marți, 10 februarie 2009

Cosmeticele naturale.. in imaginatia noastra

Cand vine vorba de cosmetice bio toata lumea o tine una si buna: Lush, Manufaktura, L'Occitane, Body Shop. Fratilor, marcile acestea se auto-denumesc naturale, si am stabilit deja ca natural nu e egal organic. Natural nu e egal nimic de fapt, e doar un termen de marketing. Ca si cum i-ai spune Pamelei Anderson "frumusete naturala".

Mai intai sa vorbim despre cum ajung unele marci de cosmetice sa se pozitioneze la categoria naturale. Ca sa te creada clientul "naturel", trebuie sa ai urmatoarele:
- ambalaj frumos, gen borcanele bunicii, sticlute de pomada etc; nu foarte stralucitor, dar cu un aspect traditional prelucrat
- aspectul si textura produsului diferite, ceva mai "raw" decat celelalte cosmetice
- unul, doua sau mai multe ingrediente naturale (adica fructe, plante, argile etc), nu conteaza in ce cantitate sau cu ce provenienta
- pret cat mai mare (se stie ca produsele bio sunt scumpe pentru ca e scump sa le produci, deci daca e scump trebuie sa fie natural)
- mult marketing (adica sa dai mult din gura cum ca produsul tau e natural pentru ca are sirop de artar si unt de dude in compozitie)

Ca sa recapitulam, ca sa fie organic un produs trebuie sa aiba:
- o lipsa totala de ingrediente chimice considerate periculoase, principalele fiind parabenii (conservanti), SLS, SLES, propylene glycol, ftalati si mai ales parfum sintetic (nu din esente naturale)
- ingrediente cultivate organic
- certificare organica

Si acum cele 4 marci naturale:

- L'Occitane: 33 de produse au methylparaben, grad de risc 8 (foarte periculos); 62 de produse au parfum sintetic, acelasi grad de risc; in general au o caruta de ingrediente clasificate la foarte periculos/periculos prin toata gama.
Produse cu grad de risc 0: balsamul de corp Mom and baby si untul de shea 100%. In cazul untului de shea este explicabil, acesta este unul din putinele produse care nu au nevoie de certificare organica daca este in varianta 100% - e obtinut prin presarea fructului si nu are nimic adaugat (uneori poate o esenta naturala), deci nu poate fi decat natural.
Din 74 de produse cate analizeaza site-ul www.cosmeticsdatabase.com, numai 28 au grad de risc mic si mediu. Restul de 46 au sarit gardul in curtea celor foarte periculoase, ajungand pana la gradul maxim in cazul Green Tea Leaf Light Gel si Verbena Harvest Ice Hand Cream Gel. Asa recorduri am mai vazut numai la Avon. Natural de Cernobal poate..
Later edit: in top 20 cele mai nocive companii de cosmetice, realizat pe baza ingredientelor cu grad mare de risc, L'Occitane ocupa un merituos loc 4.

- The Body Shop: reteaua aceasta de magazine s-a lansat pe ideea de produse naturale, netestate pe animale, pe vremea cand asta nu era interzis prin lege. Personal mie imi sunt simpatici, dar din pacate au aceeasi inclinatie spre parabeni, parfumuri si alte chestii dragute ca si cei de la L'Occitane, in procente similare. Vad ca au o gama pe baza de aloe care e ok; produse cu grad de risc mare, insa, cu gramada: balsamul aftershave, servetelele demachiante, produsele White Musk, toate grad de risc 9. Suficient de natural cat sa-ti mai creasca o ureche (ca sa parafrazez o prietena).

- Lush: nu i-am gasit pe cosmeticsdatabase, dar am descoperit ca oricum au parabeni. Chiar ei declara ceva de genul: "suntem naturali, unele produse au parabeni, dar ce conteaza" (citat exact: "Lush only uses methyl- and propyl- parabens, which have been used in food preservation for decades"). Alooo!!! pai astia sunt printre cele mai periculoase ingrediente, altii nu gaseati? ca tot de cateva decenii a explodat si cancerul, si nu e o coincidenta.
Si mercurul s-a folosit in produsele cosmetice cateva secole, asta nu inseamna ca ar trebui sa-l folosim in continuare.
Din cele 4 marci de care vorbim aici Lush e cea care bate cel mai mult apa in piua pe natural. Trebuie sa justifice cumva preturile alea..

