miercuri, 4 februarie 2009

Dependenti de parfum

Am ajuns la concluzia ca in capul nostru este facuta o legatura foarte puternica intre cosmetice si parfum. Ne asteptam ca primul efect al utilizarii cosmeticelor sa fie faptul ca mirosim placut. E o conexiune impusa de societate, ca si aceea cum ca baietii poarta bleu si fetitele roz, chiar daca lor s-ar putea sa le placa alte culori.

Care este primul lucru pe care il faceti cand primiti un produs cosmetic? il mirositi, nu? Daca miroase frumos e bine, daca nu, nu e bun.

Adevarul este ca mirosurile pot avea un impact semnificativ asupra starii noastre de spirit, emotiilor si comportamentului; simtul olfactiv este simtul cu cea mai lunga memorie - ne aducem aminte un miros dupa un an in 65 din cazuri, dar o imagine dupa numai 3 luni in 50% din cazuri.
Mirosul este cel care ne poate influenta foarte mult in cumpararea unui produs la care noi asociem calitatea cu mirosul placut, si de aceea marketerii se folosesc de el la maxim pentru a vinde produsele. Mancarea, cosmeticele, barbatii, casa, toate trebuie sa ne miroasa bine. Dar cu orice cost?

Initial parfumurile si cosmeticele parfumate se fabricau pe baza de uleiuri esentiale naturale (extracte concentrate de plante aromatice), insa goana dupa profit si reducerea costurilor a dus, ca la toate lucrurile de altfel, la productia industriala pe baza de ingrediente sintetice produse la un cost cat mai mic. Ce inseamna aceasta pentru noi va spun imediat.

Parfumurile sintetice folosite la cosmetice sunt printre cele mai periculoase ingrediente ale acestora, calificate la nivelul 8 din 10 de catre Environmental Working Group (www.cosmeticsdatabase.com), adica nivel foarte periculos.
Parfumul din cosmetice este:
- cel mai cunoscut alergen dintre ingredientele cosmetice (o sa observati ca pe produsele cosmetice comercializate ca nealergene scrie "fara parfum", in rest sunt de obicei identice cu celelalte)
- cunoscut ca slabeste sistemul imunitar (sursa SCCNFP - The Scientific Committee on Cosmetic Products and Non-Food Products Intended for Consumers)
- cu efecte neurotoxice moderate (sursa USHR - Committee on Science and Technology)

Majoritatea produselor cosmetice contin parfum sintetic, inclusiv cele pentru bebelusi, cunoscut fiind faptul ca ei au o tendinta crescuta de a face alergiii (plus ca ei au un miros natural minunat ceea ce face total inutil parfumul - dar parfumul nu este pentru ei, ci pentru mamele care cumpara in functie de "ce frumos miroase!").

Produsele organice in schimb sunt parfumate cu uleiuri esentiale naturale. Acestea nu au insa un miros atat de puternic cum au cele artificiale, nefiind folosite in cantitati industriale, asa ca produsele organice au un miros mediu sau slab de diverse plante (frumos mirositoare, nu va ingrijorati!). Personal cred ca acesta este un dezavantaj pentru ele, pentru ca femeile nu vor renunta prea usor la mirosurile puternice, orice risc ar implica. Sau nu?

Articol inscris in concursul Naturalist. Voteaza-l daca iti place!

2 comentarii:

  1. Ha, sa-ti spun eu ce-am patit pe tema asta: am primit o crema de zi de la 3 Chenes, Oaskin, care se lauda cu 99,2% ingrediente organice, bio, naturale si tot ce mai vrei tu. Cand m-am dat prima oara, am crezut ca e stricata. Am verificat cu disperare data de expirare apoi am cercetat pe net ca sa aflu ca "asa miroase ea de fapt", neavand niciun fel de parfum. Din pacate, la pretul astronomic de 112 ron (sau cel putin asa am gasit eu pe un site) flaconul de 50 de ml te cam enerveaza ca in primele 5 minute iti miroase fata a ulei-de-ricin-oarecum-stricat-dar-nu-chiar-ranced...

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am un sapun bio din Barcelona, cu aroma (naturala) de vanilie. E adevarat ca nu miroase puternic, ci slab, si ca mirosul nu ti se imprima in maini ca cel "Artificial", dar e un sapun foarte bun. Imi place, chiar daca nu ...emana aroma pe raza de 3 metri.

    RăspundețiȘtergere