luni, 6 aprilie 2009

Impozitul forfetar. Sta-v-ar in gat!


Mai intai, sa-mi cer scuze pentru limbajul necivilizat. Blogul asta are un scop serios si nu unul de mahala. Dar imi pare rau, nu ma pot abtine.
Guvernantii nostri (pe care i-am votat, prostia se plateste) vor sa dea ordonanta prin care toate firmele si microintreprinderile din servicii trebuie sa plateasca un impozit forfetar de 6500 lei, chiar daca sunt pe pierdere sau au un profit mai mic; bashca, nu se mai deduc nici cheltuielile cu masinile (combustibil, service etc) si nici tva-ul la achizitiile de masini. Ideea e buna pentru reducerea evaziunii, dar aplicata (evident) ca la romani, adica in cel mai idiot mod posibil:

1. momentul ales este cum nu se poate mai prost. Pai si cel mai amarat manual de economie spune ca in timp de recesiune reduci impozitele ca sa stimulezi cresterea companiilor, fara de care creste somajul, vin venituri mai mici la buget si pana la urma da toata economia cu fundul de pamant.
2. majoritatea firmelor folosesc masinile/scuterele pentru livrari de produse/aprovizionare/vizitarea clientilor si potentialilor clienti. Acestea sunt cheltuieli care intra in procesul de obtinere a veniturilor. Este adevarat ca multi angajati folosesc masinile de serviciu in interes personal, dar de aici si pana la a nu mai deduce cheltuielile cu masinile e ca si cum ai omori toate gainile ca una nu face oua.
3. nu toate firmele sunt la fel. Una e o firma care merge de 5 ani pe pierdere pentru ca ori nu isi declara toate veniturile, ori incarca firma cu cheltuieli de genul achizitie de 3 BMW-uri pt patron, nevasta si amanta, alta e o firma infiintata de 1 an, care evident ca nu va face profit daca vrea sa se si dezvolte, alta e o firma care a facut 10 ani profit dar din cauza crizei nu mai face, alta e o firma care administreaza un magazinas de cartier si care face un profit de 5000 euro pe an, din care ar trebui sa dea statului 1600 (adica 30 si ceva la %).

Eu sunt unul din probabil sutele de mii de cetateni ai acestei tari onorabile (adica un procent major din contributorii la bugetul de stat pe care il papa 90% din tara sub forma de pensii si salarii la stat) care vor fi foarte afectati de aceasta ordonanta. Sa va explic:
1600 euro impozit reprezinta 16% din 10.000 euro profit
10.000 euro profit reprezinta 10% din 100.000 euro cifra de afaceri (fara tva), pentru ca in comert si multe alte servicii rata profitului este cca 10%
100.000 euro cifra de afaceri inseamna 70.000 euro investiti in marfa (luand in considerare o marja de 30%, media in tipul acesta de afaceri)

Deci e asa: eu ramas fara job. Eu sanse gasit job foarte mici, deschis mica afacere. Eu acum tre' sa investesc 70.000 euro in marfa, plus minim 10.000 in promovare (ca sa vand de 100.000+tva), ca sa scot o cifra de afaceri din care sa rezulte acest impozit pe profit pe care il vor ei. Daca fac, sa zicem, 30.000 euro cifra de afaceri (ceea ce pentru primul an este excelent), ajung sa platesc impozit pe profit mai mult de 50%, adica 1600 euro din, sa zicem, 3000 profit. Si mai tare e daca cumva investesc in promovare, servicii etc. si ies pe pierdere. Atunci scot 1600 euro din buzunar sa-i dau statului ca... ce?
N-o sa mai povestesc de cum livram noi cu autovehiculul personal coletele din Bucuresti si cum chestia asta consuma benzina pe care, surpriza, n-o mai putem deconta. Ceea ce inseamna ca vom creste tarifele de livrare pentru ca vom livra cu curierul. Avantaj client, nu?

Vineri seara ma uitam la emisiunea lui Moise Guran de pe Antena 3 (foarte faina, vi-o recomand), si omu' ii sunase pe genialul ministru Pogea si pe secretarul lui de stat, doamna Gratiela Iordache (cetaceul din poza, cu un istoric politico-economic extrem de dubios), sa-i intrebe de sanatate (mintala, in cazul de fata). Nu stiu ce a zis Pogea ca vorbeste la fel ca profesorul meu de matematica din liceu, nu inteleg nimic, dar madam Iordache a fost de mare angajament. Jumatate din convorbire a urlat ca nu o lasa Guran sa vorbeasca. Jumatatea cealalta a urlat ca nu intelege nimeni nimic, ca la ea in fata blocului e plin de masini ale agentilor de vanzari cu care aia vin acasa. Asa m-am luminat eu cum s-a facut ordonanta: vine asta nervoasa dimineata ca n-are unde sa parcheze; vine Pogea nervos ca vecinu' si-a luat X5 pe firma si e mai tare ca a lui; vine si sefa lui de cabinet nervoasa ca firma lu' barba-su a pierdut niste clienti in favoarea unora cu o firma mica (cine e ma fraierii aia, de face consultanta in apartament?!). Ia sa le dam noi in cap la toti, ca putem. Si poftim ordonanta.

Incep sa ma gandesc din nou, serios, la emigrare. Afacerea asta in Olanda mi-ar aduce un trai decent. Oricum, daca o sa gasiti la un moment dat pe Olivo poza mea cu tarif pe ora in loc de cosmetice organice, sa nu va mire. Puteti sa ma inchiriati pentru petreceri pe post de clovn, animatoare sau, la ce nervi am acum, pe post de balaurul cu sapte capete. Cu capul asteia din poza in gura.

12 comentarii:

  1. nu vreau sa cred asta... :-O
    ai dreptate, in alte parti as trai foarte bine din businessul meu, si eu ma gindesc la asta :-(

    RăspundețiȘtergere
  2. E trist, i-am votat pe indivizii astia care au promis multe si nu fac nimic. Acum scalda si marirea salariilor profesorilor si recurg la santaj, daca vreti asa , faceti asa. Mi-e greata, asta simt acum.

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, greata cred ca e termenul potrivit...

    RăspundețiȘtergere
  4. Tu Oliviutza draga am si uitat sa iti multumesc de produse! Le-am primit saptamna trecuta dar luandu-ma cu gripa asta ingrozitoare am uitat de ele. Sunt f faine: miroase f natural si intr-adevar sunt bune pe piele. Legat de afacerea ta... mai fac eu cateva postari pe blog si pun ceva bannere. Ajut cum pot :D

    RăspundețiȘtergere
  5. Da, si eu, un banner n-ai? Sau ma rog, sunt eu mai chioara si nu l-am vazut? Ca sustinem la bine si la greu. Si te anunt ca eu sper din tot sufletelul meu sa ma CAR cu viteza balaurului amintit in toamna. Si dupa cum merg lucrurile o sa-mi para tot mai putin rau...

    RăspundețiȘtergere
  6. Sa inteleg ca nu vreti sa ma inchiriati? :)
    Multumesc mult fetelor, sunteti foarte dragute dar scopul postului era sa bodogan nu sa ma plang :)
    Oricum platesc in produse bannerele puse pe bloguri. Ziceau astia pe la televizor ca a revenit la moda trocul. Ina, daca dai si un ceai de-ala de-al tau sa stii ca le aduc personal :))
    Bianca, si eu m-am carat o vreme prin Olanda. Inca nu mi-e clar de ce m-am intors, asa ca te sustin :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Uite, eu te inchiriez pentru stat de vorba, e bine? si mi-am adunat puterile si am scris si un articol despre olivo aici: http://lechatdechocolat.blogspot.com/ . Nu uita, noi te sustinem!

    RăspundețiȘtergere
  8. Oliviutza eu il pun asa, de drag. Nu am niciun banner pe blog care sa fie in chirie.

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc :)
    Las' ca ma fac eu mare si ma revansez cumva.

    RăspundețiȘtergere
  10. Il trimit eu pe mail in seara asta, tre sa-l fac mai intai :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Offff! Tocmai acum cand am descoperit si eu produsele organice... ar fi trist ... MD

    RăspundețiȘtergere