- Manufaktura: astia chiar imi plac. Produsele sunt faine, preturile nu exagereaza desi nici ieftine nu-s, ingredientele sunt interesante (nu poate sa nu-ti placa ceva pe baza de bere si vin, macar ca idee). Nu se lauda ca sunt bio, desi asa sunt perceputi (gresit). Nu am nici un produs la indemana ca sa verific eticheta, dar am discutat cu o reprezentanta a firmei la o expozitie si mi-a confirmat ca nu sunt produse bio. Din cate tin minte si ei aveau un cocktail de parabeni. E greu sa inlocuiesti un conservant atat de ieftin cu ceva ne-toxic si de calitate.. unde mai e profitul?
Later edit: am verificat cateva etichete intr-o farmacie: produsele Manufaktura contin SLES, parfum si parafina. Cred ca preferam parabenii..

Concluzia: intre cosmeticele "naturale" si cele obisnuite diferenta e de cele mai multe ori de marketing. Uneori si de procent al ingredientelor naturale in compozitie, dar credeti ca o lingurita de musetel in plus face diferenta?

6 comentarii:

  1. pe gelurile de dus si scruburile Manufaktura nu scrie ca ar avea parabeni. oricum miros Dumnezeieste, au preturi decente si arata dragut pe etajera :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, si mie imi plac. Nu eram sigura ca de parabeni e vorba (desi asta imi amintesc, dar cum de la o vreme visez parabeni cine stie cum mi-a jucat memoria feste), stiu ca m-am uitat pe etichete si erau acolo niste ingrediente "ne-organice", promit sa verific de care e vorba exact si sa revin cu informatii :)
    Sunt intr-adevar frumos prezentate si au preturi potrivite cu ce ofera, poate si din cauza ca sunt facute in Cehia.
    Multumesc de info!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mda, am verificat: SLES, parfum, parafina. Pai nu era mai bine cu parabeni? Nu imi mai place de ei :(

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu folosesc Lush destul de mult, desi ma cam seaca la buzunar. Ma uit inainte pe eticheta si, dupa ceva studii destul de intense, am descoperit ca au in general (zic in general ca sa nu ma trezesc ca spun tampenii si va mint in fata, nu le-am verificat inca pe toate!) parabeni doar produsele in forma lichida, gen geluri de dus sau sampoane lichide. Pana acum n-am gasit parabeni in sapunuri, sampoane solide, unturi de corp si bar-urile de masaj, si nici in unturile de buze (sper sa nu gresesc la ultimele). Si, in general, la produsele solide. Mie imi par foarte ok, printre cei mai ok poate dintre cei care se "dau" bio, eco si ce-o mai fi. In plus, m-am invatat sa comand din UK si sa-mi vina acasa pentru ca ies mai ieftin si nici nu mai bat drumul pana la Carrefour Orhideea sau Mario Plaza.

    RăspundețiȘtergere
  5. si atunci, smacurile organice, n-ar trebui sa fie enorm de scumpe, fiind manufacturate numai cu mirodenii ultra naturale, fara conservanti? oare chiar ne-am permite asa ceva? Eu cred ca a devenit o psihoza treaba cu parabenii. cred ca o crema 100%organica ar trebui sa coste sute de euro, si nu cateva zeci de lei, n-ar fi la indemana oricui, sincer.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu stiu conform carui calcul ai ajuns la concluzia asta, dar as fi curioasa sa-l vad. Oricum parabenii nu sunt singura problema, dar cu siguranta sunt cea mai mare.
    Si incalzirea globala e o psihoza, nu?

    RăspundețiȘtergere