joi, 19 martie 2009

Top legume si fructe tratate cu pesticide



Environmental Working Group (sunt fan oamenii astia, nu stiu cand o sa apara si la noi un organism similar, probabil la Sfantul Asteapta) au studiat gradul de expunere al unei persoane la pesticide in functie de tipul de legume si fructe consumate. Cu ocazia asta au constatat ca te expui la 10 pesticide/zi prin consumul celor mai "pesticizate" 12 fructe si legume, si ca poti reduce expunerea cu pana la 80% daca le inlocuiesti cu cele din topul celor 15 fructe si legume cele mai putin tratate cu pesticide. La ce sunt bune pesticidele cred ca stiti (afecteaza sistemul nervos si pe cel hormonal, irita pielea, ochii si plamanii si, evident, sunt cancerigene).

Am de facut 2 observatii aici:
1. nu sunt de acord cu inlocuirea unor vegetale din alimentatie decat cu altele cu proprietati similare, poate doar cu micsorarea cantitatilor.
2. studiul a fost facut in Statele Unite, deci nu e 100% valabil pentru Europa/Romania. Tind sa cred insa ca e macar 80% valabil, agricultura pe baza de pesticide functioneaza pe aceleasi principii peste tot, legumele si fructele sunt tratate destul de similar pentru ca sensibilitatea la daunatori/factori de mediu e aceeasi (difera putin in functie de soi).

Oricum la noi legumele din hipermarketuri/supermarketuri sunt importate din tari care fac agricultura de tip industrial (Spania, Turcia) si unde pesticidele sunt obligatoriu prezente. Singura diferenta este data de disponibilitatea mai mare a legumelor si fructelor produse de tarani, unde pesticidele se utilizeaza mai putin sau deloc (partea proasta este ca, in cazurile in care se utilizeaza, taranii cumpara ce e mai ieftin, deci si mai daunator pentru consumator).

Asadar, topul celor 47 de legume si fructe analizate, unde primele 12 sunt cele mai pesticizate (cred ca am inventat cuvantul asta), iar ultimele 15 cele mai ok:
  1. piersici
  2. mere
  3. ardei gras
  4. telina
  5. nectarine
  6. capsuni
  7. cirese
  8. varza creatza (nu se prea mananca la noi)
  9. salata verde
  10. strugurii (produsi in afara SUA)
  11. morcovi
  12. pere
  13. varza furajera (nici asta nu se mananca aici)
  14. spanac
  15. cartofi
  16. dovlecei
  17. ardei
  18. castraveti
  19. zmeura
  20. struguri (produsi in SUA)
  21. prune
  22. portocale
  23. conopida
  24. mandarine
  25. ciuperci
  26. banane
  27. dovleac
  28. pepene galben rotund
  29. merisor
  30. pepene galben oval
  31. grapefruit
  32. cartofi dulci
  33. rosii
  34. broccoli
  35. pepene verde
  36. papaya
  37. vinete
  38. varza
  39. kiwi
  40. mazare dulce - congelata
  41. asparagus
  42. mango
  43. ananas
  44. porumb dulce - congelat
  45. avocado
  46. ceapa
Din fericire pentru noi, din top 12 putem inca gasi prin piete produse care au crescut fara pesticide (mere, pere, cirese, capsuni, telina, salata verde, morcovi). La piersici, nectarine si ardei gras am un semn de intrebare, iar strugurii sunt in general stropiti (mai putin cei din bolta de vitza de vie din curtea omului). Oricum fiti convinsi ca daca un fruct/o leguma e mare, frumoasa si din alta tara sigur a inghitit mai multe pesticide decat are stomacul vostru nevoie. Asadar, cumparati din piata, produse romanesti, nu foarte mari si frumoase.

Eu ma duc sa bag o ceapa..
--------------
Pentru metodologia studiului, scorul fiecarui produs si eventuale erori de traducere (mi-am prins urechile in summer squash si winter squash) bagati un ochi aici.

6 comentarii:

  1. Eu cred ca ai tradus bine, si eu am avut aceleasi dileme... oricum varza furajera (sau nap) si cea creata sunt rare la noi. Cred ca diferenta intre summer squash si winter squash e aceea ca winter-ul e ala care se poate coace iarna in cuptor (in Ardeal i se zice "ludaie", daca imi amintesc eu bine din copilarie).

    RăspundețiȘtergere
  2. eu am lucrat la o firma de sondaje agricole si pot sa-ti spun ca si in tara noastra toate plantele sunt tratate de 2 ori:prima data samanata si a doua oara dupa ce e plantata.chiar daca gasesti un vierme intr-un fruct,nu inseamna ca nu a fost tratat,nu a fost tratat pt specia respectiva de vierme

    RăspundețiȘtergere
  3. Uite asta nu stiam, multumim mult pentru informatii, Camelia. In zona de unde vin eu si unde am si o livada de pruni (in Muscel) nu prea se practica stropirea pomilor din motive de costuri. Iar salata, morcovii, telina si alte chestii de prin curtea omului de obicei scapa de pesticizare. Taranii nostri nu prea trateaza culturile din ograda proprie.

    RăspundețiȘtergere
  4. Oliviutza,
    nu le trateaza daca nu le cultiva in scopuri comerciale.
    Spun din sursa sigura.
    Imi place ce gasesc pe acest blog.
    Tine-o tot asa,
    Aniela

    RăspundețiȘtergere
  5. Stiti cumva de unde pot cumpara legume si fructe ecologice (fara chimicale)?
    Am citit ca societatea sere Codlea vinde la export fructe si legume ecologice.
    Dar pentru noi, romanii exista ferme producatoare de produse ecologice? Eu sunt din Bucuresti unde nu gasesc nimic bun. Fac alergii cumplite din cauza chimicalelor pe care le bag in corp si organismul meu nu mai suporta ceea ce mananc si ceea ce se afla in piete.
    Va rog sa ma ajutati. Va multumesc.
    cisabelcor@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  6. Eco Life Bio cultiva legume eco in apropierea Bucurestiului, si vand pe site (www.ecolifebio.ro). Mai multe detalii gasesti la ei.

    RăspundețiȘtergere