miercuri, 21 ianuarie 2009

Ce v-ar putea convinge sa va dati jos din masina?



Incep astazi sectiunea postarilor "semi-off topic", care nu au un subiect organic ci numai ecologic (de altfel rude de sange, ca sa zic asa).

O alta reactie des intalnita cand vine vorba de organic este (ca sa citez pe cineva de forumul "desprecopii" unde se dezbatea subiectul) de ce sa incerc sa consum organic cand oricum inghit jumatate de anvelopa numai pana ajung in parc? Foarte adevarata faza cu anvelopa, dar e ca si cum ai spune ca nu ma spal pentru ca oricum e praf si ma murdaresc la loc.

De fapt vroiam sa dezbat nu aceasta reactie, ci ANVELOPA. Ce facem cu Anvelopa? O inghitim la nesfarsit sau incercam sa mai taiem din ea?

Este clar ca majoritatea oamenilor (de pe la noi cel putin) sunt atat de preocupati de ei insisi (a se citi ambalajul lor) ca nu pot decat sa rada la ideea de a face ceva in legatura cu poluarea produsa de masini. Cum sa ma dau eu jos din masina? dar magazinul de paine e la coltul strazii, doar n-o sa ma duc pe jos!
(aveam la un moment dat o colega care locuia la o statie de tramvai de firma si venea cu masina, pe care platea rata lunara aproape tot salariul; voi ii intelegeti pe oamenii astia?)

Inchizand paranteza, vroiam sa spun ca sansele ca cei preocupati de mediu (gen voi) sa inceapa sa faca ceva in legatura cu poluarea sunt ceva mai mari. Pana la urma trebuie sa se inceapa de undeva.. si daca nu noi, atunci cine?

Ca masinile produc muuuult dioxid de carbon nu mai e nevoie sa va spun (v-ar putea interesa totusi ca 1 litru de benzina consumat produce 2,3 kg de CO2, iar motorina 2,7). Ca gazele de esapament amplifica puterea alergenilor (alergiile astea nu sunt doar o moda aparuta de nu stiu unde, in aer se intampla ceva), ca in marile orase toti sugarii au rahitism (de-asta se da obligatoriu vitamina D) si ca sanatatea noastra este serios amenintata de poluarea produsa de masini, nici atat. Cifre? sa luam Bucurestiul. Locuitorii minunatei noastre capitale inspira zilnic resturile gazoase si cancerigene emise de cele aproximativ 1,5 milioane de automobile din oras, traficul auto fiind responsabil de 70% din poluarea orasului. Conform ultimelor statistici, bucurestenii inhaleaza lunar 273 de tone de praf pe kilometru patrat. 273 tone/3 milioane de locuitori sa zicem, rezulta cam 9 grame de praf pe luna de pereche de plamani care n-au fost facuti pentru asa ceva. Daca adunati praful din casa intr-o gramajoara pana la 9 grame, o sa vedeti cu ce va hraniti plamanii lunar. Dupa care o sa faceti ca mine si o sa vreti sa va mutati la munte.. undeva prin Chile probabil, ca mai nou Sinaia = Bucuresti.

Deci ce facem? Uitati cateva idei care nu sunt atat de radicale incat sa le respingeti din start, dar care pot face diferenta:
- incercati sa nu faceti cu masina decat drumurile pentru care nu exista alternativa (de ex. eu nu am cum sa merg la cumparaturi fara masina pentru ca iau echivalentul a 10 plase).
- mergeti cu bicicleta (stati, nu radeti! stiu ca mersul cu bicicleta pe soselele noastre pline de soferi lunatici este o forma de sinucidere, dar puteti merge duminica pana in parc sau la o prietena, la cumparaturi la supermarketul din apropiere sau cam peste tot daca stati intr-un oras mai mic si mai civilizat decat cel in care stau eu). Eu am locuit o perioada in Olanda si nu mergeam decat cu bicicleta (si stiti ca vremea pe acolo e pe baza de ploaie continua), aveam mult mai putine kilograme fara efort si economiseam bani si timp.
- luati-va scuter sau motocicleta cu capacitate cilindrica mica. Daca nu aveti categoria A, un scuter de 50 Cc e suficient - costa 1000 euro, consuma 3 litri in oras si va duce la destinatie mai repede decat o masina, pentru ca nu trebuie sa stea la cozile de la semafor. O sa-mi spuneti ca in costum e mai greu pe scuter, dar credeti-ma pe cuvant ca iesiti mai putin jumuliti decat din metrou, iar in alte tari business man-ul pe scuter sau bicicleta este ceva la fel de obisnuit ca ploaia. Eu am incercat mersul pe bicicleta in costum (cu fusta!) si pantofi cu toc si credeti-ma ca nu a fost nici o diferenta.
- luati metroul (daca stati in Bucuresti). Eu, daca am treaba in centru, nu ma duc decat cu metroul. Avantaje: nu trebuie sa caut (si sa platesc) loc de parcare, ajung usor oriunde (in centru), in locuri unde n-as fi ajuns cu masina pentru ca nu aveam unde sa parchez, si imi pot programa timpul necesar pentru a ajunge undeva (jumatate de ora din Titan la Unirii fata de, sa zicem, minim o ora cu masina, durata de altfel incerta). O sa-mi spuneti ca e aglomerat si ca metroul nu e peste tot. Adevarat; dar daca il aveti langa casa, destinatia e aproape de metrou, si nu trebuie sa mergeti la ore de varf, luati metroul? Pentru ca la mine de obicei oamenii se uita ca la urs cand le spun ca am venit cu metroul cand stiu ca am masina. Ei raman cu ursul, eu ajung repede, ieftin si comod.
- mergeti mai multe persoane in masina. De exemplu, daca mergeti la o petrecere si aveti prieteni in aceeasi zona care se duc si ei, luati-i cu masina. La fel daca aveti colegi de serviciu in apropiere sau pe traseu. La fel cand va duceti copilul la gradinita.

O sa-mi spuneti ca toate acestea sunt o picatura intr-un pahar cu apa. Da, dar apa e o adunatura de picaturi. Cate credeti ca strangem numai noi?

Nota: Caricatura este realizata de Aurelian Iuliu Suta si "donata" bloggerilor parteneri ai Umbrelei Verzi.

Articol inscris in concursul Naturalist. Voteaza-l daca iti place!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu