marți, 28 aprilie 2009

Cum sa conducem economic (si ecologic)

Manualul de economie din clasa a 11a incepea cam asa: relatiile dintre oameni sunt relatii de interese. Oamenii au nevoi pe care trebuie sa le satisfaca, de aici interesul, de aici relatiile de interese dintre oameni. Nu interpretati interesul ca pe ceva material, si nevoia de comunicare si socializare se satisface prin prietenie, deci suntem interesati sa avem prieteni.
Nevoile astea au si ele o anumita importanta pentru noi, de exemplu nevoia de a manca e mai mare decat cea de cultura (desi exista si exceptii). Din ce am observat eu, si nevoia de a face bine sau proteja mediul e de cele mai multe ori (in cazurile in care exista) mai slaba decat multe alte nevoi.

Ce vroiam eu sa spun cu toata povestea asta e ca oamenii sunt dispusi sa faca chestii pentru mediu daca le iese si lor ceva din chestia asta. Altceva decat ca nepotii lor n-or sa traiasca cu mastile de oxigen din cauza poluarii.

Una dintre cele mai mari cauze ale poluarii sunt masinile. Sa lasam masinile si sa mergem cu metroul si bicicleta nu e chiar la indemana oricui; ce e in schimb la indemana este sa conducem economic. Mai jos e o lista de 9 lucruri la indemana oricarui sofer sau soferite.

1. mergi cu viteza constanta si nu foarte repede (40 in oras si 80 in afara)
2. nu brusca masina (fara frane si accelerari bruste), nu tura motorul inutil
3. verifica periodic presiunea in anvelope
4. nu folosi aerul conditionat decat daca este absolut necesar
5. nu merge cu geamurile deschise la viteze mari
6. nu supraincarca masina
7. daca stationezi o perioada mai lunga de timp opreste motorul
8. nu incalzi motorul inainte de plecare (chestie inutila daca nu ai vreo Dacie 1300)
9. fa-i reviziile periodic

Cele mai importante sunt primele doua, cel putin din observatiile mele: daca sunt eu la volan, care merg constant, cu o viteza medie, si nu bruschez masina, consum in Bucuresti 9-10 litri/100 km si la drum lung 5 litri. Daca e dragul meu sot la volan, care are pasiunea turarii motorului, franelor bruste si mersului cu o viteza la limita legalitatii (legalitatii de pe autostrada, cu mentiunea ca de obicei nu e acolo), consuma 12-13 in oras si 10 in afara lui. La un drum de 300 km, condusul ecologic economiseste vreo 60 de lei. Parca nu-i chiar de lepadat, nu?

2 comentarii:

  1. hmmm.. sa-mi aduci aminte sa iti fac (re-) cunostinta cu Martha, care coordoneaza un proiect de mediu si e interesata de ce scrii.
    See u at noon :)

    RăspundețiȘtergere
  2. care e inteligentul care a scris sa nu incalzesti motorul inainte de plecare....
    masiniile care au euro 2 , 3 ,4 ,5 etc sunt dotate cu un catalizator.. ala nu functioneaza la - 15 grade afara si ai sa mergi cu un consum de 20 - 30% si cu fumul dupa tine ... e foarte ecologic si economic :))
    mai bine stai 10 min in parcare sa se incalzeasca si pleci cu un consum normal si fara fum... verifica condensul care se scurge din esapament... in cazul 1 ( motor rece si plecare) curge negru.. de ce ? fumul care l scoate automobilul ... cazul 2 (motor incazit in parcare) condensul este curat... cum e mai ecologic si mai economic?

    RăspundețiȘtergere