marți, 24 februarie 2009

Sunt un poluator profesionist


.. spre rusinea mea, am descoperit ca sunt o mare poluatoare (ce funny suna, desi nu e). Eu, care sting luminile, inchid apa, folosesc hartia pana nu mai ramane nici un loc de scris pe ea, merg cu metroul, ma duc la piata pe jos (ma rog, cu caruciorul lui Matei, cu Matei inclus in el), impart masina cu altii, samd samd... produc 24,5 de tone de CO2 pe an, fata de media (britanica, totusi) de 4,25 tone. Eu personal, cu casa, aparatura electrica, masina si motocicleta. Deja imi vine sa imi pun un sac in cap, cu tzarana in el.

Cum am ajuns la cifra asta? pai ma dadeam pe net acum cateva zile si am gasit un articol dragut pe Ecoghid, preluat din Jurnalul National, scris de un tip (Alexandru Nastase, editorul Paginii Verzi) care tocmai traise o trauma similara cu a mea, dar la scara mai mica (el produce numai 11 tone de CO2). Omu' intrase (ca si mine) pe site-ul http://actonco2.direct.gov.uk/index.html, care este una din componentele programului guvernamental britanic de reducere a emisiilor "casnice" din Regatul Unit. Testul are mai multe sectiuni. Esti intrebat in ce fel de imobil locuiesti (casa, bloc), cate camere ai si ce sistem de incalzire folosesti. Apoi, trebuie sa "declari" cate becuri ai în casa si cate dintre ele sunt ecologice, ce aparate detii, cat de vechi sunt si cat functioneaza in fiecare zi. Pentru a putea socoti cat poluezi, britanicii mai intreaba cata apa folosesti, daca ai sau nu repartitoare la calorifere si ce mijloace de transport utilizezi si cat mergi pe jos. Testul poate fi facut in mai putin de 10 minute, iar la sfarsit, dupa ce primesti rezultatele, vezi cum stai fata de media din Marea Britanie si ce masuri ar trebui sa iei urgent daca vrei sa reduci emisiile.

In ceea ce ma priveste pe mine, situatia e clara: casa si aparatura produc cca 1 tona de CO2, sa zicem ca aici stau rezonabil. Deplasarea, calatoritul si alte chestii care au legatura cu miscarea prin spatiu produc 23, 45 tone! My God. Partea proasta e ca sunt dependenta de calatorit, ce ma fac? ca pana in Grecia e cam greu s-o iei pe jos. Sa vedem ce-mi recomanda oamenii astia, ca ar trebui sa se priceapa la ce fac:
- sa evit mersul cu avionul, care este o sursa foarte mare de CO2. Am inteles, sa traiti, data viitoare sa vedeti ce o iau eu lipa lipa cu motorul pana in Olanda, ca daca iau trenul, cum zic astia, ajung acolo cam cand se termina vacanta. In felul asta economisesc o treime din CO2-ul produs de zborul meu (personal) cu avionul. Tot e bine.
- sa umflu rotile masinii ca sa consume mai putin combustibil (logic, dar blonda de mine nu s-ar fi gandit la asta), sa fac revizii periodice, sa nu folosesc aerul conditionat decat daca este absolut necesar (aerul conditionat creste consumul masinii cu 5 pana la 25%), dar la viteze mai mari (peste 80 km/h) e totusi mai bine sa las aerul sa mearga decat sa tin geamurile deschise, pentru ca acestea incetinesc masina (iar logic, iarasi blonda)
- sa "car sharing", adica sa nu umblu ca nesimtita pana la piata de una singura in masina, mai iau o prietena, mama, soacra, vecinu'... si ma intorc pe jos ca nu cred ca ii suport mai mult de 5 minute
- evident, sa merg cat mai mult pe jos, cu bicicleta si cu transportul public. Asta tot incerc sa fac, dar cum de cei 15000 km/an cu masina+motorul sunt vinovate in mare parte excursiile in si in afara tarii, aici chiar nu gasesc nici o solutie. Oricum oamenii m-au felicitat ca am o masina cu motor mic (sub 1.4 litri), asta inseamna consum pe masura. Si eu care eram fan masini de teren.. dar au aparut si hibride de astea, nu ca mi-as permite vreuna in urmatorii zece ani..
- ce am mai retinut: izolarea blocului (se lucreaza la asta), temperaturi in camere de 19-20 de grade (brrr, imi pare rau, sunt ecologista nu masochista), masina de spalat vase (mai eficienta decat spalatul manual, nu m-as fi gandit.. a treia oara blonda - asta era pe lista, daca as avea unde sa o inghesui in bucataria de 7 mp), termopane (salveaza jumatate de tona de CO2 pe an, de-astea am pus deja), laptop nu desktop (si aici sunt ok), imprimanta inkjet nu laser (sa ma pici daca imi trecea prin cap), inchis toata aparatura cand nu o folosesti (in sensul de turn off nu stand by). N-ar fi mai simplu sa faca aparatura fara optiune de stand by? desi parca vad ca atunci le-ar lasa oamenii pe On incontinuu, ca de, lenea e mare...

