joi, 26 martie 2009

Primul pas spre o viata bio - alaptarea

Cine e mamica stie foarte bine cat de mult iti schimba copilul sistemul de valori si iti indreapta atentia spre lucrurile bune si sanatoase. Cine nu e (inca) mamica sa ma creada pe cuvant, o sa i se intample acelasi lucru. Iar cei care nu au sexul potrivit ca sa fie mamici sa faca bine sa se antreneze la cotrobait dupa mancarica bio prin supermarket :)

Toti vrem sa ne hranim copilul cu cele mai sanatoase lucruri si sa ii oferim un mediu cat mai curat (daca sunteti parinti si nu aveti prioritati de genul asta nu stiu ce cautati aici pe blog.. asta daca nu ati ajuns aici cautand "de ce e bine sa fumam", ca un vizitator de acum cateva zile - chiar asa, cat de idiot sa fii sa iti inchipui ca e bine sa fumezi si sa mai cauti si detalii despre asta?). Iar cel mai sanatos mod de a-ti incepe viata este sa ai o mama care te indoapa cu lapte de la san.

Din experienta proprie, alaptatul e oricum numai usor nu. Trebuie sa tragi de tine (a se citi de sani) ca sa iti vina laptele, mai ales daca ai facut cezariana. Trebuie sa ai grija sa nu faci rani. Trebuie sa iti ingrijesti bine sanii ca sa nu ti se infunde canalele si sa faci mastita. Trebuie sa porti sutien si tampoane pentru sani si cand dormi ca altfel siroiesti prin pat. Trebuie sa te trezesti mereu cand vrea copilul sa manance. Esti consemnata la domiciliu pentru ca juniorul mananca la cerere uneori si la 2 ore si daca nu esti acolo nu are de unde (asta daca vrei sa eviti hranirea cu biberonul, chiar si cu lapte muls). Daca ai sarit o masa sau a intarziat cu cerutul te dor sanii de-ti ies ochii ca la melc.

Mie asa mi s-a intamplat, banuiesc ca e o chestie generala oricum. Acum ar urma partea in care spun ca e o chestie horror si nu care cumva sa va bagati in asa ceva. Gresit.. e un lucru minunat si pe care toate mamele ar trebui sa il faca fara sa stea pe ganduri. Nu exista nu pot. Am prietene care au tras luni intregi de ele, s-au muls, au tinut copilul la san desi nu aveau lapte mai deloc, pana a venit laptele si au alaptat copilul multe luni. Am insa si o prietena careia i s-a infectat cezariana si a trebuit operata din nou.. spitale, perfuzii, medicamente.. s-a dus laptele si nu a mai avut ce sa faca. Stiu insa si mame care au hotarat ca e mai comod sa hraneasca copilul artificial. O sa radeti (sau nu), dar copiii respectivi sunt foarte sensibili la boli. Va prindeti singuri de ce.

Acum cateva zile a aparut o stire la ProTv cum ca alaptatul e toxic pentru copii. Trecand peste faptul ca ProTv-ul are niste editori de stiri oligofreni, probabil importati de la Libertatea, eu asa prostie n-am mai auzit de mult. Ba nu de mult, tot de acum cateva zile cand mi s-a spus de catre o mamica "imi dau bebelusul cu parfum pentru ca miroase a caca".

Alaptatul e minunat pentru ca:
1. ii da copilului anticorpi. SIDA e chestia aia care se face pentru ca HIV-ul ti-a papat toti anticorpii (o imagine urata, dar descriptiva pentru ce inseamna un organism fara anticorpi). Acum faceti un exercitiu de imaginatie cam cum e un bebelus de 1-2 luni fara anticorpi (singur si-i face dupa 6 luni).
2. este cea mai echilibra dieta pentru sugar, dandu-i nutrientii din organismul mamei (proteine, vitamine, calciu etc)
3. studiile arata ca un copil alaptat are un IQ mai mare
4. pe termen mediu si lung reduce riscul de diabet, obezitate, boli respiratorii, diaree, infectii urinare si ale urechii, enterocolita, alergii etc etc
5. ajuta mama sa scada in greutate dupa nastere, ii reduce riscul de cancer de san, uterin, ovarian, boli de inima si din nou etc etc
6. si in cele din urma, desi n-am terminat pentru ca se poate scrie pana maine despre beneficiile alaptatului, pentru ca sentimentul de a-ti avea copilul la san nu poate fi inlocuit de nimic.

