In Cluj sunt centre de reciclare a hartiei pe strada Oaşului 139 (orar: 8:00-17:00), strada Câmpului 21, primeşte şi recipiente P.E.T.(orar: L-V 8:00-15:30; S 8:00-11:30), Calea Baciului 25 (orar: L-V 8:00-16:00; S 8:00-12:00), strada Răsăritului f.n. (orar: 8:00-16:00) şi strada Bucureşti nr. 18 (orar: L-V 8:00-16:00).

    RăspundețiȘtergere