Oricum cea mai mare problema ramane, asa cum stiam, CO2-ul produs de masini. Solutii? avem macar unele mai mici: drumurile scurte se fac pe jos/cu bicicleta/ cu metroul (nu zic transportul in comun pentru ca cel putin in Bucuresti e horror movie in timpul zilei - seara si in weekend e ok), drumurile lungi se fac cu trenul sau in regim car sharing, preferabil cu o masina de capacitate cilindrica mica, iar cu avionul numai daca avem de tzopait peste ocean si nu stim sa inotam. Toate astea inseamna cateva tone de CO2 in minus pentru fiecare persoana. Asta ca sa nu ne mai plangem ca n-avem noi cum sa reducem poluarea de unii singuri.

Rugaminte: daca aveti curiozitatea sa faceti testul, va rog sa puneti aici la comentarii rezultatele, sa ne facem o idee despre productia de CO2 de pe la noi. Atentie, testul se face individual sau pentru toata gospodaria.

7 comentarii:

  1. home - 3.08 tone
    appliances - 0.86 tone
    travel - 2.19 tone
    :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Te invidiez :) Cum faci cu travel-ul de e asa putin? zi-mi si mie!

    RăspundețiȘtergere
  3. mi-e frica sa zbor :) si plec in vacanta cu masina de vreo cativa ani (in europa - bineinteles)
    cand am fost in state am zburat dar eu m-as duce cu vaporul pe bune daca nu ar crede altii ca sunt nebuna :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt de acord cu evitatul mersului cu avionul...nu de alta dar nu-mi place imaginea mea sub forma d ecarne de mici prin copaci. Sincer, nu mi-am dorit niciodata sa devin carne de mici.
    N-o sa ma vezi niciodata umfland rotile masinii (de aia exista barbati).
    Car Sharing - ok (cainele se pune?)
    mers pe jos - da, da, imi place; nu stiu sa merg pe bicicleta (adica stiu, da' pana in primul tomberon), transportul public -nu, multumesc, urasc aceasta experienta semidevastanta pentru persoana mea
    - izolarea blocului - WTF?!Eu propun o chestie: sa nu mai stau la bloc...
    - 19 grade in casa? Nu in casa mea... In jur de 35 e ok.
    - masina de spalat vase: da, da, da!
    - termopan - nu-mi place, cah, kitsch
    - laptop - n-am incotro, s-a stricat computerul
    - imprimanta - WTF?! Unde-o fi?
    - inchis toata aparatura - da, ca mi-e frica de incendiu (mda, stiu, sunt paranoica dar nu vreau sa ard de vie)
    Mama, da' ecologista mai sunt! Da' sa nu-mi trmiteti filme cu nurci jupuite ca fac urat...

    RăspundețiȘtergere
  5. Asa, faceti-ma sa ma simt un monstrulet anti-ecologic.. :((

    RăspundețiȘtergere
  6. 5.2 tone pe an. Destul de putin fata de ce ma asteptam. Motivele sunt ca am casa pe cat posibil izolata (apartamentul adica) si am si strat de nu stiu care si termopane. Apoi eu merg cu masina in ultima vreme foarte rar, pentru ca din fundul curtii de la mine pana la ASE daca nu e 7:30 dimineata sau 22:00 seara nu merita: nu gasesc nici loc de parcare si merg ca un melc batut de soarta pana acolo. Am masina de spalat vase si rufe, electrocasnicele sunt destul de noute ca le-am schimbat acu' un an si sunt energy A+. Pe cat posibil inchid calculatorul (am desktop, dar planuri mari pentru laptop) si imprimanta, video-ul si dvd-ul (TV-ul nu, dar oricum il folosesc rarut). Grade in casa n-am sub 20 ca nu sunt masochista, am cel putin 26, dar se pare ca nu i-a deranjat asa tare pe baieti. Cu aeroplanul merg cam o data pe an dus-intors in Ieuropa doar desi prevad o crestere in acest sens pe viitor (imi pare rau, dar nu imi place sa fac 25 de ani cu masina in tara prin toate hartoapele si dat fiind ca sper sa plec la master outside voi veni mai des pe aici. Sorry, Planet. Am becuri economicoase in toata casa si imi chinui rudele si prietenii sa stinga luminile dupa ei si sa inchida apa cand se spala pe dinti. Ce sa zic, mai am de lucrat :)

    P.S. Nu te simti ca un monstrulet anti-ecologic ca nu ai de ce. Nu toata lumea are metrou pe cat posibil direct pana unde invata/lucreaza, si nici timp sa petreaca o ora pe zi schimband metroul de 15 ori. In plus, eu nu prea fac piata singura, deci se poate spune ca fac car sharing si un singur drum pentru 2 persoane. Si mie mi-ar placea sa am o sursa macar de energie alternativa dar deocamdata la Romania nu se poate. Si ca tot veni vorba, eu de ani de zile arung hartia la hartie si plasticul la plastic, dar cum ceilalti nu se sinchisesc/obosesc sa citeasca eticheta de pe tomberon, ajungem de unde am plecat.

    RăspundețiȘtergere