Eu am alaptat 3 luni si o saptamana, dupa care am facut mastita si laptele s-a oprit singur, n-am mai avut ce sa-i fac. Trebuie sa recunosc (si sa ma simt vinovata) ca partial am rasuflat usurata, pentru ca am o mare problema cu a sta blocata in casa, si, desi am alaptat in parc, in vizita, la restaurant, sunt locuri in care nu poti lua copilul cu tine sa-i dai sa manance (puteti sa spuneti ca sunt defecta, dar chiar nu pot daca nu ma misc liber). O alta chestie care ma enerva groaznic era sutienul.. dupa ce nu porti asa ceva 30 de ani (sau ma rog, prea putin), ai senzatia ca te-a bagat cineva intr-un inel de-ala metalic de la butoi. Anyway, daca nu se oprea laptele as fi alaptat macar 6 luni, ceea ce voi incerca la urmatorul copil. Ideea e ca si eu am facut cezariana si primele zile am suportat niste dureri tzapene ca sa imi dau drumul la lapte. A doua zi dupa operatie m-am tarat ca o rama pe scari in sus la Giulesti (scari care sunt cam ca la Casa Poporului, sau cel putin asa mi se pareau dupa operatie) o data la 3 ore ca sa pun copilul la san macar cateva minute si sa stimulez in felul asta lactatia. Evident ca nu mergea din primele zile, dar stateam cu copilul pana ma dadeau asistentele afara.. alte mame se plictiseau repede si plecau in salon. Dupa care "nu am avut lapte, aoleu". Ntz, ntz, ntz.

Rezultatul a fost ca Matei tocmai a trecut de prima lui iarna fara nici o raceala, cat de mica, si fara nici o alta problema. Noi am fost cobza, el nici macar hapciu. Probabil la asta contribuie si faptul ca il tin mai mult dezbracat (adica imbracat la fel de subtire ca mine), dar si laptele ala a facut minuni.

Concluzia: trageti de voi cat puteti. Daca nu aveti, e putin, nu e, va imbolnaviti, asta e, macar ati incercat. Daca nici macar nu incercati ca e greu, ganditi-va ca ati facut un copil si termenul "greu" nu are ce cauta in vocabular. Inlocuiti-l cu "minunat".

Pentru informatii despre alaptare va recomand blogurile Adrabell si Mami, alapteaza-ma!.
Iar pentru ranile la sani va recomand Garmastan, se poate aplica si inainte de alaptare, e un produs natural care nu ii face rau bebelusului, iar pentru rezultate optime ar trebui inceputa folosirea cam cu o luna inainte de nastere, pentru pregatirea sanilor.

9 comentarii:

  1. Foarte frumos articolul. Si foarte adevarat! Si eu am alaptat 6 luni, si Victor are o imunitate beton. Durerile din prima luna dupa cezariana n-o sa le uit niciodata.

    RăspundețiȘtergere
  2. Poate ar fi fost mai simplu sa schimbe bebelusul, daca mirosea a caca decat sa-l dea cu parfum....
    Cred ca eu am fost o norocoasa, dureri cumplite n-am avut dupa cezariana, e drept ca in primele 2 zile credeam ca m-a calcat tractorul, dar dupa o saptamana eram ok, sanii nu mi-au curs, mastita nu am facut, s-a mai infundat cate un canal, era destul de dureros, mai ales ca trebuia sa pun copilul preponderent la sanul respectiv.
    Am inteles ca pacientele cu cezariana sunt anume puse sa urce scarile cumplite de la Giulesti ca sa faca sport....

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, asa e cu Giulestiul, si mi se pare foarte ok sa nu te lase sa intzepenesti. Din pacate insa nu prea faceau mamele chestia asta, era un etaj intreg de cezariene si la alaptat eram 7-8 mame, mereu aceleasi (copii erau vreo 25 cred).

    RăspundețiȘtergere
  4. In primele saptamani de alaptat, ma dureau ranile de la sani asa de tare, ca aproape uitam de durerile infioratoare de la sud..si de motivul pentru care stateam pe un colac de cauciuc...brrrrr, mi se zbarleste parul cand imi aduc aminte.Cu toate astea, ramane adevarat ca alaptatul era momentul nostru intim, minunat, perfect in care nu ma saturam sa-mi iau ochii de la ea.Toata lumea trebuie sa plece, sa ne respecte "momentul", sa faca liniste, pentru ca eu sa savurez privirea ei satisfacuta, iar ea sa se rasfete cu "mancarea preferata"...Dupa 10 luni de alaptat, am devenit "voyeurista", imi place sa ma uit si la alte mamici cum alapteaza, doar ca sa vad copiii in cele mai frumoase momente ale lor.... :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Offtopic: Oliviutza, după ce am citit blogul tău cap coadă, am văzut la un moment dat că şi Matei are dermatită atopică. Fiul meu (2 ani şi 9 luni) nu a fost diagnosticat ca atare cu dermatită, dar mi s-a spus că are piele atopică, ceea ce în esenţă pare a fi acelaşi lucru, doar că nu s-a declanşat dermatita. Îmi spui, te rog, ce loţiune de corp foloseşti pentru el după baie? Deocamdată eu folosesc crema de La Roche Possay, din gama Lipikar, dar în afară de faptul că scrie că este paraben-free, nu ştiu cât e de grozavă.
    Mulţumesc :)

    RăspundețiȘtergere
  6. O vreme am folosit Mustela pentru piele atopica (asta vara, cand nu descoperisem inca produsele bio), eficienta zero. Acum ii dau din cand in cand (cam la 2 baitze) cu lotiunea mea de corp de la Olivo (ca na, e la indemana :). Pediatrul mi-a recomandat ulei de masline fiert si racit, am incercat dar ramane unsuros si el si hainele.
    Dermatita s-a rezolvat 90% prin schimbarea piureului de carne cu legume (am inlocuit mancarea facuta de mine cu borcanele de la Hipp sau Humana, obligatoriu bio - mult mai scump, dar merita), se pare ca facea alergie ori la vreuna din legume ori la carne, ori la toate, desi le luam din piata.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ştii ce nu pricep eu cu alergiile astea: când am început diversificarea, pe la 6 luni, am luat-o pas cu pas: câte un aliment, timp să vedem cum reacţionează etc. Nu a reacţionat în niciun fel. La niciun aliment.
    Şi n-am priceput, clar: cu ce loţiune îi dai după baie? :D Cu cea de la Olivo pentru tine? Sau cu Mustela? Sau cu ulei de măsline? Sau cu nimic? :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Inseamna ca bebelusul tau are pielea sensibila, nu atopica (ceea ce inseamna deja alergii). Asa am si eu tenul, nu s-a reparat nici dupa nastere, si dermatologul mi-a spus "don'soara, aveti pielea sensibila la praf si alti factori nocivi, asa ca n-am ce sa va fac" (offtopic, ma plangeam si eu un pic :)
    Pe Matei il dau cu lotiunea mea de corp o data cam la 2 baitze (tzopaie incontinuu si nu pot tot timpul sa alerg cu cremitza dupa el :) Stiu ca ma exprim cam alambicat uneori :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna!
    Si eu sunt o mamica 100% pentru alaptare, insa e ceva in postul tau care m-a deranjat destul de mult, pentru ca, una la mana, e incomplet si, a doua la mana, din cauza ca e incorect, e motiv de scepticism la adresa alaptatului.
    Ma refer la partea cu IQ-ul, care se refera la inteligenta emotionala, deci nu are prea mare legatura cu clasicele teste de IQ la care te duce gandul cand citesti.

    Te citesc cu placere de cate ori am ocazia, de aceea am si vrut sa iti spun asta.

    RăspundețiȘtergere